ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Info tempatan, berita, happening, program bagus, komen, komplain tentang tempat/daerah kamurang.

Moderator: Moderators

ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby Ilmi_arishta » Thu Oct 29, 2009 2:36 pm

Assalamualaikum,

Saya pernah diceritakan tentang aktiviti mencari harta karun di sabah yang giat dijalankan oleh orang-orang tertentu. Adakah benar ia wujud? Pernah dengar kejadian letupan bom di Keningau suatu ketika dahulu. Kata orang, Keningau kaya denga harta karun peninggalan Jipun (Jepun). Begitu juga Tawau, Sandakan, Membakut, Beaufort dan juga Gunung Mas. Ada sesiapa boleh bagi pengesahan?
"Sekeping hati dibawa berlari jauh melalui jalanan sepi, jalan kebenaran indah terbentang didepan matamu para pejuang" : Kumpulan Zikr
User avatar
Ilmi_arishta
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 774
Joined: Thu Mar 26, 2009 4:05 pm
Credit in hand: 41.00

Advertisement

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby inan » Thu Oct 29, 2009 3:49 pm

Ilmi_arishta wrote:Assalamualaikum,

Saya pernah diceritakan tentang aktiviti mencari harta karun di sabah yang giat dijalankan oleh orang-orang tertentu. Adakah benar ia wujud? Pernah dengar kejadian letupan bom di Keningau suatu ketika dahulu. Kata orang, Keningau kaya denga harta karun peninggalan Jipun (Jepun). Begitu juga Tawau, Sandakan, Membakut, Beaufort dan juga Gunung Mas. Ada sesiapa boleh bagi pengesahan?


kalau la tu bom tu harta karun bagus tidak paya susah paya cari..silap hb sendiri yg jd harta karun dalam tanah :slaugh: :slaugh:
life is beutiful
User avatar
inan
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 278
Joined: Fri Oct 23, 2009 4:07 pm
Credit in hand: 0.00

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby bilis » Thu Oct 29, 2009 3:54 pm

setahu sya la harta2 karun d sabah ni kunun2 nya ada penunggu bah....banyak sudah org mau cari tapi inda juga pandai dapat2 pasal tu penunggu kacau sama bagi syarat yg bukan2 bah sama indiana jones sabah ni.....
Green all the Day
User avatar
bilis
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 3210
Joined: Tue Mar 24, 2009 2:15 pm
Credit in hand: 42.64
Location: Narita

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby Ilmi_arishta » Fri Oct 30, 2009 8:17 am

Kalau menurut cerita pekerja-pekerja yang terlibat dengan aktiviti hutan disabah ni, pernah mereka terjumpa sekumpulan orang jepun di tengah hutan kimanis menuju ke trus madi sedang memegang peta harta karun berjalan sambil memeriksa sesuatu. Bila diorang mau cuba curi-curi tengok, jepun tu kasih tapuk. Ada kemungkinan harta karun yamashita berada di sabah ni kah?
"Sekeping hati dibawa berlari jauh melalui jalanan sepi, jalan kebenaran indah terbentang didepan matamu para pejuang" : Kumpulan Zikr
User avatar
Ilmi_arishta
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 774
Joined: Thu Mar 26, 2009 4:05 pm
Credit in hand: 41.00

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby dkk78 » Fri Oct 30, 2009 5:46 pm

Bah,
sjak aku buka forum sana tuu... ada laaa... beberapa individu yang suruh join durang ..kunun-kunun... tukang scan..(bila sudah scan/kompom....kerja yang

selebihnya tuu..durang kasik beresss.... dia bilang lagii ..kasik aku 15% .....

..mengikut facta yang aku jumpa ... pasal harta YAMASHITa tu... memang adalaaaaaa..... (sudah nampak baru PeCaya)

di tempat kami ni pun (sepanGar) ada.. tiga lokasi... di PetroNas..kompoM(bkas Markas jipun)..itu harta sudah kna ambil tahun 1990-an.. ada 3orang terkorban(ntah racun kaa
..atau sbaliknyaaa.....
lokasi lain masih di Rahsiakan((aku blum teroka lagi.ihihihihh..)lain orang sudah perna pigi.. dia pesanNN.. ada lagi sikit-sikit.. kalo ko Mau :lol2:

tulaaa..pasal... sbut sjaa harta jipun..aku memang tidak mau campur bahhh...

