ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Info tempatan, berita, happening, program bagus, komen, komplain tentang tempat/daerah kamurang.

Moderator: Moderators

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby Ilmi_arishta » Thu Dec 03, 2009 4:54 pm

Harta karun di sabah tidak diuar-uarkan sebab benda ni tidak ada kelulusan kerajaan untuk dikorek. Hak kita setakat 3 kaki ke bawah tanah saja.... :alright:
"Sekeping hati dibawa berlari jauh melalui jalanan sepi, jalan kebenaran indah terbentang didepan matamu para pejuang" : Kumpulan Zikr
User avatar
Ilmi_arishta
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 774
Joined: Thu Mar 26, 2009 4:05 pm
Credit in hand: 41.00

Advertisement

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby dkk78 » Thu Dec 03, 2009 5:29 pm

iyaaakaah....

jadi.... kalau lebih dari 3 kaki tuh.... maknanyaaa HAK MILIK KERAJAAN .. laa....

...rasa2nya ...banyak suda yang kena kurik tuh...... dengar2 dari urang2 tua..kononnya... sampai 3 buah lendrover plis tuh datang angkat(((dalam peti Platinum tuh....senjata jipun ..da bilang))))
.. knapa simpan dalam peti.... sdang kan penemuan di tempat lain... durang men ampai satu kali sjaaaaaa satu tempat tuh snapang......

kalau betullah itu emas/barang antik -->> yang lebih dari 3 kaki

siapa yang berhak dapat hasil ????

-->> kampung??? daerah??? sabah??? atau ... kerajaan pusat ???....
--knapa dari dulu..tidak ada perkembangan???..
..kalau tidak ada emas/barang antik... knapa jadi buah mulut??....

apakahh emas/harta karun di sabah ini... hanya satu pembohongan???.....
..siapa brani dedahkan cerita sebenar emas2 ini...

dkk<--- itu emas ,..tdk apala((walaupun ada forumer sini pertahankan itu ialah emas sulu..)) tapi dalam mereka menjalankan aktivity pencarian emas ini... harta karun-->> peninggalan zaman dulu2/barang antik mana boleh dorang
bawa keluar dari sabah.....
:lol2: ngam kaaa gitu..... kalau salah ..ko sigung sja laaa...bukannya jauh pun ..sblah sjaaa
back to zero:) (:bah beporum kita
User avatar
dkk78
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1284
Joined: Tue Oct 27, 2009 3:17 pm
Credit in hand: 0.00
Location: North Borneo

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby Ilmi_arishta » Mon Dec 07, 2009 12:03 pm

Ini yang menjadi kemusykilan ni. Mana diorang sorok harta2 tu? Kalau betul ada mudah-mudahan kerajaan akan menggunakannya untuk kepentingan rakyat. :lovely:
"Sekeping hati dibawa berlari jauh melalui jalanan sepi, jalan kebenaran indah terbentang didepan matamu para pejuang" : Kumpulan Zikr
User avatar
Ilmi_arishta
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 774
Joined: Thu Mar 26, 2009 4:05 pm
Credit in hand: 41.00

Re: I like it here.

Postby Bukit_Padang_Roller » Thu Jan 07, 2010 11:27 am

ImageImageImageImage
User avatar
Bukit_Padang_Roller
Respected SF Veteran
Respected SF Veteran
 
Posts: 31119
Joined: Sat Dec 20, 2008 8:35 pm
Credit in hand: 117.08
Bank: 35,987.31
Location: Dalam santut Mongolutan banyak hutan.

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby cobasaja » Thu Dec 09, 2010 4:00 am

salam,

Emas di sabah betulka tau tidak??
-kalau diikutkan sejarah la kan, sabah adalah pitstop(tempat terahkir) jepun meninggalkan tanah melayu dan borneo selepas jepun di bom. Jadi maknanya sabah adalah tempat paling last diorang ni mau pulang , so tidak hairanlah kalau ada masih harta2 yang mereka tinggalkan.

Orang jepun pemburu emas betul ka?
-Banyak orang jepun yang tua dan yang muda di sabah ini berlegar2 mencari emas peningalan askar2 diorang dulu:

contoh:
-di kampung saya ramai orang jepun bayar orang kampung minta tunjuk peta yang diorang bawa tu(tolong tunjuk jalan la).(area di rahsiakan)
-jagan hairan kalau sabah ini orang putih dan jipun suka datang melancong(bukan melancong tapi cari emas diorang punya moyang kono2 la)

Pernah dapat atau tidak?
-ada yang pernah dapat(saya pernah tengok depat mata) tapi tiada pembeli.
-ada yang mahu ambil tapi bila kurik tiada emas(padahal emas tu ada di sana).
-Besok niat mau jual emas tapi malam dia mati kemalangan.
-Emas yang di korek pandai berpindah tempat.

