Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Bincang pasal hidupan liar, biodiversiti, pemanasan global, tenaga boleh diperbaharui, tips-tips kehidupan yang mesra alam.

Moderator: Moderators

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby captain planet » Tue Nov 04, 2008 12:01 pm

kenapa kelantan banjir....PEMBALAKAN
kenapa pahang banjir...PEMBALAKAN
kenapa johor banjir...PEMBALAKAN...

tak perlulah dinafikan dengan EIA...sekarang nie tunggu masa saja...tempat2 yang tiada POKOK....BANJIR....

semua ini disebabkan kerakusan manusia nak cari duit lebih...

pembalakan bukan saja menyebabkan pencemaran...malahan BANJIR dan PENYELEWENGAN secara tidak langsung....kalo buat EIA...semua maklum...setakat mau cukupkan syarat...buat tak buat...belakang cerita....

sebelum ladang sawit...memang dah keruh dah...semua pun disebabkan pembalakan...saya yakin...kalo diselesaikan isu ini....majoriti pencemaran sungai bukan sahaja di kinabatangan...malahan seluruh dunia...akan diselesaikan...
Image
International Master Mas Hafizulhelmi Agus Abdul Rahman
SAYA BALIK KAMPUNG!!!
User avatar
captain planet
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1625
Joined: Thu Oct 23, 2008 8:53 am
Credit in hand: 15.25
Bank: 9,998.88
Location: Kuala Lumpur KL

Advertisement

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby Salou » Tue Nov 04, 2008 12:31 pm

captain planet wrote:kenapa kelantan banjir....PEMBALAKAN
kenapa pahang banjir...PEMBALAKAN
kenapa johor banjir...PEMBALAKAN...

tak perlulah dinafikan dengan EIA...sekarang nie tunggu masa saja...tempat2 yang tiada POKOK....BANJIR....

semua ini disebabkan kerakusan manusia nak cari duit lebih...

pembalakan bukan saja menyebabkan pencemaran...malahan BANJIR dan PENYELEWENGAN secara tidak langsung....kalo buat EIA...semua maklum...setakat mau cukupkan syarat...buat tak buat...belakang cerita....

sebelum ladang sawit...memang dah keruh dah...semua pun disebabkan pembalakan...saya yakin...kalo diselesaikan isu ini....majoriti pencemaran sungai bukan sahaja di kinabatangan...malahan seluruh dunia...akan diselesaikan...



Poin-poin kamu tidak boleh disangkal kerana ianya benar belaka. Saya dpt bayangkan bagaimana sebuah kawasan tadahan sungai yg tidak berpokok langsung di mana air akan menghakis kawasan tanah tersebut secara berterusan dan terus mengalir masuk ke dalam sungai. Air tidak di 'retained' kerana tiada pokok-pokok. seperti yamg kamu kata, ini salah satu faktor penyebab banjir selain dari pencemaran. Betul tidak dinafikan. Memang berlaku di mana EIA tidak dipatuhi dan kita sudah nampak impaknya kepada alam persekitaran. Komitmen dari pemaju itu sangat dihargai jika mereka prihatin dgn kesedaran utk menjaga kualiti alam persekitaran. Bg kes Sg Kinabatangan itu, apa cadangan mr Captain?
User avatar
Salou
Global Mod
Global Mod
 
Posts: 11986
Joined: Sat Sep 13, 2008 9:18 am
Credit in hand: 53.99
Bank: 10,289.76
Location: Kota Kinabalu & Penampang, Sabah

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby captain planet » Tue Nov 04, 2008 1:24 pm

saya cadangkan kita kena buat petisyen...

kalo boleh...kurangkan sedikit demi sedikit pembalakan sehingga 90%...malangnya...semua orang tahu...dari pembalakanlah sumber pendapatan terbesar untuk yayasan sabah dan kerajaan negeri...sooo...birokrasi akan tetap ada...kalo kita buat petisyen...insyaALLAH satu pendapat akan dapat diutarakan...masalah ini juga berlaku kepada kerajaan kelantan yang dipimpin oleh pas...dan kerajaan2 yang lain yang diambil oleh pakatan rakyat...itu yang saya amat tidak setuju...asik2...nak tebang pokok...kalo betul2 maju tak apa juga...ini masih di takuk yang lama....apa ka hey nya???

