BUGIS III???

Bincang tentang bahasa & kebudayaan kaum Bajau, Suluk, Lundayeh, Cocos dan sebagainya.

Moderator: Moderators

Re: BUGIS III???

Postby goncar » Wed Dec 10, 2008 9:12 am

Tengku Mahkota Sulu wrote:Menyasal saya buka blog miring/1/2 tiang/bengong/sinting, tulisan orang yang kurang ilmu dan psyco.
bah mcm mana jugak...sudah domain dia memang begongsinting...lagi lah isi dia buss ku...apa pun sekadar hiburan bah buss ku...
User avatar
goncar
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 116
Joined: Sun Jun 15, 2008 12:41 am
Credit in hand: 22.66

Advertisement

Re: BUGIS III???

Postby MERDEKA » Mon Feb 09, 2009 9:23 pm

" mamat123_65 wrote:Bro ini antara orang yg bernasib baik sb dtg dr kacukan Bugis dan Cina, tetapi apa pulak nasib bro-bro kita yang berbangsa cina dalam konteks mendapat keistimewaan di bumi Sabah atau Malaysia yang sejak berkurun lamanya diduduki. Mengapa bro-bro berbangsa cina dianggap kelas kedua berbanding bangsa bugis yang baru sahaja 30 thn dtg ke Sabah (penduduk sabah) dan pendatang asing yang sudah mendapat MyKad serta status taraf Bumiputra.

PEMBETULAN FAKTA

Bugis of Sabah
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Bugis of Sabah, are a Bugis tribe residing in Sabah, mainly on the east coast and particularly around the districts of Tawau, Semporna, Kunak and Lahad Datu

The expansion of the Bugis influence to Sabah began in the 16th century when members of the tribe migrated from Sulawesi to Java, Sumatra, Peninsular Malaysia and Borneo. However, only in 1840 did some move to Tawau, where they settled at Ranggu, which was founded by the chief village K.K. Salim's grandmother of Sungai Imam village, Bombalai. The settlers were traders, and later others came as workers on plantations established by the British. Later, Petta Senong, who was a member of the Bone royalty, resided in the same village. He was sent by the Sulu government to stop the piracy around the Sulu Sea. The Bugis continued to explore new places to develop Tawau town; among the Bugis settlers were Puang Ado, Daeng Mappata, Wak Neke, Wak Gempe and Haji Osman.

We All Sabahan...1963 .
MERDEKA
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 694
Joined: Sun Feb 08, 2009 7:34 pm
Credit in hand: 61.93
Bank: 0.00

Re: BUGIS III???

Postby nedy » Wed Feb 11, 2009 4:52 pm

MERDEKA wrote:" mamat123_65 wrote:Bro ini antara orang yg bernasib baik sb dtg dr kacukan Bugis dan Cina, tetapi apa pulak nasib bro-bro kita yang berbangsa cina dalam konteks mendapat keistimewaan di bumi Sabah atau Malaysia yang sejak berkurun lamanya diduduki. Mengapa bro-bro berbangsa cina dianggap kelas kedua berbanding bangsa bugis yang baru sahaja 30 thn dtg ke Sabah (penduduk sabah) dan pendatang asing yang sudah mendapat MyKad serta status taraf Bumiputra.

PEMBETULAN FAKTA

Bugis of Sabah
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Bugis of Sabah, are a Bugis tribe residing in Sabah, mainly on the east coast and particularly around the districts of Tawau, Semporna, Kunak and Lahad Datu

The expansion of the Bugis influence to Sabah began in the 16th century when members of the tribe migrated from Sulawesi to Java, Sumatra, Peninsular Malaysia and Borneo. However, only in 1840 did some move to Tawau, where they settled at Ranggu, which was founded by the chief village K.K. Salim's grandmother of Sungai Imam village, Bombalai. The settlers were traders, and later others came as workers on plantations established by the British. Later, Petta Senong, who was a member of the Bone royalty, resided in the same village. He was sent by the Sulu government to stop the piracy around the Sulu Sea. The Bugis continued to explore new places to develop Tawau town; among the Bugis settlers were Puang Ado, Daeng Mappata, Wak Neke, Wak Gempe and Haji Osman.

We All Sabahan...1963 .


kira mcm org viking yg tersebar di eropah la ni.persamaannya bangsa pelaut,tidak gentar dan mengubah infrastruktuktur dan budaya setempat.keluarga diraja british pun berdarah viking :grin:
nedy
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 142
Joined: Mon Sep 22, 2008 12:45 pm
Credit in hand: 0.00

Re: BUGIS III???

Postby Semangat63 » Wed Feb 11, 2009 6:28 pm

yea..bugis/kdm/bajau/sino ka tdk penting bah. Kita Sabahan kena bersatu, ajar ni urg SM kita no.1 di Msia.
Semangat63
 
Posts: 25
Joined: Fri Jan 09, 2009 2:35 pm
Credit in hand: 0.00

Re: BUGIS III???

Postby gsiba » Fri Feb 13, 2009 5:20 pm

saya tertarik dgn post ini,Soalan saya adalah:-
1. Adakah bangsa bugis termasuk dalam perlembagaan,adat istiadat atau pun termasuk dalam golongan bumiputera sabah - 32 kaum ?
2. Merujuk pada sejarah lampau berapakah jumlah penduduk yang berbangsa Bugis yang menetap di Sabah,Sebelum Pembentukan MALAYSIA
3.Kalau di lihat di pengajian tinggi contohnya Politeknik kk,ipt sepanggar,ums & etc majoriti adalah pelajar berbangsa bugis,buktinya di Politeknik Kota Kinabalu sahaja ada ramai pelajar berbangsa Bugis berbanding bangsa lain kalau di bandingkan dengan ethnik kaum sabah yang lain.
Dan banyak lagi soalan yang ingin sy utara kan, semua perkara ini boleh lah dikatakan ia mempangaruhi keadaan semasa di Sabah. Menurut pangalaman saya bangsa bugis ini mengamalkan sikap muafakat,rajin berusaha,pandai berniaga dan mempunyai harga diri (Maruah yang tinggi pantang di cabar) serta lebih dominan daripada bangsa2 lain di sabah, Ia boleh di lihat dari segi ekonomi contohnya mempunyai ladang yang besar seperti kelapa sawit,kedai makan,syarikat pengangkutan,dan sebagai nya. Kesimpulan nya , Adakah kita sedar akan semua ini, Mengapa?Kenapa?Bagaimana?. :grin: :blabla:
gsiba
 
Posts: 40
Joined: Mon Oct 20, 2008 10:54 am
Credit in hand: 1.29

Re: BUGIS III???

Postby MERDEKA » Fri Feb 13, 2009 7:07 pm

Re: BUGIS III???

