Kempen Kebersihan Daerah Ranau

Info tempatan, berita, happening, program bagus, komen, komplain tentang tempat/daerah kamurang.

Moderator: Moderators

Kempen Kebersihan Daerah Ranau

Postby orang kita » Fri Mar 13, 2009 1:28 pm

kalakati wrote:
fikir2 wrote:6. saya ada cadangan kita buat Pertandingan PHOTO..ambil gambar


Kalo ndak silap sya tahun 1980an dulu ada juga pertandingan kebersihan kampung.. Sya pernah pigi satu kg dan nampak di balai raya dia ada dua piala utk johan pertandingan kebersihan. Kg Kemburongoh kalo ndak silap (Johan peringkat daerah dan negeri).. Penganjur ndak pasti pla siapa.. Bleh buat pertandingan utk RANAU saja.. kalo boleh ikut kategori.

1. Kampung
2. Sekolah (SMK Lohan pernah johan kebangsaan 3K)
3. Jabatan (setakat ni yg paling ceria Hospital Ranau)
4. Jalan (ada ka jalan yg boleh dikategorikan sbg bersih??)

p/s Di sekolah ada Pendidikan Alam Sekitar (PAS) merentas kurikulum selain daripada Nilai2 Murni.. Ada juga Kelab Pencinta Alam.


Bagus ko punya pandangan ni bro. Nanti sia kasi tau diorang. Kalau tidak ada ular melintang, Majlis pelancaran kempen kebersihan rannau akan diadakan pada 25/4/2009.

Siapa org2 ranau yang dapat hadir dipersilakan dia bilang itu DO. Kalau tiada masala sia pun akan tengok juga macam mana diorang buat ini kempen. :welcome:
orang kita
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 306
Joined: Mon Dec 29, 2008 1:37 pm
Credit in hand: 0.00
Location: KK Sabah

Advertisement

Re: Kempen Kebersihan Daerah Ranau

Postby xharrie » Tue Apr 21, 2009 9:52 pm

Kita berharap pihak Majlis Daerah Ranau dapat menerima cadangan dan pandangan orang ramai dalam membuat pelan pembersihan daerah Ranau. Kita mau Ranau bersih seindah alam semulajadinya.

--
Pemuda Ranau
xharrie
 
Posts: 18
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:34 am
Credit in hand: 3.01

Kempen Kebersihan Daerah Ranau

Postby orang kita » Sat Apr 25, 2009 6:16 pm

xharrie wrote:Kita berharap pihak Majlis Daerah Ranau dapat menerima cadangan dan pandangan orang ramai dalam membuat pelan pembersihan daerah Ranau. Kita mau Ranau bersih seindah alam semulajadinya.

--
Pemuda Ranau



Susah juga tu orang2 kerajaan di Ranau (khususnya DO dan org2 Majlis daerah) tiada idea langsung macam mana mau pertingkatkan kebersihan dan keindahan daerah ranau. Mau kana balik2 kana tukul :hammer2: dan dimarah :blabla: oleh menteri baru mau karaja betul2 mangkali
orang kita
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 306
Joined: Mon Dec 29, 2008 1:37 pm
Credit in hand: 0.00
Location: KK Sabah

Betulkah Pekan & Tandas Restoran Ranau Kotor?

Postby Jejaka Jelmaan » Sun May 24, 2009 11:07 am

Banyak pengusaha pelancong cakap pekan Ranau kotor. Tandas2 restoran di pekan Ranau pun kotor konon menyebabkan tiada pelancong yang singgah makan di pekan ini walhal daerah Ranau merupakan tempat tumpuan utama pelancong di Sabah.

Apa komen anda ke atas pandangan para pengusaha pelancong ini terutamanya forumers yang pernah datang ke pekan Ranau.
Jejaka Jelmaan
 
Posts: 53
Joined: Fri May 01, 2009 8:15 pm
Credit in hand: 0.00

Kempen Kebersihan Daerah Ranau

Postby Jejaka Jelmaan » Sun May 24, 2009 11:18 am

Apa sudah jadi dengan kempen ini? Apa output dia setakat ini? :hmmm: :hmmm:
Jejaka Jelmaan
 
Posts: 53
Joined: Fri May 01, 2009 8:15 pm
Credit in hand: 0.00

Re: Betulkah Pekan & Tandas Restoran Ranau Kotor?

Postby need 4 speed » Sun May 24, 2009 12:05 pm

Jejaka Jelmaan wrote:Banyak pengusaha pelancong cakap pekan Ranau kotor. Tandas2 restoran di pekan Ranau pun kotor konon menyebabkan tiada pelancong yang singgah makan di pekan ini walhal daerah Ranau merupakan tempat tumpuan utama pelancong di Sabah.

Apa komen anda ke atas pandangan para pengusaha pelancong ini terutamanya forumers yang pernah datang ke pekan Ranau.