apa salahnya kita mencari sumber pendapatan yang lain selain balak???cukuplah...

untuk kolam takungan untuk kelapa sawit...sepatutnya ianya direka khas...bukan setakat main gali tanah dan gali dan dump macam tue sahaja...mungkin akan berlaku larut resap sebab wujudnya aliran sungai bawah tanah....tentunya ini akan melibatkan kos...sudahlah harga kelapa sawit sekarang dah menurun...MENDADAK....sooo...kerajaan perlu mengambil langkah proaktif juga....subsidi sudah kurangkan pada tahap tertinggi...dibahagikan kepada dasar beras negara...sepatutnya untuk kelapa sawit pun perlu diadakan intensif sebegini...sudahlah kesatuan eropah memboikot kelapa sawit kita...semua disebabkan PENCEMARAN yang terhasil...

perlu ada target standard untuk JAS maupun kerajaan terutama untuk isu2 berkaitan alam sekitar...malangnya kebanyakan bidang kuasa yang wujud untuk pembalakan dibawah kerajaan negeri....insaflah kerajaan negeri...janganlah buat kesalahan yang telah dilakukan oleh generasi terdahulu...EIA memang perlu...penguatkuasaan perlu...tapi kenapa berlaku juga penyelewangan....

kalo diikutkan projek yang diutarakan oleh Prof Azni...dia siap mencadangkan untuk diadakan loji penapis setiap sungai yang besar...sekurang2nya 6 ke 7...malangnya 1 loji pun dah membelanjakan kos jutaan ringgit....

soooo...dari kos jutaan ringgit akibat pencemaran...kena kembali kepada PUNCA...kalo tidak boleh diHARAMKAN pembalakan...KURANGKAN KEPADA KADAR PALING MINIMUM...

saya percaya...isu ini boleh diselesaikan...sebab ialah punca segalanya...
Image
International Master Mas Hafizulhelmi Agus Abdul Rahman
SAYA BALIK KAMPUNG!!!
User avatar
captain planet
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1625
Joined: Thu Oct 23, 2008 8:53 am
Credit in hand: 15.25
Bank: 9,998.88
Location: Kuala Lumpur KL

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby Salou » Tue Nov 04, 2008 2:07 pm

saya cadangkan kita kena buat petisyen...

kalo boleh...kurangkan sedikit demi sedikit pembalakan sehingga 90%...malangnya...semua orang tahu...dari pembalakanlah sumber pendapatan terbesar untuk yayasan sabah dan kerajaan negeri...sooo...birokrasi akan tetap ada...kalo kita buat petisyen...insyaALLAH satu pendapat akan dapat diutarakan...masalah ini juga berlaku kepada kerajaan kelantan yang dipimpin oleh pas...dan kerajaan2 yang lain yang diambil oleh pakatan rakyat...itu yang saya amat tidak setuju...asik2...nak tebang pokok...kalo betul2 maju tak apa juga...ini masih di takuk yang lama....apa ka hey nya???


Saya juga sgt tidak bersetuju dgn aktiviti pembalakan yg nampaknya masih diteruskan dan disokong oleh gomen. Mesti ada kawalan dr kerajaan tetapi spt yg Captain katakan, disebabkan ketamakan...dan yalah birokrasi, pembalakan masih diteruskan. Petisen is ok kerana ia suara rakyat, sungguh powerful tu...good idea.

untuk kolam takungan untuk kelapa sawit...sepatutnya ianya direka khas...bukan setakat main gali tanah dan gali dan dump macam tue sahaja...mungkin akan berlaku larut resap sebab wujudnya aliran sungai bawah tanah....tentunya ini akan melibatkan kos...sudahlah harga kelapa sawit sekarang dah menurun...MENDADAK....sooo...kerajaan perlu mengambil langkah proaktif juga....subsidi sudah kurangkan pada tahap tertinggi...dibahagikan kepada dasar beras negara...sepatutnya untuk kelapa sawit pun perlu diadakan intensif sebegini...sudahlah kesatuan eropah memboikot kelapa sawit kita...semua disebabkan PENCEMARAN yang terhasil...