Post by gsiba on Fri Feb 13, 2009 5:20 pm
saya tertarik dgn post ini,Soalan saya adalah:-
1. Adakah bangsa bugis termasuk dalam perlembagaan,adat istiadat atau pun termasuk dalam golongan bumiputera sabah - 32 kaum ?
2. Merujuk pada sejarah lampau berapakah jumlah penduduk yang berbangsa Bugis yang menetap di Sabah,Sebelum Pembentukan MALAYSIA
3.Kalau di lihat di pengajian tinggi contohnya Politeknik kk,ipt sepanggar,ums & etc majoriti adalah pelajar berbangsa bugis,buktinya di Politeknik Kota Kinabalu sahaja ada ramai pelajar berbangsa Bugis berbanding bangsa lain kalau di bandingkan dengan ethnik kaum sabah yang lain.
Dan banyak lagi soalan yang ingin sy utara kan, semua perkara ini boleh lah dikatakan ia mempangaruhi keadaan semasa di Sabah. Menurut pangalaman saya bangsa bugis ini mengamalkan sikap muafakat,rajin berusaha,pandai berniaga dan mempunyai harga diri (Maruah yang tinggi pantang di cabar) serta lebih dominan daripada bangsa2 lain di sabah, Ia boleh di lihat dari segi ekonomi contohnya mempunyai ladang yang besar seperti kelapa sawit,kedai makan,syarikat pengangkutan,dan sebagai nya. Kesimpulan nya , Adakah kita sedar akan semua ini, Mengapa?Kenapa?Bagaimana?.

jawapan .

1 ) Ya . bumiputera tapi bukan pribumi .
2 ) tak ada jawapan yg tepat .hatta bangsa/suku lain di sabah pun begitu eg. tidung ,cocos,bolongan ,java ,murut tawau .
bajau .suluk etc.tapi yg pasti org bugis juga berjuang bersama askar tanah melayu melawan askar indonesia ( Konfrotasi )pulau sebatik ,kelabakan ,luasung ,serudung (Tawau ).
3 ) Rajin berusaha pasti akan berjaya .

we all sabahan 1963 .
MERDEKA
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 694
Joined: Sun Feb 08, 2009 7:34 pm
Credit in hand: 61.93
Bank: 0.00

Re: BUGIS III???

Postby gsiba » Fri Feb 20, 2009 2:56 pm

:grin: Kalau sekiranya orang bugis (Yang asli Sabahan) jadi CM Sabah ..apakah misi yang harus dilakukan untuk rakyat Sabah.
gsiba
 
Posts: 40
Joined: Mon Oct 20, 2008 10:54 am
Credit in hand: 1.29

Re: BUGIS III???

Postby danial » Fri Feb 20, 2009 4:37 pm

gsiba wrote::grin: Kalau sekiranya orang bugis (Yang asli Sabahan) jadi CM Sabah ..apakah misi yang harus dilakukan untuk rakyat Sabah.


misi pertama 'cerak' duluan... :thumbup1:
danial
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 164
Joined: Fri Jan 11, 2008 4:15 pm
Credit in hand: 0.00
Location: tawau

Re: BUGIS III???

Postby MERDEKA » Fri Feb 20, 2009 7:30 pm

Re: BUGIS III???

Post by gsiba on Fri Feb 20, 2009 2:56 pm
Kalau sekiranya orang bugis (Yang asli Sabahan) jadi CM Sabah ..apakah misi yang harus dilakukan untuk rakyat Sabah.

Setiap rakyat sabah berhak jadi CM SABAH .sekira nya Cina ,Murut ,Kedayan .Sungai ,Tidong ,Banjar ,Cocos ,Kadazan ,
Dusun ,Rugus ,Bugis atau lain 2( Rakyat Sabah ) Misi nya ada lah membawa Sabah maju ke hadapan .

We are Sabahan .....1963
MERDEKA
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 694
Joined: Sun Feb 08, 2009 7:34 pm
Credit in hand: 61.93
Bank: 0.00

Re: BUGIS III???

Postby gsiba » Thu Feb 26, 2009 9:58 am

Terima kasih..harapan kita semoga SABAH maju jaya, aman dan harmoni
gsiba
 
Posts: 40
Joined: Mon Oct 20, 2008 10:54 am
Credit in hand: 1.29

Re: BUGIS III???

Postby nana_yoong » Thu Feb 26, 2009 10:48 am

MERDEKA wrote:Re: BUGIS III???

Post by gsiba on Fri Feb 13, 2009 5:20 pm
saya tertarik dgn post ini,Soalan saya adalah:-
1. Adakah bangsa bugis termasuk dalam perlembagaan,adat istiadat atau pun termasuk dalam golongan bumiputera sabah - 32 kaum ?
2. Merujuk pada sejarah lampau berapakah jumlah penduduk yang berbangsa Bugis yang menetap di Sabah,Sebelum Pembentukan MALAYSIA
3.Kalau di lihat di pengajian tinggi contohnya Politeknik kk,ipt sepanggar,ums & etc majoriti adalah pelajar berbangsa bugis,buktinya di Politeknik Kota Kinabalu sahaja ada ramai pelajar berbangsa Bugis berbanding bangsa lain kalau di bandingkan dengan ethnik kaum sabah yang lain.
Dan banyak lagi soalan yang ingin sy utara kan, semua perkara ini boleh lah dikatakan ia mempangaruhi keadaan semasa di Sabah. Menurut pangalaman saya bangsa bugis ini mengamalkan sikap muafakat,rajin berusaha,pandai berniaga dan mempunyai harga diri (Maruah yang tinggi pantang di cabar) serta lebih dominan daripada bangsa2 lain di sabah, Ia boleh di lihat dari segi ekonomi contohnya mempunyai ladang yang besar seperti kelapa sawit,kedai makan,syarikat pengangkutan,dan sebagai nya. Kesimpulan nya , Adakah kita sedar akan semua ini, Mengapa?Kenapa?Bagaimana?.

jawapan .

1 ) Ya . bumiputera tapi bukan pribumi .
2 ) tak ada jawapan yg tepat .hatta bangsa/suku lain di sabah pun begitu eg. tidung ,cocos,bolongan ,java ,murut tawau .
bajau .suluk etc.tapi yg pasti org bugis juga berjuang bersama askar tanah melayu melawan askar indonesia ( Konfrotasi )pulau sebatik ,kelabakan ,luasung ,serudung (Tawau ).
3 ) Rajin berusaha pasti akan berjaya .

we all sabahan 1963 .



sebenarnya ada mslh ke kalau urang berbangsa bugis ni sama2 menjadi rakyat sabah?? yang penting mereka ada pengenalan diri yang sah dimana sebelum merdeka lagi nenek/moyang mereka sudah sampai ke sabah..

Apa bezanya dengan kaum bumiputera sabah????
sudah menjadi suatu kelaziman manusia tu berhijrah demi mencapai sesuatu yang baru dan dirasakan tempat itu boleh menjanjikan taraf hidup yang lebih baik.
Cuma dalam konteks undang2 skrg, termaktubnya taraf warganegara dimana penduduk yang mempunyai sijil warganegara malaysia, penduduk tetap @ sementara sahaja yg layak menetap d sabah amnya & dimalaysia khasnya..

Dalam situasi ini, adakah kaum yg berbangsa bugis yg mmpunyai kerakyatan warganegara perlu dipersoalkan hak mereka?? perlu dipersoalkan keberadaan mereka disabah mahupun keistimewaan mereka sebagai masyarakat pribumi sabah..

Untuk pengetahuan semua, penduduk d JOHOR majoriti adalah berbangsa bugis malah sultan johor sndr berbangsa bugis..dan kelaziman bangsa ini merantaw mencari rezeki..

pernahka mereka2 yg mempersoalkan kewujudan kaum berbangsa bugis ini terfikir, berapa banyak jasa mereka dlm membangunkan negara???? mengapa sering mempersoalkan tentang hak bumiputera?? cuba sesekali berfikirn lebih jauh dengan memikirkan apa yg telah mereka sumbangkan...