...klu kau pigi mana2 pekan disabah termasuk kk pun kutur bah..cubalah kau pigi di semenanjung..cuba kau masuk tandas awam atau tandas kadai kupi diurang..ada bezakah? sama sajalah.

..Itu pengusaha pelancung pandai cakap saja tapi diurang yang bawa ramai pelancung setiap hari dan gunakan tandas2 kita...ada diurang kasi sumbangan untuk kebersihan tandas2 itu? mana ada. Diurang tau kasi kutur dan komplen saja bah.

Klu diurang inda puas hati dgn tandas2 itu..sekurang2nya gunalah saluran yang betul untuk menyelesaikan msalah tandas ini..bukan 'melepaskan batuk ditangga' saja..

..sia impikan setiap tandas awam satu hari nanti..ada taraf '5 bintang'...macam tandas di hotel... :lol2:
life is but a dream...
User avatar
need 4 speed
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 483
Joined: Tue Mar 17, 2009 10:15 am
Credit in hand: 0.00

Re: Kempen Kebersihan Daerah Ranau

Postby need 4 speed » Sun May 24, 2009 1:35 pm

..sia slalu nampak urang buang sampah dari kerita yang menggunakan jalan dari tamparul-ranau-poring. Yang menyigup itu..tau2 sajalah dimana diurang buang itu puntung rokok klu bukan di jalan2raya itu lah bah.

Mimang susah mau ajar urang ramai supaya jangan buang sampah jadi..suruh saja itu pekerja kontraktor untuk buat satu round untuk pungut sampah setiap hari dijalan2 ini dan sediakan banyak tung2 sampah disetiap perhentian gerai2, perhentian bas, tempat2 pelancungan dan kawasan pekan ranau supaya urang ramai ada tempat untuk buang sampah. Kawasan Tamu juga harus ada banyak tung sampah untuk urang ramai buang sampah semasa tamu.

Semuga kempen "Jaga Kebersihan" ini berjaya...
life is but a dream...
User avatar
need 4 speed
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 483
Joined: Tue Mar 17, 2009 10:15 am
Credit in hand: 0.00

Re: Betulkah Pekan & Tandas Restoran Ranau Kotor?

Postby Suffian » Sun May 24, 2009 1:46 pm

Kasi swasta tu pengurusan toilet awam.

Lantik pegawai tandas (N41)...bagi pada siswazah menganggur...kerja utk pantau jak...yg buat kerja cuci tandas urg asing yg ada dokumen sah dan ada rekod bersih dan bebas dari jenayah.

Kerjaan inject sikit modal + keuntungan urg2 masuk tandas awam yg berbayar.
Easy, miss. I've got you.

Image
User avatar
Suffian
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 9931
Joined: Sun Mar 15, 2009 5:34 pm
Credit in hand: 642.17
Bank: 10,123.37
Location: Krypton

Re: Betulkah Pekan & Tandas Restoran Ranau Kotor?

Postby Salou » Sun May 24, 2009 1:48 pm

Topik yang dibincangkanberhubungan rapat dengan topik ini viewtopic.php?f=30&t=9567. Saya kasi gabung topik ya
User avatar
Salou
Global Mod
Global Mod
 
Posts: 11986
Joined: Sat Sep 13, 2008 9:18 am
Credit in hand: 53.99
Bank: 10,349.76
Location: Kota Kinabalu & Penampang, Sabah

Betulkah Pekan & Tandas Restoran Ranau Kotor?

Postby Jejaka Jelmaan » Mon Jun 01, 2009 8:44 pm

Suffian wrote:Kasi swasta tu pengurusan toilet awam.

Lantik pegawai tandas (N41)...bagi pada siswazah menganggur...kerja utk pantau jak...yg buat kerja cuci tandas urg asing yg ada dokumen sah dan ada rekod bersih dan bebas dari jenayah.

Kerjaan inject sikit modal + keuntungan urg2 masuk tandas awam yg berbayar.


Pegawai Tandas Gred N41? :lolrf: :lolrf: Kalau ada jawatan begitu sia pun mau...tidak perlu memerah otak :lol2:
Jejaka Jelmaan
 
Posts: 53
Joined: Fri May 01, 2009 8:15 pm
Credit in hand: 0.00

Re: Kempen Kebersihan Daerah Ranau

Postby yeokok_nanacey » Mon Jun 01, 2009 8:54 pm

well.......ada jg yg mmg kotor.... :blabla: :blabla:
User avatar
yeokok_nanacey
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1439
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:36 am
Credit in hand: 4.12
Location: land below da wind

Re: Betulkah Pekan & Tandas Restoran Ranau Kotor?

Postby Guest8716 » Mon Jun 01, 2009 9:08 pm

Jejaka Jelmaan wrote:
Suffian wrote:Kasi swasta tu pengurusan toilet awam.