Kolam takungan kilang ni dorang tidak bole suka2 guna tanpa kebenaran dr JAS. Mesti diluluskan dahulu. Saya setuju kolam haruslah disimen. Walaupun kos tinggi, impak jangkapanjang kepada kualiti air bawah tanah dan sungai dpt dikurangkan. Setahu sy tanah yg dikorek untuk dijadikan kolam pun boleh diluluskan oleh JAS. Negara eropah tu memang...EU ni selalu cari pelbagai alasan mahu boikot barangan Malaysia...bila dia dengar minyak sawit akan dijadikan biofuel, dia protes dan minta negara2 lain boikot.


perlu ada target standard untuk JAS maupun kerajaan terutama untuk isu2 berkaitan alam sekitar...malangnya kebanyakan bidang kuasa yang wujud untuk pembalakan dibawah kerajaan negeri....insaflah kerajaan negeri...janganlah buat kesalahan yang telah dilakukan oleh generasi terdahulu...EIA memang perlu...penguatkuasaan perlu...tapi kenapa berlaku juga penyelewangan....


Std2 JAS ni memang sdh ada cuma tahap penguatkuasaan jabatan2 kerajaan ni harus di monitor. Kerjasama erat di antara jabatan2 ini dan orang awam sgt penting demi menjaga alam persekitaran kita. Penyelewengan dlm kerajaan? Biasalah ni..minta2 lah BPR dpt pantau penyelewengan ini.

kalo diikutkan projek yang diutarakan oleh Prof Azni...dia siap mencadangkan untuk diadakan loji penapis setiap sungai yang besar...sekurang2nya 6 ke 7...malangnya 1 loji pun dah membelanjakan kos jutaan ringgit....

..saudara boleh terangkan sikit cadangan ini...loji penapis.
User avatar
Salou
Global Mod
Global Mod
 
Posts: 11986
Joined: Sat Sep 13, 2008 9:18 am
Credit in hand: 53.99
Bank: 10,289.76
Location: Kota Kinabalu & Penampang, Sabah

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby captain planet » Tue Nov 04, 2008 2:30 pm

projek tue pernah dicadangkan untuk dibuat di sungai klang...seperti orang2 selangor maklum...sungai klang bukan lah teh tarik...malahan kalah cincau....di muaranya...hanya disebelah dalam teh tarik...

selain pembalakan...terutama di bandaraya yang sudah pesat membangun...tabiat orang ramai suka membuang sampai merata2 terutama ke sungai banyak dibuat...

so...loji ni menapis sampah2 tersebut...dan ianya telah dicadangkan di 6 selekoh utama sungai klang...huuurrmmm...tapisan bukan sekadar sampah...turut dilakukan kepada sediment yang ada....

tapi benda nie diutarakan pada tahun 2003 sekarang 2008...kalo dah buat...sepatutnya dah siap...melainkan tiada budget...(ini semestinya)...

hasil dari loji penapisan tersebut...air sungai yang jernih walaupun orang ramai membuang sampah....

tetapi rasanya kurang praktikal...belanja semestinya akan ada...dan ianya berjuta...dimaklumkan...semasa 2003...budget untuk 1 loji...lebih daripada 1 juta...kalo 6...ntah la...itu pun harga paling minimum...

p/s sekurang2nya ada juga peluang kerja untuk dibuat...hehhee :thumbup1:
Image
International Master Mas Hafizulhelmi Agus Abdul Rahman
SAYA BALIK KAMPUNG!!!
User avatar
captain planet
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1625
Joined: Thu Oct 23, 2008 8:53 am
Credit in hand: 15.25
Bank: 9,998.88
Location: Kuala Lumpur KL

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby Salou » Tue Nov 04, 2008 2:52 pm

captain planet wrote:projek tue pernah dicadangkan untuk dibuat di sungai klang...seperti orang2 selangor maklum...sungai klang bukan lah teh tarik...malahan kalah cincau....di muaranya...hanya disebelah dalam teh tarik...