Setiap kaum itu punya kelebihan & punya ketokohan yang boleh dicontohi...
Tidak perlu memandang mereka sebelah mata kerana mereka juga punya hak yang sama seperti urang lain..

Jika kewujudan mereka di persoalkan, di sisihkan tidakkah mereka seolah2 'pendatang dinegara sendiri'?
Wujudkan la keadilan
Juz want to be the REAL me
User avatar
nana_yoong
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 12830
Joined: Mon Jan 12, 2009 9:44 am
Credit in hand: 131.76
Bank: 22,481.78
Location: bumi tuhan

Re: BUGIS III???

Postby danial » Fri Feb 27, 2009 4:28 pm

SABAH TANAH AIRKU
SABAH TANAH AIRKU
NEGERI KITA YANG TERCINTA
PEMUDA, PEMUDI, SEMUA MARILAH
BANGUNLAH BERSATU SEMUA
MARILAH BERSAMA SERTA MAJU JAYA
MERDEKA SEPANJANG MASA
BERSATU SEGALA BANGSA SENTOSA
SABAH NEGERI MERDEKA
danial
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 164
Joined: Fri Jan 11, 2008 4:15 pm
Credit in hand: 0.00
Location: tawau

Re: BUGIS III???

Postby nana_yoong » Fri Feb 27, 2009 6:35 pm

danial wrote:SABAH TANAH AIRKU
SABAH TANAH AIRKU
NEGERI KITA YANG TERCINTA
PEMUDA, PEMUDI, SEMUA MARILAH
BANGUNLAH BERSATU SEMUA
MARILAH BERSAMA SERTA MAJU JAYA
MERDEKA SEPANJANG MASA
BERSATU SEGALA BANGSA SENTOSA
SABAH NEGERI MERDEKA

uikk..
lama sa tia nyanyi ni lagu..last sekali sekolah menengah
rindu pulak :cry:
Juz want to be the REAL me
User avatar
nana_yoong
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 12830
Joined: Mon Jan 12, 2009 9:44 am
Credit in hand: 131.76
Bank: 22,481.78
Location: bumi tuhan

apa itu bugis ? bangsa bugis?

Postby encik kacang » Tue Sep 08, 2009 7:57 pm

selepas ini aku ajar camna nak masak masakan bugis..camna bos? ok tak? :thumbup1:



Tidak seperti bahagian Asia Tenggara yang lain, Bugis tidak banyak menerima pengaruh India di dalam kebudayaan mereka. Satu-satunya pengaruh India yang jelas ialah tulisan Lontara yang berdasarkan skrip Brahmi, dimana ia dibawa melalui perdagangan. Kekurangan pengaruh India, tidak seperti di Jawa dan Sumatra, mungkin disebabkan oleh komuniti awal ketika itu kuat menentang asimilasi budaya luar.

Perubahan Dari Zaman Logam
_______________________________

Permulaan sejarah Bugis lebih kepada mitos dari sejarah lojik. Di dalam teks La Galigo, populasi awal adalah terhad dan terletak di persisiran pantai dan tebing sungai dan penempatan ini dihubungi dengan pengangkutan air. Penempatan di tanah tinggi pula didiami oleh orang Toraja. Penempatan-penempatan ini bergantung kepada salah satu daripada tiga pemerintahan iaitu Wewang Nriwuk, Luwu' dan Tompoktikka. Walaubagaimanapun, pada abad ke 15, terdapat kemungkinan penempatan awal tersebar di seluruh Tana Ugi, malahan jauh ketengah hutan dimana tidak dapat dihubungi melalui pengangkutan air. Mengikut mitos, terdapat migrasi yang ingin mencari tanah baru untuk didiami. Implikasi penempatan ditengah-tengah hutan ini ialah perubahan fizikal hutan, dimana hutan-hutan ditebang dan proses diteruskan sehingga abad ke20.

Teknik Dan Perbezaan Ekonomi

Penebangan hutan ini mungkin seiring dengan pembuatan besi untuk membuat alat-alat tertentu seperti kapak. Malahan, pemerintah pertama (mengikut sejarah) kerajaan Bone memakai gelaran 'Panre Bessi' atau 'Tukang Besi'. Selain itu, terdapat juga hubungan yang cukup rapat diantara pemerintah Sidenreng dengan penduduk kampung Massepe, tempat penumpuan pembuatan alatan besi oleh orang Bugis dan tempat suci dimana 'Panre Baka' ('Tukang Besi Pertama') turun dari Syurga/Langit. Walaubgaimanapun, sesetengah mengatakan 'Panre Baka' berasal dari Toraja.

Satu lagi inovasi yang diperkenalkan ialah penggunaan kuda. Walaupun tidak disebut di dalam teks La Galigo, menurut sumber Portugis, pada abad ke16, terdapat banyak penggunaan kuda di kawasan gunung. Maka, inovasi ini mungkin diperkenalkan antara abad ke 13 dan abad ke 16. Maksud kuda di dalam Bahasa Bugis , ialah 'anyarang' (Makassar: jarang), cukup berbeza dengan Bahasa Melayu, malahan ia diambil dari Jawa ( 'jaran' ). Perkataan ini mungkin digunakan pada abad ke14, ketika Jawa diperintah oleh Majapahit.

Pertambahan penduduk memberi kesan kepada teknik penanaman padi. Teknik potong dan bakar digantikan dengan teknik penanaman padi sawah. Penanaman padi sawah terang-terangan diimport kerana penyuburan sawah (plough) di dalam Bahasa Bugis ialah 'rakalla' berasal dari perkataan 'langala' yang digunakan hampir seluruh Asia Tenggara, contohnya Cam, 'langal', Khmer, angal dan Bahasa Melayu, tengala. Teknik 'rakalla' ini digunakan di India dan sebahagian Asia Tenggara, manakala sebahagian lagi daripada Asia Tenggara diambil dari China. Ini sekaligus membuktikan wujudnya perhubungan diantara Sulawesi Selatan dengan bahagian barat Asia Tenggara selain Jawa.

Perubahan di dalam bidang ekonomi berhubung kait dengan pertambahan penduduk di tangah-tengah benua. Pada mulanya, sumber ekonomi majoriti populasi Bugis ialah penanaman padi manakala golongan elit mengawal sumber-sumber asli dari hutan, perlombongan dan sumber-sumber dari laut. Sumber-sumber asli ini mendapat permintaan dari luar Sulawesi dan ini membolehkan golongan elit memperdagangkan sumber-sumber ini dan membolehkan mereka membeli barang-barang mewah dari luar seperti seramik China, Sutera India, cermin etc. Walaubagaimanapun, pengawalan pertanian oleh golongan elit masih memainkan peranan penting ketika itu.

Perubahan Sosio-Politik

Implikasi terakhir dari penyebaran etnik Bugis keseluruh Sulawesi Selatan ialah perubahan didalam politik. Kerajaan-kerajaan lama Bugis iaitu Luwu', Sidenreng, Soppeng dan Cina (kemudiannya menjadi Pammana) masih berkuasa tetapi mungkin terdapat pembaharuan didalam pentadbiran ataupun pertukaran dinasti. Kuasa-kuasa kecil muncul di penempatan-penempatan baru ( 'wanua' ) dan diperintah oleh seorang ketua digelar 'matoa' atau 'arung'. Sesetengah penempatan awal ini (tidak disebut didalam La Galigo) seperti Bone, Wajo dan Goa kemudiannya menjadi kerajaan-kerajaan utama.

