Kepercayaan dan pantang larang masyarakat kadazandusun

Cerita pasal bahasa & kebudayaan kaum KadazanDusun dan Murut, Unduk Ngadau, Kaamatan dan sebagainya.

Moderator: Moderators

Kepercayaan dan pantang larang masyarakat kadazandusun

Postby avia » Wed Mar 26, 2008 11:47 pm

:D
peace to all

hi...sia sdg mengumpul bhn2 utk tesis sia psl amalan kepercayaan dan pantang larang masyarakat kadus dahulu dan yg masih d amalkan skrg...
sia sdh bc post kmu...& sia rasa smua forumer sni byk ptahuan...pounsikou po mogulu kio:-)
Smile Is My Lifestyle.....:-)
User avatar
avia
 
Posts: 22
Joined: Tue Sep 04, 2007 12:30 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Perak

Advertisement

Postby orangaslisabah » Wed May 14, 2008 6:08 pm

Pantang larang ini utk zaman animisme lagi lah. Sikarang yang beragama sudah mcm ini sdh tiada lagi. Nanti Tuhan marah kalau ini masih diamalkan kerana ia menjadi berhala dlm diri kita.
Semenjak bn-amino cerita pasal seks;liwat,video seks,terkini suara seks(matSabu)smpi negara luar gelar Msia Negara Seks;otak sia kotor oleh ketahian bn-aminoImage
http://ranau.big-forum.net/
User avatar
orangaslisabah
SF Leaders
SF Leaders
 
Posts: 35176
Joined: Sat Apr 05, 2008 2:30 am
Credit in hand: 180.58
Bank: 134,489.71
Location: KOTA KINABALU-RANAU

Postby uRanG kiTa » Wed May 28, 2008 2:39 pm

tapi kan..sbenarnya masih banyak lagi pantang larang KDM yang still relevan.bukan semua pantang tu melanggar hkum2 agama kan??? ada diantara amalan atau pantang larang ni yang hanya untuk membuat kita lebih menghagai n menghormati diri n sekeliling. maksudny untuk kebaikan kita...
uRanG kiTa
 
Posts: 7
Joined: Thu May 08, 2008 5:15 pm
Credit in hand: 0.00

Postby bushido » Wed May 28, 2008 4:53 pm

Masih ada lagi pengamal bah itu Agama Labus di Kudat. Terbaru apabila tanah mereka di rampas maka secara simbolik mereka yg beagama labus akan buat korban di di pinavantai matunggong utk membuat mohon maaf kepada semangat2 dan nenek moyang kerana mereka tak mampu pertahankan itu dari rampasan tanah kerajaan namun dalam kata lain biarlah semangat itu sendiri yg akan uruskan kes macam ni.
User avatar
bushido
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2459
Joined: Thu Nov 02, 2006 3:35 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Kudat - KL

adehh

Postby ayang55 » Sun Jun 01, 2008 9:38 pm

bushido wrote:Masih ada lagi pengamal bah itu Agama Labus di Kudat. Terbaru apabila tanah mereka di rampas maka secara simbolik mereka yg beagama labus akan buat korban di di pinavantai matunggong utk membuat mohon maaf kepada semangat2 dan nenek moyang kerana mereka tak mampu pertahankan itu dari rampasan tanah kerajaan namun dalam kata lain biarlah semangat itu sendiri yg akan uruskan kes macam ni.

... :o ..mamak sia orang ranau,..memang ada pantang larang...kalau melanggar hukum tu,..rasanya tidak sebab mamak saya ni orang tahu jugak apa yang patut dan tidak,..aramaitii mem,.... :D :D
User avatar
ayang55
 
Posts: 43
Joined: Mon May 26, 2008 12:24 am
Credit in hand: 11.25


  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to KadazanDusun & Murut

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there is 1 user online :: 0 registered, 0 hidden and 1 guest (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.