..apa- susah-susah... banyak lagi bah harta slain harta jipun...
..harta Kerajaan kinabatangan dulu/harta kompeni borneo/harta Lanun/..banyak lagiilaaa...... meMang adaaaaaaaaaa!!!....

banyak jugak pesanaN dari Durang yang expert nihkan... kalO mo carii... """"HaTi/Niat MesTi MaU BaiK"""" :handrub: hehe

..masuk topic bah nih kann... tia lari.. kalU lari pun... siring-siring sjaaaaa
back to zero:) (:bah beporum kita
User avatar
dkk78
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1284
Joined: Tue Oct 27, 2009 3:17 pm
Credit in hand: 0.00
Location: North Borneo

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby Puteri Babau » Sun Nov 01, 2009 8:10 am

Harta karun? inda mustahil bah ini, tapi belum pernah jumpa lah. Cuma saya teringat, saya pernah mengikuti rombongan mencari artifak2 lama di sebuah pulau di Perak. Masa itu saya mengikut kursus arkeologi. Kami bertolak dari Kuala Sepetang menuju ke Pulau tu.Jauh jua lah, tapi dalam hati saya mana tau jumpa harta karun :slaugh: Lama juga kami berada di Pulau tu. Tanah disekeliling pulau tu sebenarnya banyak yang berlubang2 macam bekas kena korek. Sempat jua saya tanya kenapa kian belubang-lubang tu! Menurut "ekspert" yang membawa kami tu, itu orang putih punya kerja! Pengali2 harta karun secara haram katanya!
Dipendekkan cerita, sepanjang saya 'mengali'(ada caranya) indada pula harta yang kami jumpa!Lama pula tu dari pagi sampai kan magrib baru kami beredar dari pulau tu. Yang banyak kami jumpa tengkorak manusia. Kata ekspert tu tengkorak tu usianya mungkin beratus2 tahun! Frust jua, kan syok kalau terjumpa harta karun tu!kaya jua sekajap!hahaha! main2 bah! Yang banarnya, indada kami terjumpa harta karun tapi kami hampir jadi harta karun di Pulau tu sebab sesat di kawasan bakau masa balik semula ke pengkalan! Yang buat saya hampir menangis tu jangan lah tengkorak(hampir lengkap)yang kami bawa dengan perahu kami tu bangun! karang ada kami beterajunan ke dalam aing sungai atu!ada tah arwah dimakan buaya!alhamdullilah, selamat jua kami mulih ke pengkalan tapi indada harta karun!Pengalaman yang inda dapat dilupai. Tapi kalau ada can, mau jua mengikut lagi!
User avatar
Puteri Babau
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 844
Joined: Tue May 26, 2009 12:15 pm
Credit in hand: 95.34
Location: Pantai berpasir putih menghadap Laut China Selatan.

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby Puteri Babau » Sun Nov 01, 2009 8:25 am

bilis wrote:setahu sya la harta2 karun d sabah ni kunun2 nya ada penunggu bah....banyak sudah org mau cari tapi inda juga pandai dapat2 pasal tu penunggu kacau sama bagi syarat yg bukan2 bah sama indiana jones sabah ni.....


:lol2: Bilis, syok bah jadi indiana jones tu..kalau meliat movie indiana jones atu, aku pun berangan! :slaugh:
User avatar
Puteri Babau
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 844
Joined: Tue May 26, 2009 12:15 pm
Credit in hand: 95.34
Location: Pantai berpasir putih menghadap Laut China Selatan.

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby syahrul83 » Sun Nov 01, 2009 8:31 pm

Ilmi_arishta wrote:Kalau menurut cerita pekerja-pekerja yang terlibat dengan aktiviti hutan disabah ni, pernah mereka terjumpa sekumpulan orang jepun di tengah hutan kimanis menuju ke trus madi sedang memegang peta harta karun berjalan sambil memeriksa sesuatu. Bila diorang mau cuba curi-curi tengok, jepun tu kasih tapuk. Ada kemungkinan harta karun yamashita berada di sabah ni kah?


tidak ada sahih ttg harta karun tue di sabah :hmmm:
http://www.zeromax.biz/#
syahrul83
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 483
Joined: Sun Sep 27, 2009 5:22 pm
Credit in hand: 1.01
Location: KK-KL

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby syahrul83 » Sun Nov 01, 2009 8:39 pm

artikel wiki jugak tidak pengesahan..yang ada harta karun sulu :hmmm: ....silabukan ada jugak tapi kota kerajaan ,piring2 aku di fahamkan lh...


http://www.zeromax.biz/#
syahrul83
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 483
Joined: Sun Sep 27, 2009 5:22 pm
Credit in hand: 1.01
Location: KK-KL

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby Ilmi_arishta » Mon Nov 02, 2009 9:06 am

Suatu ketika dahulu maliau basin mau kena teroka, tapi ada menteri pusat cakap tidak ada apa-apa disitu, monyet saja ada. Tapi kalau menurut terjemahan pengkaji sejarah dunia, borneo utara memilki tamadun kuno yang lebih tua daripada tamadun-tamadun lain didunia ini. Tapi bukan tamadun yang berpendidikan tinggi, cuma kuno sahaja. Ada kemungkinan sana tu pusat pemerintahan lama dahulu. Mana tahu kita boleh kaji asal-usul penduduk asli sabah sekali sambil membelek-belek harta karun..... :drool2:
"Sekeping hati dibawa berlari jauh melalui jalanan sepi, jalan kebenaran indah terbentang didepan matamu para pejuang" : Kumpulan Zikr
User avatar
Ilmi_arishta
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 774
Joined: Thu Mar 26, 2009 4:05 pm
Credit in hand: 41.00

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby bilis » Mon Nov 02, 2009 9:58 am

Puteri Babau wrote:
bilis wrote:setahu sya la harta2 karun d sabah ni kunun2 nya ada penunggu bah....banyak sudah org mau cari tapi inda juga pandai dapat2 pasal tu penunggu kacau sama bagi syarat yg bukan2 bah sama indiana jones sabah ni.....