Walaubagaimnapun, sesetengah kerajaan yang disebut di dalam teks La Galigo seperti Wewang Nriwu' dan Tompoktikka 'hilang' di dalam rekod sejarah, dan ini menyebabkan sesetengah sejarahwan percaya bahawa kerajaan-kerajaan ini tidak wujud sama sekali.

Kontranya, terdapat perubahan didalam sosio-politik yang nyata di permulaan teks sejarah iaitu wujudnya satu perhubungan kontrak di antara pemerintah dan pa'banua (rakyat negeri tersebut yang merupakan orang kebanyakkan.) Di dalam masyarakat awal, keselamatan dan sumber pendapatan penduduk (seperti mendirikan rumah, memberi kerja dan membekalkan keperluan tertentu) merupakan tanggungjawab pemerintah. Situasi ini berbeza sekali seperti di dalam teks La Galigo di mana pemerintah tidak perlu membekalkan apa-apa kepada penduduk.

Perubahan Agama

Kesinambungan dari zaman logam diteruskan di dalam bidang keagamaan. Bissu (bomoh) kekal menjadi elemen penting di dalam hal-hal keagamaan sebelum kedatangan Islam. Perubahan di dalam bidang keagamaan ialah pembakaran mayat dan debu bagi orang-orang terpenting di simpan di dalam tempat penyimpanan debu (bersaiz seperti labu) manakala tempat pembakaran mayat disebut Patunuang. Walaubagaimanapun, pembakaran mayat terhad kepada tempat-tempat tertentu. Menurut sumber Portugis, Makassar mengekalkan teknik penanaman mayat dan Toraja pula membiarkan mayat reput di gua-gua.

Pemerintah-pemerintah awal pula tidak ditanam mahupun dibakar dan mereka dikatakan 'hilang', bermaksud kembali ke syurga. Menurut sumber, mayat-mayat pemerintah awal dibiarkan bersandar di pokok reput sehingga tinggal tulang. Mayat bayi pula di tenggelamkan di sungai ataupun laut.

________________________
Kerajaan-Kerajaan Awal Bugis
_________________________

Di akhir abad ke 15, Luwu', yang dianggap sebagai ketua bagi komuniti Bugis, mendominasi kebanyakkan kawasan di Tana Ugi termasuklah tebing Tasik Besar, sepanjang sungai Welennae, tanah pertanian di sebelah timur, sepanjang persisiran pantai yang menghadap Teluk Bone, Semenanjung Bira, Pulau Selayar dan Tanjung Bataeng. Walaubagaimanapun, kerajaan ini mula menghadapi tentangan dari kerajaan-kerajaan lain di sekitarnya.

Situasi Politik Di Akhir Abad ke 15

Pada awal abad ke 15, Luwu' menguasai Sungai Cenrana yang menghubungi Tasik Besar. Penempatan Luwu' pula terletak di muara sungai Cenrana, manakala di hulu sungai pula terdapat beberapa kerajaan kecil. Luwu' cuba mengekalkan pengaruhnya di bahagian barat, di jalan perhubungan antara Selat Makassar dan Sungai Cenrana melalui Tasik Besar, untuk mengawal perdagangan sumber-sumber asli di sebelah barat, mineral dari pergunungan Toraja dan sumber pertanian sepanjang Sungai Welennae. Walaubagaimanapun, Sidenreng, terletak di bahagian barat Tasik Besar telah memilih untuk berlindung di bawah Soppeng. Pada masa yang sama, Sawitto', Alitta, Suppa', Bacukiki' dan Rappang, juga terletak di sebelah barat telah membentuk satu konfederasi dinamakan ' Aja'tappareng ' (tanah disebelah barat tasik) sekaligus menyebabkan Luwuk hilang pengaruh di atas kawasan ini.

Malahan, sesetengah penempatan-penempatan Bugis mula enggan berada dibawah pemerintahan Luwu'. Di hulu Sungai Cenrana pula, kerajaan Wajo' sedang membangun dan mula menyebarkan pengaruhnya untuk mengawal kawasan sekelilingnya. Manakala pemerintah-pemerintah di kawasan sekeliling Wajo' pula di gelar 'Arung Matoa' bermaksud Ketua Pemerintah. Sekitar 1490, salah seorang dari pemerintah ini membuat perjanjian dengan Wajo', dan sekaligus meletakkan Luwu' dibawah pengaruh Wajo'. Pada tahun 1498 pula, penduduk Wajo' melantik Arung Matoa Puang ri Ma'galatung, seorang pemerintah yang disegani oleh orang Bugis, dan berjaya menjadikan Wajo' sebagai salah satu kerajaan utama Bugis.

Di sebelah selatan pula, Bone, di bawah pemerintahan Raja Kerrampelua, sedang meluaskan sempadannya di kawasan pertanian sekaligus membantu ekonomi Bone, menambah kuasa buruh dan kuasa tentera.

Penempatan Bugis yang disebut di dalam La Galigo kini terletak di bawah pengaruh kerajaan-kerajaan yang membangun. Soppeng pula terperangkap di antara Sidenreng, Wajo' dan Bone manakala penempatan di tanah tinggi cuba keluar dari pengaruh Luwu' dan pada masa yang sama ingin mengelakkan pengaruh kerajaan-kerajaan yang sedang membangun.

Kejatuhan Luwuk

Tempoh antara 1500 dan 1530 menyaksikan kerajaan Luwu' mula merosot. Ketika itu, Luwu' diperintah oleh Dewaraja, seorang pahlawan yang hebat. Didalam pertemuan diantara Dewaraja dan Arung Matoa Puang ri Ma'galatung pada tahun 1508, Dewaraja bersetuju untuk menyerahkan kawasan-kawasan di sepanjang Sungai Cenrana kepada Wajo' sebagai pertukaran Wajo' hendaklah membantu Luwu' menguasai Sidenreng dimana Sidenreng berjaya dikuasai oleh Luwuk dan Sidenrang terpaksa menyerahkan kepada Wajo' kawasan timur laut dan utara Tasik Besar.

Pada tahun 1509, Luwu' menyerang Bone untuk menyekat kuasa Bone tetapi ketika itu, Bone sudah pun menjadi sebuah kerajaan yang kuat dan tentera Luwuk mengalami kekalahan. Malahan Dewaraja, walaupun berjaya melarikan diri, hampir dibunuh jika tidak kerana amaran pemerintah Bone kepada tenteranya untuk tidak 'menyentuh' ketua musuh Bone. Walaubagaimanapun, Payung Merah milik Luwu' yang menjadi simbol ketuanan tertinggi berjaya dimiliki Bone sekaligus mengakhiri ketuanan Luwu' di negeri-negeri Bugis. Walaubagaimanapun, ketuanan Luwu' masih disanjung tinggi dan dihormati oleh kerajaan-kerajaan lain di Sulawesi Selatan. Bila penggantinya Dewaraja mangkat, Wajo' menyerang Luwu' dan meluaskan pengaruhnya di daerah-daerah Luwu'. Ini membolehkan Wajo' menguasai beberapa kawasan-kawasan yang strategik.