selain pembalakan...terutama di bandaraya yang sudah pesat membangun...tabiat orang ramai suka membuang sampai merata2 terutama ke sungai banyak dibuat...

so...loji ni menapis sampah2 tersebut...dan ianya telah dicadangkan di 6 selekoh utama sungai klang...huuurrmmm...tapisan bukan sekadar sampah...turut dilakukan kepada sediment yang ada....

tapi benda nie diutarakan pada tahun 2003 sekarang 2008...kalo dah buat...sepatutnya dah siap...melainkan tiada budget...(ini semestinya)...

hasil dari loji penapisan tersebut...air sungai yang jernih walaupun orang ramai membuang sampah....

tetapi rasanya kurang praktikal...belanja semestinya akan ada...dan ianya berjuta...dimaklumkan...semasa 2003...budget untuk 1 loji...lebih daripada 1 juta...kalo 6...ntah la...itu pun harga paling minimum...

p/s sekurang2nya ada juga peluang kerja untuk dibuat...hehhee :thumbup1:




..thanks for the infor. Mahal ya...belum kira maintenance lagi tu. Bila sebut Sg Klang, teringat aku Sg Likas...duhh
User avatar
Salou
Global Mod
Global Mod
 
Posts: 11986
Joined: Sat Sep 13, 2008 9:18 am
Credit in hand: 53.99
Bank: 10,289.76
Location: Kota Kinabalu & Penampang, Sabah

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby JrTadukPolod » Wed Nov 12, 2008 5:30 pm

Sg Kinabatangan mmg tercemar, tp bukan disebabkan effluen2 yg dihasilkan dr kilang kelapa sawit. tu warna keruh di SK disebabkan oleh kegiatan2 balak haram yg dijalankan di Ulu SK. Lebih byk pokok2 ditebang, lebih byk la exposed earth. Dan kita pun sedia maklum kan, mana2 kawasan Ulu di sabah, kadar hujan turun tahunan sangat tinggi, berbanding kawasan2 lain dlm sabah. Hujan turun, kadar hakisan tanah pun tinggi. Bayangkan 1 ha tanah yang terhakis (berdasarkan kiraan USLE) dlm 10 tahun=250t/ha/yr (tonne/hectare/year)..ni pembalakan ni mana ada main 10-20 hektar…ratusan, ribuan hektar! Namun bgtu bkn smua pembalakan la sbb skrg Jbtn Perlindungan Alam Sekitar (state) perlu pemaju kemukakan EIA dulu (klu kawasan pembalakan luas Detailed EIA lg!). klu didapati impak negative banyak, maka bye2 la aktiviti pembalakan….Jbtn Perhutanan pun sistematik skrg, kc konsesi hutan sma ni pemaju2, e.g 99 years. Disini la ni pemaju2 akan tuai tu hutan disamping menjaga biodiveristi tu hutan2…contohnya mcm TSH, SFI, Tabung Haji, Yayasan Sabah, sapulut Forest development, Timberwell etc…
Berbalik kepada ni kilang2 sawit, skrg susah sda kita mau cakap drg ni yg kc cemar tu SK atau mana2 waterbodies la di sabah..sbb apa? Sbb skrg drg ni pun ada conduct environmental consultant utk buat monitoring (pemantauan) di semua tempat2 ni kilang2 lepaskan effluen2 kilang drg…standard yg Jabatan Alam Sekitar (JAS) tetapkan ialah kandungan BOD dlm mana2 sungai, waterbodies tidak boleh melebihi 20 mg/l..ni satu nilai yg paling susah dicapai di DUNIA (standard dunia=30mg/l)! kenapa BOD ni penting, sbb BOD ni la pencemar paling bahaya antara smua bahan pencemar…BOD lebih 100mg/l dlm sungai, nah betimbul la smua tu turongou2 sungai, patin2 sungai…mati trosss! Malaysia la yg paling tegas dlm melaksanakan ni perkara. Standard paling susah utk diikuti, tp smpi skrg kilang2 di Malaysia masih ble patuhi jg…knpa? Sbb Malaysia kan pengeluar sawit terbesar di dunia, ditambah lagi smua company2 sawit pun berebut mau dpt sijil RSPO…
JrTadukPolod
Orang Biasa Saja Saya Ini
User avatar
JrTadukPolod
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1411
Joined: Mon Oct 13, 2008 4:40 pm
Credit in hand: 50.20
Bank: 0.00
Location: Kalau Bukan Di Ranau Atau Keningau, Saya Berada Di KK