Kenapa ini terjadi?
-Emas biasanya boleh di ambil oleh tuanpunya tanah atau waris atau rezeki seseorang
-Emas mempunyai sukatan pembahagian yang tersendiri contoh 1/3 hak anak2 yatim , 1/3 orang miskin dan 1/3 bahagian kita.
-Niat kena pasang bersih sebelum mula operasi 100% bersih dan tiada masalah , 100% yakin.

Emas ni bukan kita ambil untuk makan sendiri TIDAK! harta ini harta TUHAN kalau niat mengambil sudah lain, itu yang jadi masalah besar semasa kurik nanti. :cry:

Benda ni bukan mudah untuk ambil, perlu telus dan iklas.... jagan fikir kaya sahaja, hujung2 emas pun tak dapat, penat ja dapat.

Betul ka Emas ini berhantu, Racun , berpenungu???
-Emas ini sebenarnya wujud dan tidak GAIB(hilang/halus) , tetapi oleh sebab sebelum ini ramai yang cuba mengunakan ilmu gaib untuk mengambilnya contoh : membuat upacara menarik emas dari rumah kerana masalh kurik atau sebagainya.
Ini lah punya kenapa emas mula gaib dari dunia dan berpenunggu , emas ini boleh wujud semula dengan cara yang betul kalu di buat dengan betul...

kalau ada masa nati saya upload gambar Emas 1 landrover dapat dari sandakan, cuma masalahnya tuan punya emas malas nak jual belum ada rezeki la apa la, sebab dia niat tidak bagus tamak dan sebagainya.

di area2 sabah ini di mana2 oun ada??

Kuci Emas
berdoa kepada allah, Yakin 100% , nait bersih sedekah anak2 yatim dan orang susah , jagan ambil terlampau banyak (RM5juta ok la dalam RM100juta kan) ini adalah kunci segala kunci dalam pencarian emas.

Sumber
-Bekas pemburu harta karun cuma tiada rezeki-
cobasaja
 
Posts: 2
Joined: Thu Dec 09, 2010 3:26 am
Credit in hand: 40.08

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby cobasaja » Thu Dec 09, 2010 4:08 am

Kalau Buat ini kerja kena diam2 jagan buat ramai2 nanti plan hancur, kalau boleh jagan sampai orang lain tahu contoh : dua orang sahaja yang tahu, 2 orang ini la yang akan operasi.

Kenapa kita Perlu berdiam
-Kerana takut terjadi masalah nanti kerana ini pasal duit :handrub: kalau pasal duit manusia boleh buta hati , buta mata dan sebagainya, hanya orang yang baik sahaja mampu lakukanya.

Kerajaan Tahu?
-Kalau Pihak Kerajaan tahu diorang akan rampas hasil bumi tersebut dan tiada 1 sen pun akan kita dapat, kalau kerajaan ambil kita tidak tahu lagi ke mana duit itu akan pergi dan duit itu akan jadi apa?? Betul tidak??
Tetapi kalau kita urus hasil emas itu dengan sempurna dan betul kita akan nampak hasil nya dan pahala pun bertambah...

sebab itu lah syarat memgambil emas itu ada bahagian2 nya tersendiri nanti saya bagi contoh orang terkenal MALAYSIA (jutawan malaysia) yang orang tidak tahu dia kaya macam mana, dia kaya disebab kan hasih emas ini..
Hasilnya beliau telah membuat pusat dakwah , universiti , rumah2 anak yatim , masjid dan sebagainya..
cobasaja
 
Posts: 2
Joined: Thu Dec 09, 2010 3:26 am
Credit in hand: 40.08

Re: ASAL-USUL HARTA KARUN DI SABAH

Postby Besi_Karusani » Thu Dec 09, 2010 9:23 am

Ada yang beroperasi secara aktif lagikah di sabah ni? Kalau ada pm saya.
Ini forum juga tentang sabah, saya baru join...

http://sabahminda-kitani.forumotion.net/forum.htm
Besi_Karusani
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 186
Joined: Sat Jan 09, 2010 8:32 pm
Credit in hand: 39.67

Previous

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to Tempat Saya

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there is 1 user online :: 0 registered, 0 hidden and 1 guest (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.