Kemunculan Makassar

Pada masa yang sama, berlakunya peristiwa-peristiwa penting di sebelah barat dan selatan Sulawesi Selatan. Siang ketika itu masih lagi menjadi kuasa utama di persisiran barat Makassar dan Bantaeng (ketika itu dibawah penagruh Luwu') di sebelah selatan manakala terdapat dua penempatan Makassar iaitu Goa dan Tallo' yang mula membangun dan meluaskan pengaruh mereka.

Mengikut sumber yang diragui kesahihannya, Goa dan Tallo' pada mulanya adalah satu negeri. Pada sekitar abad ke 15, Raja Tunatangka'lopi membahagikan kawasan itu kepada dua orang puteranya menjadi Goa dan Tallo'. Terdapat juga kisah yang lain di mana dibawah Raja Daeng Matanre' (1510-1547), suatu pejanjian telah dibuat. Mengikut perjanjian tersebut, Goa dan Tallo' akan menjadi kerajaan kembar, di mana terdapat dua pemerintah tetapi satu kerakyatan. Sesiapa yang cuba menentang perjanjian ini akan dihukum oleh Tuhan. Peristiwa ini mengikut Bulbeck('History Archeology':117) berlaku selepas 1535. Peta Sulawesi yang dilukis Portugis pertama kali pada tahun 1534 tidak menyentuh tentang Goa, dan hanya memeta 'Siom"(Siang), 'Tello'(Tallo') dan 'Agacim'(Garassi'). Mengikut penulisan Antonio de Paiva, Goa, (di mana didalam penulisannya merujuk kepada Bandar Besar) yang kemudiannya muncul di peta Portugis, sebelumnya dianggap di bawah pengaruh Siang. Sebaliknya kerajaan Tallo' yang dibawah pengaruh Siang dan kemudiannya dibawah pengaruh Goa. Goa kemudiannya menguasai Garassi', sebuah pelabuhan yang menghubungkan Jawa, sekaligus membolehkan Goa mengawal perdagangan laut.

Permualaan sejarah Goa dan Tallo' berlaku di akhir abad ke 15, tetapi laporan mengenai peristiwa-peristiwa yang berlaku di kedua-dua kawasan itu masih tidak jelas. Polisi perluasan kuasa mungkin bermula ketika zaman pemerintahan Raja Daeng Matenre, Goa, dan berterusan selama dua abad selepasnya. Antara daerah-daerah yang dikuasainya ialah Bajeng, sekutu-sekutu Tallo', kawasan-kawasan di bawah pengaruh Bantaeng dan Gantarang.

Kejayaan kerajaan kembar ini, lebih dikenali dikalangan pedagang asing sebagai sebuah 'negara' digelar Makassar. Ia boleh dikatakan satu gabungan yang bijak di mana pemerintah Goa meneruskan penguasaan wilayah manakala pemerintah Tallo', yang mendapati potensi Makassar sebagai pelabuhan yang berjaya, menumpukan bahagian perdagangan. Ini kemudiannya menjadikan Makassar salah satu kuasa yang kuat di Sulawesi Selatan.

Kemangkatan Dewaraja, pemerintah Luwuk, menyebabkan berlakunya perbalahan dinasti. Daeng Mantare membantu Bone menawan Luwuk di mana ketika itu pemerintahan Luwuk dituntut oleh Sanggaria. Pada sekitar tahun 1535, Sanggaria kemudiannya mendapatkan perlindungan di Wajo'. Kesempatan ini direbut oleh Bone dan Goa di mana Luwuk kemudiannya terpaksa menandatangani perjanjian mengakui kekalahannya dan akan menyertai Goa, Bone dan Soppeng menentang Wajo' atas tindakan Wajo' yang bersifat neutral ketika peperangan berlaku. Ini menyebabkan Wajo' terpaksa menukar ikrar setia dari Luwuk kepada Goa. Sanggaria kemudiannya dibenarkan menjadi raja Luwuk tanpa kuasa.
____________________________
BUGIS
_______________________________
Orang Bugis berasal dari kepulauan Sulawesi di Indonesia, dan kini dengan populasi seramai tiga juta, mendiami hampir kesemua kawasan di Sulawesi Selatan. Penaklukan Belanda pada kurun ke-17 menyebabkan sebahagian daripada mereka berpindah dan kini telah bercampur dengan suku lain di Sumatra, Kalimantan, Jawa, Semenanjung Malaysia dan Sabah,Sarawak

Etnik Bugis cukup terkenal di dalam bidang maritim di Kepulauan Melayu dan di dalam bidang ekonomi. Mereka juga terkenal sebagai pahlawan yang berani, lanun yang digeruni dan pedagang yang berjaya. Pusat tumpuan utama bagi kebudayaan dan ekonomi etnik ini adalah Ujung Pandang atau dikenali sebagai Makassar. Orang Bugis juga merupakan penganut agama Islam.
____________________________________----

Tidak seperti bahagian Asia Tenggara yang lain, Bugis tidak banyak menerima pengaruh India di dalam kebudayaan mereka. Satu-satunya pengaruh India yang jelas ialah tulisan Lontara yang berdasarkan skrip Brahmi,yang berkembang melalui arus perdagangan. Kekurangan pengaruh India, tidak seperti di Jawa dan Sumatra, mungkin disebabkan oleh komuniti awal ketika itu kuat menentang asimilasi budaya luar.
Permulaan sejarah Bugis lebih kepada mitos dari sejarah lojik. Di dalam teks La Galigo, populasi awal adalah terdapat di pesisir pantai dan tebing sungai dan dan menempati wilayah wilayah yand dekat dengan pusat perairan. Penempatan di tanah tinggi pula didiami oleh orang Toraja. Penempatan-penempatan ini bergantung kepada salah satu daripada tiga pemerintahan yaitu Wewang Nriwuk, Luwu’ dan Tompoktikka. Walau bagaimanapun, pada abad ke 15, terdapat kemungkinan penempatan awal tersebar di seluruh Tana Ugi, malahan jauh ketengah hutan dimana tidak dapat dihubungi melalui pengangkutan air. Mengikut mitos, terdapat migrasi yang ingin mencari tanah baru untuk didiami. Implikasi penempatan ditengah-tengah hutan ini ialah perubahan fizikal hutan, dimana hutan-hutan ditebang dan proses diteruskan sehingga abad ke 20.

Suku Bugis adalah suku yang tergolong ke dalam suku suku Deutero-Melayu, atau Melayu muda. Masuk ke Nusantara setelah gelombang migrasi pertama dari daratan Asia tepatnya Yunan. Kata ‘Bugis’ berasal dari kata To Ugi, yang berarti orang Bugis. Penamaan “ugi” merujuk pada raja pertama kerajaan Cina (bukan negara Tiongkok, tapi yang terdapat di jazirah Sulawesi Selatan tepatnya Kecamatan Pammana Kabupaten Wajo saat ini) yaitu La Sattumpugi. Ketika rakyat La Sattumpugi menamakan dirinya, maka mereka merujuk pada raja mereka. Mereka menjuluki dirinya sebagai To Ugi atau orang-orang/pengikut dari La Sattumpugi. La Sattumpugi adalah ayah dari We Cudai dan bersaudara dengan Batara Lattu, ayahanda dari Sawerigading. Sawerigading sendiri adalah suami dari We Cudai dan melahirkan beberapa anak termasuk La Galigo yang membuat karya sastra terbesar didunia dengan jumlah kurang lebih 9000 halaman folio. Sawerigading Opunna Ware (Yang dipertuan di ware) adalah kisah yang tertuang dalam karya sastra I La Galigo dalam tradisi masyarakat Bugis. Kisah Sawerigading juga dikenal dalam tradisi masyarakat Luwuk Banggai, Kaili, Gorontalo dan beberapa tradisi lain di Sulawesi seperti Buton.