:lol2: Bilis, syok bah jadi indiana jones tu..kalau meliat movie indiana jones atu, aku pun berangan! :slaugh:


iya....pakcik ku d antara Indiana2 Jones Sabah bah....heheheh
banyak cerita n pengalaman nya tentang mencari harta karun ani....tapi yg bikin hairan nya kebanyakan cerita n pengalaman nya itu mesti ada kaitan sma dunia mistik...(alam ghaib)
nanti aku interview dia pastu aku kasi carita sini pasal dia punya adventerur itu....

tapi seingat aku durang pernah bersua muka dengan makhluk berbadan manusia tapi berkepala kambing dlm d antara adventerur durang itu...
to be continued......jeng..jeng..jennnnggg..
Green all the Day
User avatar
bilis
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 3210
Joined: Tue Mar 24, 2009 2:15 pm
Credit in hand: 42.64
Location: Narita

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby Puteri Babau » Mon Nov 02, 2009 11:51 am

bilis wrote:
iya....pakcik ku d antara Indiana2 Jones Sabah bah....heheheh
banyak cerita n pengalaman nya tentang mencari harta karun ani....tapi yg bikin hairan nya kebanyakan cerita n pengalaman nya itu mesti ada kaitan sma dunia mistik...(alam ghaib)
nanti aku interview dia pastu aku kasi carita sini pasal dia punya adventerur itu....

tapi seingat aku durang pernah bersua muka dengan makhluk berbadan manusia tapi berkepala kambing dlm d antara adventerur durang itu...
to be continued......jeng..jeng..jennnnggg..


Bah, ceritakan bah Bilis..mana tau buli buat filem! :slaugh:
User avatar
Puteri Babau
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 844
Joined: Tue May 26, 2009 12:15 pm
Credit in hand: 95.34
Location: Pantai berpasir putih menghadap Laut China Selatan.

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby Puteri Babau » Mon Nov 02, 2009 11:56 am

Ilmi_arishta wrote:Suatu ketika dahulu maliau basin mau kena teroka, tapi ada menteri pusat cakap tidak ada apa-apa disitu, monyet saja ada. Tapi kalau menurut terjemahan pengkaji sejarah dunia, borneo utara memilki tamadun kuno yang lebih tua daripada tamadun-tamadun lain didunia ini. Tapi bukan tamadun yang berpendidikan tinggi, cuma kuno sahaja. Ada kemungkinan sana tu pusat pemerintahan lama dahulu. Mana tahu kita boleh kaji asal-usul penduduk asli sabah sekali sambil membelek-belek harta karun..... :drool2:


Bah, siapa2 yang ada maklumat tentang pusat pemerintahan lama/kuno ini, kongsi-kongsi lah cerita! :)
User avatar
Puteri Babau
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 844
Joined: Tue May 26, 2009 12:15 pm
Credit in hand: 95.34
Location: Pantai berpasir putih menghadap Laut China Selatan.

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby syahrul83 » Mon Nov 02, 2009 6:58 pm

Puteri Babau wrote:
Ilmi_arishta wrote:Suatu ketika dahulu maliau basin mau kena teroka, tapi ada menteri pusat cakap tidak ada apa-apa disitu, monyet saja ada. Tapi kalau menurut terjemahan pengkaji sejarah dunia, borneo utara memilki tamadun kuno yang lebih tua daripada tamadun-tamadun lain didunia ini. Tapi bukan tamadun yang berpendidikan tinggi, cuma kuno sahaja. Ada kemungkinan sana tu pusat pemerintahan lama dahulu. Mana tahu kita boleh kaji asal-usul penduduk asli sabah sekali sambil membelek-belek harta karun..... :drool2:


Bah, siapa2 yang ada maklumat tentang pusat pemerintahan lama/kuno ini, kongsi-kongsi lah cerita! :)


susah jugak tue..kalau ada shortcut ok jugak peta2 harta karun ker...tapi kena ada alat2 pencararian harta karun .
http://www.zeromax.biz/#
syahrul83
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 483
Joined: Sun Sep 27, 2009 5:22 pm
Credit in hand: 1.01
Location: KK-KL

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby tingau » Mon Nov 02, 2009 7:31 pm

interesting ni.....mkin sebelah menggatal , Uitm n bukit gondol yg brhampiran tu ada hartu karun kali.....
Meeeooowww...
User avatar
tingau
Respected SF Veteran
Respected SF Veteran
 
Posts: 27938
Joined: Mon Jun 30, 2008 12:44 am
Credit in hand: 4,578.98
Bank: 174,090.50
Location: Sabah

Next

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to Tempat Saya

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there is 1 user online :: 0 registered, 0 hidden and 1 guest (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.