Lantik pegawai tandas (N41)...bagi pada siswazah menganggur...kerja utk pantau jak...yg buat kerja cuci tandas urg asing yg ada dokumen sah dan ada rekod bersih dan bebas dari jenayah.

Kerjaan inject sikit modal + keuntungan urg2 masuk tandas awam yg berbayar.


Pegawai Tandas Gred N41? :lolrf: :lolrf: Kalau ada jawatan begitu sia pun mau...tidak perlu memerah otak :lol2:



sia rasa oren....mcm memalui ja kerajaan kalau dia buat tu jawatan..

why not automation? saya tgk budak budak sabah suma terrer mechanical dan robotik...why not kaka kita bikin semuanya automatik...lebih kurang mcm di klia bah..kita berdiri ja dari tu mangkuk tandas..trus dia flush automatik..

so dgn itu..ada la kerja kerja untuk bidang mekatronik....
I Walk Alone...No Need To Accompany me
User avatar
Guest8716
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 3228
Joined: Mon Mar 23, 2009 5:17 pm
Credit in hand: 0.00

Re: Kempen Kebersihan Daerah Ranau

Postby UIJES » Thu Jun 18, 2009 1:19 am

Kadang2 kalau terpigi di Ranau saya sakit hati betul bila melihat 'jiran' negara kita membuang sampah suka2 ja. Mau ditegur takut ada masalah keselamatan. Biasalah diurangkan pantang ditegur. Memang budaya lah mangkali. Saya pernah nampak diurang yang mengubahsuai bangunan kerajaan di kg saya. Alammmmmmak... sampah dibiar bertaburan. Saya kasi tebal muka dan cakap baik-baik supaya diurang kumpul itu sampah. Masih juga degil. Last2 saya ambil karung, kasi sangkut di luar tpt tinggal diurang, kasi isi sampah yang diurang buang, em baru dii diurang pandai buang itu sampah dalam karung. tapi itu pun masih ad yang 'mis'.
UIJES
 
Posts: 1
Joined: Thu Jun 18, 2009 12:50 am
Credit in hand: 0.00

Re: Kempen Kebersihan Daerah Ranau

Postby ladybugs » Thu Jun 18, 2009 8:54 am

UIJES wrote:Kadang2 kalau terpigi di Ranau saya sakit hati betul bila melihat 'jiran' negara kita membuang sampah suka2 ja. Mau ditegur takut ada masalah keselamatan. Biasalah diurangkan pantang ditegur. Memang budaya lah mangkali. Saya pernah nampak diurang yang mengubahsuai bangunan kerajaan di kg saya. Alammmmmmak... sampah dibiar bertaburan. Saya kasi tebal muka dan cakap baik-baik supaya diurang kumpul itu sampah. Masih juga degil. Last2 saya ambil karung, kasi sangkut di luar tpt tinggal diurang, kasi isi sampah yang diurang buang, em baru dii diurang pandai buang itu sampah dalam karung. tapi itu pun masih ad yang 'mis'.

i proud of u UIJES.... :clap2: :clap2:
orang macam ni yang kita cari selama ni...
bagus baitu kempen tapi ndada yang support.. nanti la sia balik ranau mau bincang sama tu DO dia...
kalau cakap x serupa bikin sampai sia jadi tua pun masi juga ndada perubahan tu... :shakehead:
If you judge people, you have no time to love them.
User avatar
ladybugs
Orang Kuat SF
Orang Kuat SF
 
Posts: 4876
Joined: Mon Feb 23, 2009 10:12 am
Credit in hand: 45.39
Bank: 9,381.26
Location: masih mencari tempat berteduh

Re: Betulkah Pekan & Tandas Restoran Ranau Kotor?

Postby kalakati » Fri Jun 19, 2009 8:11 pm

Jejaka Jelmaan wrote:Banyak pengusaha pelancong cakap pekan Ranau kotor. Tandas2 restoran di pekan Ranau pun kotor konon menyebabkan tiada pelancong yang singgah makan di pekan ini walhal daerah Ranau merupakan tempat tumpuan utama pelancong di Sabah.

Apa komen anda ke atas pandangan para pengusaha pelancong ini terutamanya forumers yang pernah datang ke pekan Ranau.


Kurang setuju bosss. Restoran kazen sya ramai pelancong pigi makan. Kalo hjg minggu lagi ndak cukup tangan durang.
Haro nopo lakang nga mogihum no - ©KalakaTi™
kalakati
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 204
Joined: Sat Jan 31, 2009 9:34 pm
Credit in hand: 4.32
Location: di mana2 yg ada internet...

PreviousNext

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to Tempat Saya

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there are 3 users online :: 0 registered, 0 hidden and 3 guests (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.