B. Bahasa
Bahasa Bugis adalah bahasa yang digunakan etnik Bugis di Sulawesi Selatan, yang tersebar di kabupaten sebahagian Kabupaten Maros, sebahagian Kabupaten Pangkep, Kabupaten Barru, Kota Pare-pare, Kabupaten Pinrang, sebahagian kabupaten Enrekang, sebahagian kabupaten Majene, Kabupaten Luwu, Kabupaten Sidenrengrappang, Kabupaten Soppeng,Kabupaten Wajo, Kabupaten Bone, Kabupaten Sinjai, Kabupaten Bulukumba, dan Kabupaten Bantaeng. Masyarakat Bugis memiliki penulisan tradisional memakai aksara Lontara. Pada dasarnya, suku kaum ini kebanyakannya beragama Islam Dari segi aspek budaya, suku kaum Bugis menggunakan dialek sendiri dikenali sebagai ‘Bahasa Ugi’ dan mempunyai tulisan huruf Bugis yang dipanggil ‘aksara’ Bugis. Aksara ini telah wujud sejak abad ke-12 lagi sewaktu melebarnya pengaruh Hindu di Kepulauan Indonesia.
Aksara Bugis
aksara bugis

aksara bugis

C. Mata Pencaharian
Karena masyarakat Bugis tersebar di dataran rendah yang subur dan pesisir, maka kebanyakan dari masyarakat Bugis hidup sebagai petani dan nelayan. Mata pencaharian lain yang diminati orang Bugis adalah pedagang. Selain itu masyarakat Bugis juga mengisi birokrasi pemerintahan dan menekuni bidang pendidikan.
D. Sistem kemasyarakatan
Dalam sistem perkawinan adat Bugis terdapat perkawinan ideal:
1. Assialang maola
Ialah perkawinan antara saudara sepupu derajat kesatu, baik dari pihak ayah maupun ibu.
2. assialanna memang
ialah perkawinan antara saudara sepupu derajat kedua, baik dari pihak ayah maupun ibu.
3. ripaddeppe’ abelae
ialah perkawinan antara saudara sepupu derajat ketiga, baik dari pihak ayah maupun ibu atau masih mempunyai hubungan keluarga
Adapun perkawinan – perkawinan yang dilarang dan dianggap sumbang (salimara’):
1. perkawinan antara anak dengan ibu / ayah
2. perkawinan antara saudara sekandung
3. perkawinan antara menantu dan mertua
4. perkawinan antara paman / bibi dengan kemenakan
5. perkawinan antara kakek / nenek dengan cucu

Tahap – tahap dalam perkawinan secara adat :
1. Lettu ( lamaran)
ialah kunjungan keluarga si laki-laki ke calon mempelai perempuan untuk menyampaikan keinginan nya untuk melamar calon mempelai perempuan
2. Mappettuada. (kesepakatan pernikahan)
Ialah kunjungan dari pihak laki-laki ke pihak perempuan untuk membicarakan waktu pernikahan,jenis sunrang atau mas kawin,balanja atau belanja perkawinan penyelanggaran pesta dan sebagainya
3. Madduppa (Mengundang)
Ialah kegiatan yang dilakukan setelah tercapainya kesepakayan antar kedua bilah pihak untuk memberi tahu kepada semua kaum kerabat mengenai perkawinan yang akan dilaksanakan.
4. Mappaccing (Pembersihan)
Ialah ritual yang dilakukan masyarakat bugis (Biasanya hanya dilakukan oleh kaum bangsawan), Ritrual ini dilakukan padah malam sebelum akad nikah di mulai, dengan mengundang para kerabat dekat sesepuh dan orang yang dihormati untuk melaksanakan ritual ini, cara pelaksanaan nya dengan menggunakan daun pacci (daun pacar), kemudian para undangan di persilahkan untuk memberi berkah dan doa restu kepada calon mempelai, konon bertujuan untuk membersihkan dosa calon mempelai, dilanjutkan dengan sungkeman kepada kedua orang tua calon mempelai.
pasangan pengantin

pasangan pengantin

Hari pernikahan dimulai dengan mappaendre balanja , ialah prosesi dari mempelai laki-laki disertai rombongan dari kaum kerabat, pria-wanita, tua-muda, dengan membawa macam-macam makanan, pakaian wanita, dan mas-kawin ke rumah mempelai wanita. Sampai di rumah mempelai wanita langsung diadakan upacara pernikahan,dilanjutkan dengan akad nikah. Pada pesta itu biasa para tamu memberikan kado tau paksolo’. setelah akad nikah dan pesta pernikahan di rumah mempelai wanita selesai dilalanjutkan dengan acara “mapparola” yaitu mengantar mempelai wanita ke rumah mempelai laki-laki.
mappaenre botting

mappaenre botting

Beberapa hari setelah pernikahan para pengantin baru mendatangi keluarga mempelai laki-laki dan keluarga mempelai wanita untuk bersilaturahmi dengan memberikan sesuatu yang biasanya sarung sebagai simbol perkenalan terhadap keluarga baru. Setelah itu,baru kedua mempelai menempati rumah mereka sendiri yang disebut nalaoanni alena.

Sistem Kemasyarakatan menurut Friedericy, dulu ada tiga lapisan pokok, yaitu:
1. Anakarung : lapisan kaum kerabat raja-raja.
2. To-maradeka Tu-mara-deka : lapisan orang merdeka yang merupakan sebagian besar dari rakyat Sulawesi Selatan.
3. Ata : lapisan orang budak, yaitu orang yang ditangkap dalam peperangan, orang yang tidak dapat membayar hutang, atau orang yang melanggar pantangan adat.
Susunan Lapisan Gelar-gelar yang terdapat pada Suku Bugis:
1. Datu
2. Arung
3. Andi
4. Puang
5. Iye
6. uwa