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby Salou » Thu Nov 13, 2008 10:52 am

Saya haraplah permonitoran yg dilakukan oleh juruperunding2 utk kelulusan laporan EIA aktiviti pembalakan ini dpt dilakukan dgn berkesan, efektif dan dengan itu dpt mengawal kesan2 hakisan tanah dan pencemaran alam lain yg berkaitan. Penguatkuasaan dr jabatan2 yg berkenaan juga harus dilakukan dr semasa ke semasa untuk memantau kerja2 pembalakan dan pemonitoran juruperunding ini. Aduan2 dr orang awam penting jika ada pembalakan haram, pencemaran dr pembalakan dan sebagainya.

Penjagaan biodiveristi hutan2 adalah langkah yang baik dan efektif dan ada juga yg telah berjaya dilaksanakan. Pujian kpd pemaju yg prihatin terhadap penjagaan dan pengawalan alam sekitar.

Jikalau telah diperkatan bahawa sg Kinabatangan tidak tercemar adakah ini bererti bahawa paras BOD 20 mg/l itu telah dicapai oleh semua kilang sawit tersebut? 20 bukan senang mahu capai dan adakah kilang 2 mampu mahu capai? Jika kilang2 beroperasi dan buang effluen terawat ke sungai tapi tak capai2 20 mg/l, i think sungai sudah tercemar ni?
User avatar
Salou
Global Mod
Global Mod
 
Posts: 11986
Joined: Sat Sep 13, 2008 9:18 am
Credit in hand: 53.99
Bank: 10,289.76
Location: Kota Kinabalu & Penampang, Sabah

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby Rinee » Sun Feb 01, 2009 10:15 am

ermmm...memang kilang sawit banyak terdapat di sekitar kawasan kinabatangan
tetapi pada tahun 2006, pihak JAS telah mewartakan bahawa effluen terolah tidak boleh
sama sekali masuk di mana-mana lembangan sungai yg berhubung atau mengalir terus ke sungai kinabatangan..

Pihak JAS mensyaratkan supaya pihak kilang sawit membuat sistem pengairan ladang, di mana effluen
yg mempunyai kepekatan BOD yg dibenarkan dalam syarat lesen JAS mengalir melalui sistem tersebut
di mana effluen itu dialir ke ladang sawit..............ermmm saya lihat pendekatan ini adalah baik sekali
bukan saja ia dapat mengurangkan pencemaran malah kandungan effleun yang mengandung kandungan nutrien
yang tinggi, dapat memberi baja pada pokok-pokok sawit....buah pun makin berat baaa... :slaugh:
Rinee
 
Posts: 7
Joined: Fri Jan 23, 2009 1:47 am
Credit in hand: 0.00

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby Salou » Wed Feb 04, 2009 6:05 pm

Rinee wrote:ermmm...memang kilang sawit banyak terdapat di sekitar kawasan kinabatangan
tetapi pada tahun 2006, pihak JAS telah mewartakan bahawa effluen terolah tidak boleh
sama sekali masuk di mana-mana lembangan sungai yg berhubung atau mengalir terus ke sungai kinabatangan..

Pihak JAS mensyaratkan supaya pihak kilang sawit membuat sistem pengairan ladang, di mana effluen
yg mempunyai kepekatan BOD yg dibenarkan dalam syarat lesen JAS mengalir melalui sistem tersebut
di mana effluen itu dialir ke ladang sawit..............ermmm saya lihat pendekatan ini adalah baik sekali
bukan saja ia dapat mengurangkan pencemaran malah kandungan effleun yang mengandung kandungan nutrien
yang tinggi, dapat memberi baja pada pokok-pokok sawit....buah pun makin berat baaa... :slaugh:

Adakah syarat lesen ini d hadkan kpd kilang2 swt d kawasan kinabatangan sahaja?jika d buang atas tanah berapa bod yg perlu dipatuhi oleh pekilang?
User avatar
Salou
Global Mod
Global Mod
 
Posts: 11986
Joined: Sat Sep 13, 2008 9:18 am
Credit in hand: 53.99
Bank: 10,289.76
Location: Kota Kinabalu & Penampang, Sabah

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby Rinee » Thu Feb 05, 2009 4:46 pm

salou wrote:Adakah syarat lesen ini d hadkan kpd kilang2 swt d kawasan kinabatangan sahaja?jika d buang atas tanah berapa bod yg perlu dipatuhi oleh pekilang?


Tidak...syarat utk semua kilang sawit di seluruh malaysia...
mengikut akta kualiti alam sekeling 1974, had BOD atas tanah tidak boleh melebihi had parameter 5000 mg/l. namun begitu, ia bergantung kepada syarat lesen yg dikenakan oleh pihak JAS dgn menetapkan berapa kadar had parameter yg dibenarkan oleh KPAS (ketua pengarah alam sekeliling). :lol2:
Rinee
 
Posts: 7
Joined: Fri Jan 23, 2009 1:47 am
Credit in hand: 0.00

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby Salou » Fri Feb 06, 2009 12:31 am

Rinee adakah semua kilang sawit sudah tidak lagi discharge ke sungai sebaik sahaja peraturan ini d kuatkuasakan pd 2006 di sabah? Kalau masih belum kenapa?
User avatar
Salou
Global Mod
Global Mod
 
Posts: 11986
Joined: Sat Sep 13, 2008 9:18 am
Credit in hand: 53.99
Bank: 10,289.76
Location: Kota Kinabalu & Penampang, Sabah

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby Rinee » Fri Feb 06, 2009 4:18 pm

salou wrote:Rinee adakah semua kilang sawit sudah tidak lagi discharge ke sungai sebaik sahaja peraturan ini d kuatkuasakan pd 2006 di sabah? Kalau masih belum kenapa?


hmm..sekarang pihak kilang kelapa sawit banyak membina sistem pengairan effluen ladang. dan utk pembinaan sistem ini, pihak kilang memerlukan sedikit masa bagi membina sistem tersebut. saya rasa pada tahun ini, penguatkuasaan bagi kilang2 yg telah di syarat dlm lesen utk memasang sistem tersebut akan dilakukan & kelulusan bertulis telah diberi bagi sesetengah kilang yg sudah siap sistemnye dan boleh beroperasi dgn baik.

harap2 lps ni, takde lagi pencemaran sungai... :tounge:
Last edited by Rinee on Sat Feb 07, 2009 7:50 am, edited 1 time in total.
Rinee
 
Posts: 7
Joined: Fri Jan 23, 2009 1:47 am
Credit in hand: 0.00

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby Salou » Fri Feb 06, 2009 7:03 pm

2006? Berapa lama agaknya sistem ini boleh disiapkan? Sudah 2 tahun berlalu kenapa mash ada kilang yg tak siap bina sistem ini walaupun ada sesetengah kilang tlh dibina sebelum tahun 2006? Purata penyerapan effluen ke dlm tanah adalah perlahan dan tidak kah berlakunya overflow semasa hujan lebat?
User avatar
Salou
Global Mod
Global Mod
 
Posts: 11986
Joined: Sat Sep 13, 2008 9:18 am
Credit in hand: 53.99
Bank: 10,289.76
Location: Kota Kinabalu & Penampang, Sabah

Re: Sg Kinabatangan betul ka tercemar?

Postby Salou » Fri Feb 06, 2009 7:06 pm

Apakah status kualiti sg kinabatangan pd tahun 2008?
User avatar
Salou
Global Mod
Global Mod
 
Posts: 11986
Joined: Sat Sep 13, 2008 9:18 am
Credit in hand: 53.99
Bank: 10,289.76
Location: Kota Kinabalu & Penampang, Sabah

PreviousNext

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to The Environment Room

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there is 1 user online :: 0 registered, 0 hidden and 1 guest (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.