ADAT ISTIADAT DAN PRILAKU HIDUP BERMASYARAKAT
System norma dan aturan-aturan adatnya yang keramat dan sacral yang keselaruhnya disebut panngadderreng (panngadakkang).
Sistem adat keramat dari orang bugis terdiri atas 5 unsur pokok, yaitu:
1.Ade’( ada’)
Ade adalah bagian dari panggaderreng yang secara khusus terdiri dari:
a. Ade’ akkalabinengeng atau norma mengenai hal-hal ihwal perkawinan serata hubungan kekerabatan dan berwujud sebagai kaidah-kaidah perkawinan, kaidah-kaidah keturunan, aturan-aturan mengenai hak dan kewajiban warga rumah tangga, etika dalam hal berumah tangga dan sopan santun pergaulan antar kaum kerabat
b. Ade’ tana atau norma mengenai hal ihwal bernegara dan memerintah Negara dan berwujud sebagai hukum Negara, hukum anatar Negara, serta etika dan pembinaan insan politik.
Pengawasan dan pembinaan ade’ dalam masyarakat orang Bugis biasanya dilaksanakan oleh beberapa pejabat adapt seperti : pakka tenniade’, puang ade’, pampawa ade’, dan parewa ade’.
2. Bicara
Bicara adalah unsur yang mengenai semua aktivitas dan konsep-konsep yang bersangkut paut dengan keadilan, maka kurang lebih sama dengan hukum acara,menentukan prosedurenya serta hak-hak dan kewajiban seorang yang mengajukan kasusnya di muka pengadilan atu mengajukan gugatan.
3. Rapang
Contoh, perumpamaan, kias, atau analogi. Rapang menjaga kepastian dan konstinuitet dari suatau keputusan hukum taktertulis dalam masa yang lampau sampai sekarang, dengan membuat analogi dari kasus dari masa lampau dengan yang sedang di garap sekarang.
4. Wari’
Melakukan klasifikasi dari segala benda, peritiwa, dan aktivitetnya dalam kehidupan masyarakat menurut kategorinya. Misalnya untuk memelihara tata susunan dan tata penempatan hal-hal dan dan benda-benda dalam kehidupan masyarakat; untuk emelihara jalur dan garis keturunan yang mewujudkan pelapisan social; untuk memlihara hubungan kekerabatan antara raja suatu Negara dengan raja dari Negara lain, sehingga dapat ditentukan mana yang muda dan mana yang tua dalam tata uacara kebesaran.
6. Sara’
Pranata dan hokum Islam dan yang melengkapkan keempat unsurnya menjadi lima.
Dalam kasusastraan Pasengyang memuat amanat-amanat dari nenek moyang, ada contoh-contoh dari ungkapan-ungkapan yang diberikan kepada konsep siri’ seperti:
1. siri’ emmi rionrowang ri-lino artinya: hanya untuk siri’ sajalah kita tinggal di dunia. Arti siri sebagai hal yang memberi identitet social da martabat kepada seorang Bugis
2. mate ri siri’na artinya mati dalam siri’ atau mati untuk menegakkan martabat dalam diri,yang dianggap suatu hal yang terpuji dan terhormat
3. mate siri’ artinya mati siri’ atau orang yang sudah hilang martabat dirinya dalah seperti bangkai hidup. Kemudia akan melakukan jallo atau amuk sampai ia mati sendiri.
Agama dari penduduk Sulawesi Selatan kira-kira 90% adalah Islam, sedang 10 % memeluk agama Kristen Protestan atau Katolik. Umat Kristen atau Katolik biasanya pendatang dari Maluku, Minahasa, dan lain-lain atau dari orang Toraja.
E. KESENIAN
Alat musik
#Kecapi
Kacapi

Kacapi

Salah satu alat musik petik tradisional Sulawesi Selatan khususnya suku Bugis, Bugis Makassar dan Bugis Mandar. Menurut sejarahnya kecapi ditemukan atau diciptakan oleh seorang pelaut, sehingga bentuknya menyerupai perahu yang memiliki dua dawai, diambil karena penemuannya dari tali layar perahu. Biasanya ditampilkan pada acara penjemputan para tamu, perkawinan, hajatan, bahkan hiburan pada hari ulang tahun.

sinrili
alat musik yang mernyerupai biaola cuman kalau biola di mainkan dengan membaringkan di pundak sedang singrili di mainkan dalam keedaan pemain duduk dan alat diletakkan tegak di depan pemainnya.


gendang
Musik perkusi yang mempunyai dua bentuk dasar yakni bulat panjang dan bundar seperti rebana.

seruling
Suling bambu/buluh, terdiri dari tiga jenis, yaitu:
• Suling panjang (suling lampe), memiliki 5 lubang nada. Suling jenis ini telah punah.
• Suling calabai (Suling ponco),sering dipadukan dengan piola (biola) kecapi dan dimainkan bersama penyanyi
• Suling dupa samping (musik bambu), musik bambu masih terplihara di daerah Kecamatan Lembang. Biasanya digunakan pada acara karnaval (baris-berbaris) atau acara penjemputan tamu.
Seni Tari
• Tari pelangi; tarian pabbakkanna lajina atau biasa disebut tari meminta hujan.
• Tari Paduppa Bosara; tarian yang mengambarkan bahwa orang Bugis jika kedatangan tamu senantiasa menghidangkan bosara, sebagai tanda kesyukuran dan kehormatan.
• Tari Pattennung; tarian adat yang menggambarkan perempuan-perempuan yang sedang menenun benang menjadi kain. Melambangkan kesabaran dan ketekunan perempuan-perempuan Bugis.
• Tari Pajoge’ dan Tari Anak Masari; tarian ini dilakukan oleh calabari (waria), namun jenis tarian ini sulit sekali ditemukan bahkan dikategorikan telah punah.
• Jenis tarian yang lain adalah tari Pangayo, tari Passassa’, tari Pa’galung, dan tari Pabbatte.

Makanan Khas
1.COTO MAKASSAR
2.KONRO
3.SOP SAUDARA
4.PISANG EPE’
5.PISANG IJO
6.PALU BASSAH
7.PALU BUTUNG
8.Nasu palekko (bebek)
Permainan
Beberapa permainan khas yang sering dijumpai di masyarakat Pinrang: Mallogo, Mappadendang, Ma’gasing, Mattoajang (ayunan), getong-getong, Marraga, Mappasajang (layang-layang), Malonggak



KISAH AWAL KAUM BUGIS DI SABAH

Oleh : Nordin Bula

Suku kaum Bugis merupakan salah satu etnik yang terdapat di dalam kelompok ras berbilang bangsa di negeri Sabah. Kebanyakan suku kaum ini telah menetap di pantai Timur Sabah iaitu di daerah Tawau, Semporna, Kunak dan Lahad Datu.

Dari aspek sosial, suku kaum ini lebih terkenal dengan kerabat pangkat diraja (keturunan dara), mementingkan soal status individu dan persaudaraan sesama keluarga. Dari segi perkahwinan,suku kaum ini lebih suka menjalinkan perkahwinan dengan keluarga terdekat dan perceraian pula merupakan hubungan sosial yang amat tidak disukai oleh suku kaum ini kerana ia meruntuhkan hubungan kekeluargaan dan bertentangan dengan nilai-nilai agama.

Pada dasarnya, suku kaum ini kebanyakannya beragama Islam Dari segi aspek budaya, suku kaum Bugis menggunakan dialek sendiri dikenali sebagai ‘Bahasa Ugi’ dan mempunyai tulisan huruf Bugis yang dipanggil “aksara” Bugis. Aksara ini telah wujud sejak abad ke-12 lagi sewaktu melebarnya pengaruh Hindu di Kepulauan Indonesia.

Sejarah kedatangan suku kaum Bugis di Sabah (Tawau khususnya) berkaitan dengan sejarah penerokaan Tawau. Adalah dipercayai suku kaum ini telah meninggalkan Kepulauan Sulawesi menuju ke Pulau Jawa, Sumatera, Semenanjung Malaysia, Kalimantan dan Borneo sejak abad ke-16 lagi.

Tahun 1840 dijadikan sebagai fakta kukuh untuk menyatakan tempat permulaan penerokaan Tawau oleh suku kaum Bugis. Penempatan awal oleh suku kaum Bugis ini bermula di kawasan yang dikenali sebagai Ranggu. Ini bermakna suku kaum Bugis sudah pun menerokai kawasan Tawau dan menjadikan Ranggu sebagai salah satu destinasi untuk berulang-alik ke Indonesia menjadi pedagang dan membawa masuk pekerja buruh ke ladang-ladang milik kerajaan British ketika itu. Apapun, Ranggu diasaskan oleh nenek Penghulu K.K. Salim di Kampung Sungai Imam, Bombalai.

Kemudian seorang lagi bangsa Bugis dari kerabat diraja Bone bernama Petta Senong menetap di Sungai Imam, Bombalai. Usaha mereka ketika itu adalah sebagai orang upahan kepada Kerajaan Sulu untuk menghapuskan sebanyak mungkin lanun-lanun yang bergerak di perairan Laut Sulu, Borneo.

Kemudian, beberapa kawasan baru terus diterokai oleh suku kaum Bugis dan kawasan yang termasuk dalam tapak pembangunan Bandar Tawau. Antara suku kaum Bugis yang terlibat dalam penerokaan bandar Tawau ialah Puang Ado, Daeng Mappata, Wak Neke, Wak Gempe dan Haji Osman.

Konsep siri masiri (malu, menjaga maruah) yang dikaitkan dengan kata-kata suku kaum Bugis antara lainnya :

- “…aja mumaelo’ nabetta taue makkalla ricappa’na lete’ngnge”.

Maksud terjemahannya : Janganlah engkau mahu didahului orang menginjakkan kaki dihujung titian ( Janganlah engkau mahu didahului orang lain untuk mengambil rezeki ).

- “…naia riasengage’ to warrani maperengnge narekko moloio roppo-roppo ri laommu, rewekko paimeng sappa laleng molai”

Maksud terjemahannya : Yang disebut orang berani ialah yang kuat dan unggul bertahan, Jikalau engkau menghadapi rintangan berat yang engkau tak dapat lalui atau atasi, kembalilah memikirkan jalan atau cara untuk mengatasinya.

Sumber:
Dipetik dari Kertas Projek Penyelidikan “Penglibatan Politik Suku
Kaum Bugis Satu Kes Kajian di N.46 Merotai, Tawau” oleh Nordin Bula.
(Perpustakaan Wilayah Tawau, Peti Surat 775, 91008 Tawau, No.Tel /Faks : 089-760632)
User avatar
encik kacang
Respected SF Veteran
Respected SF Veteran
 
Posts: 25707
Joined: Sun Sep 06, 2009 5:47 am
Credit in hand: 308.56
Bank: 10,258.04
Location: jalan kebun dalam kebun sebelah kilang

bahasa bugis yang selalu orang tawau sebut

Postby encik kacang » Tue Sep 08, 2009 8:08 pm

Pa:P

* Pa.bo.tĕ(pab.bo.tĕ): penipu
* Pa.bu.ra (pab.bu.ra): obat
* Pa.ce’ (pa.ce’): sempurna
* Pa.ga.lu (paggalaung) : Petani
* Pa.gĕ.ro (pa.gĕ.ro) : nyiru
* Pa.ja (pa.ja): henti
* Pa.jo.ka (pa.jok.ka) : tukang jalan
* Palĕccĕ : Memindahkan
* Palese : Toples
* Panasa : Nangka
* Pandang : Nenas
* Pattapi : Tampi
* Pĕddĕ : Padam
* Peddi : Sakit
* Pejjĕ : garam
* Pella : Panas
* Pengnge : Ketan
* Pennĕ : Piring
* Penno : Penuh
* Pĕnrĕ’ : Menaikkan
* Pĕrĕ : Ayun
* Pijja : Dendeng
* Pinra : Ubah
* Pitte : Benang
* Pitu : Tujuh
* Ponco’ : Pendek
* Pongke’ : Pinggang
* Poppa : Paha
* Posi : Pusar
* Punna : Punya
* Pura : Sudah

Nga: Ng

* Nga.ru (nga.ru): Ngamuk
* Ngng.gru (Ng.ga.ru): bersumpah
* Ngu.re (ngu.re): genit, centil, bin

Ga:G

* Ga.ba (ga.ba): gabah
* Ga.lu (ga.lung) : sawah
* Ga.mi (gam.mi): sambal
* Ga.ngka (gang.ka): hingga
* Ga.rĕ (ga.rĕ): konon, katanya
* Ga.rĕ.gĕ (gĕ.rĕg.gĕ): gergaji
* Ga.to.lĕ (gan.tol.lĕ) : capung
* Ga.u (ga.u): 1) warna biru; 2) buat
* Ga.u.ke (ga.u.keng): perbuatan
* Gĕ .rĕ (gĕ.rĕ) : jagal, potong, sembelih
* Ge.la (gel.lang) : kuningan
* Ge.me (gem.me) : rambut
* Ge.ne (gen.ne ): pas, genap, cukup
* Ge.ra (ge.ra): hardik
* Gĕ.tĕ (get.teng) : 1) hela,2) tarik
* Go.lo (go.lo): bola
* Go.ra (go.ra): teriak
* Golla (gol.la): gula
* Gu.tu (gut.tu): halilintar, guntur
* Gu.ru (gu.ru): guru

Ka:K

* Ka.co (ka.cong): kacung
* Ka.cu (ka.cu) 1) anak anjing; ana’ kacu: anak anjing
* Ka.de.ra (ka.de.ra), diserap dari bahasa portugis (Kursi)
* Ka.do.le (kan.do.leng): Kuntilanak
* Ka.ja (kan.ja): baik, bagus, cantik
* Ka.ja.o (ka.ja.o): perempuan (banci/bissu) yang sudah tua, mis: Kajao Laliddong tertulis kajao lalido
* Ka.jo.mpi (ka.jom.pi): Kacang Panjang
* Ka.la.pu (ka.la.pung): Kura-kura
* Ka.le.pa (kalepa): Ketiak
* Ka.li.ki (ka.li.ki): Pepaya
* Ka.lu.ku (ka.lu.ku): Kelapa
* Ka.nco (ka.cco): patok
* Ka.nu.ku (ka.nu.ku): Kuku
* Ka.re.ba (ka.re.ba): Kabar
* Ka.re.la (ka.rel.la): Kuning kecoklat-coklatan
* Ka.si.a.si (ka.si.a.si): Miskin, melarat
* Ka.to (kan.tong): Kantung, saku pada baju/celana
* Ke.do (ke.do): Goyang
* Ke.te (ke.teng): Bulan, lihat u.le (u.leng)
* Ko.ba (kom.ba): Betina
* Ko.ja (Kon.ja): Jelek
* Ko.te (kon.teng): 1) juara kunci (dalam hal pertandingan), 2) penganan dari ketan yang dicampur gula merah
User avatar
encik kacang
Respected SF Veteran
Respected SF Veteran
 
Posts: 25707
Joined: Sun Sep 06, 2009 5:47 am
Credit in hand: 308.56
Bank: 10,258.04
Location: jalan kebun dalam kebun sebelah kilang

PreviousNext

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to Bajau & Other Races

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there are 2 users online :: 1 registered, 0 hidden and 1 guest (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.