Bagaimana kita membentuk generasi muda KDM?

Cerita pasal bahasa & kebudayaan kaum KadazanDusun dan Murut, Unduk Ngadau, Kaamatan dan sebagainya.

Moderator: Moderators

Bagaimana kita membentuk generasi muda KDM?

Postby puntih » Sun Jan 06, 2008 1:14 am

Kadang-kadang terpikir juga kenapa KDM ini tidak bersatu. Bagi saya, contoh paling baik di jadikan tauladan di dalam menubuhkan persatuan atau organisasi adalah kaum CINA. Di Daerah saya sendiri iaitu di Ranau persatuan Cina yang paling besar adalah HA KA. Yang paling menghairankan saya, setiap kali persetuan Cina itu membuat keramayan atau kerayaan umum mereka akan menjemput Orang2 Dusun yang duduk di persekitaran bangunan itu. Apa yang saya lihat Dusun2 yang pergi ke keramayan itu sedikit pun tidak mengamati apakah erti persatuan dan keistemewaan yang ada pada persatuan tersebut, malah sangat alpa melihat kepada keramayan semata-mata MOGINUM sampai pagi. Mentiliti KDM kita ini harus di tebuk kepompongnya, agar boleh mengaplikasikan pemikiran yang bernas. Barulah kita boleh melahirkan Pemimpin dan Rakyat yang berhemah serta mempunyi VISI & MISI.

Saya sama sekali tidak hairan kenapa PTI & Kaum buakn Bumiputra boleh hidup dengan senang lenang di Negeri Sabah ini, kerana sikap dan perangai KDM tidak peka melihat pembangunan dan kemajuan sendiri. Apa yang saya lihat cuma kedengkian sesama sendiri dan sikap suka menjatuhkan orang sendiri menjadi satu kebiasaan.

Di Ranau orang2 Cina perut diorang pun sudah buncit2 kenyang dengan duit orang2 Dusun yang mengkayakan mereka dari mengkroyok kedai minum keras mereka. Ada yang baru sekolah rendah dan menengah rendah lagi pun sudah pandai MINUM MINUMAN KERAS, begini ka kita mahu melahirkan pemimpin di masa hadapan?

Kita tidak boleh salahkan anak2 muda kita sebenarnya 100%...., tanpa menyedari diri kita sebagai orang dewasa atau Ibu Bapa kepada anak2 muda ini, adalah menjadi tanggungjawab atau tugas kita untuk menasihati anak2 muda ini dengan menyedarkan mereka akan pentingya kemajuan Bangsa KDM ini sebagai penaraju kepimpinan masa depan Negeri Sabah. Tiada prejudis dan diskriminasi yang harus kita semaikan di minda mereka melainkan perjuangan yang hakiki, jujur, ikhlas di dalam persaingan hidup pada masa hadapan. Inilah nilai2 murni yang harus kita terapkan ke minda2 mereka supaya mereka menjadi seorang yang berguna kepada masyarakat.

Persoalanya disini bagaimana kah kita mahu membentuk genarasi muda KDM?
User avatar
puntih
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1435
Joined: Thu Oct 04, 2007 10:34 pm
Credit in hand: 2.17

Advertisement

Postby pohkai » Sun Jan 06, 2008 1:46 am

Satu satu caranya ialah memberi generasi muda contoh dan teladan. KDM sekarang memerlukan pelita dari bangsa mereka sendiri.

KDM sekarang kekurangan pemimpin yang bukan berunsuran politik.

KDM ramai yang tidak pandai bertutur dalam bahasa sendiri. KDM sekarang ramai yang sedang sesat di dalam hutan rimba.

KDM perlu satu visi, perlu sebuah organisasi yang mantap dengan sekumpulan pemimpin yang boleh memarakkan perasaan bangga pada bangsa, keturunan kepada tanah air KDM, iaitu Sabah.

KDM memerlukan Barack Obama mereka sendiri, seorang ketua dari generasi muda yang pintar, berkarisma, mempunyai visi tentang bagaimana orang bumiputera sabah boleh maju, boleh bersaing di zaman sekarang.

KDM perlu Barack Obama mereka sendiri untuk mengetuai Organisasi yang mengajar orang muda KDM untuk berusaha, bergiat dalam bisnes, bersatu dalam hidup, aktif dalam organisasi KDM, mengembangkan organisasi KDM.

KDM perlu Barack Obama mereka sendiri untuk menemarakkan bara api di dalam setiap KDM untuk bangun dari tidur dan mimpi ngeri mereka sekarang dan bersatu atau KDM akan hilang selama lamanya.

KDM perlu sebuah organisasi bukan politik dimana semua orang KDM tidak kisah sama ada boleh bertutur dalam Kadazan, Murut, Dusun, Lundayuh atau BM saja bersatu.

Satu cara ialah bergiat di dalam organisasi KDM, menubuhkan kelab KDM di sekolah sekolah. Di setiap daerah, di setiap bandar.

:twisted:
pohkai
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 437
Joined: Tue Jan 01, 2008 8:06 am
Credit in hand: 0.00

Re: Bagaimana kita membentuk generasi muda KDM?

Postby takz999 » Tue Jan 15, 2008 7:37 pm

puntih wrote:Kadang-kadang terpikir juga kenapa KDM ini tidak bersatu. Bagi saya, contoh paling baik di jadikan tauladan di dalam menubuhkan persatuan atau organisasi adalah kaum CINA. Di Daerah saya sendiri iaitu di Ranau persatuan Cina yang paling besar adalah HA KA. Yang paling menghairankan saya, setiap kali persetuan Cina itu membuat keramayan atau kerayaan umum mereka akan menjemput Orang2 Dusun yang duduk di persekitaran bangunan itu. Apa yang saya lihat Dusun2 yang pergi ke keramayan itu sedikit pun tidak mengamati apakah erti persatuan dan keistemewaan yang ada pada persatuan tersebut, malah sangat alpa melihat kepada keramayan semata-mata MOGINUM sampai pagi. Mentiliti KDM kita ini harus di tebuk kepompongnya, agar boleh mengaplikasikan pemikiran yang bernas. Barulah kita boleh melahirkan Pemimpin dan Rakyat yang berhemah serta mempunyi VISI & MISI.

Saya sama sekali tidak hairan kenapa PTI & Kaum buakn Bumiputra boleh hidup dengan senang lenang di Negeri Sabah ini, kerana sikap dan perangai KDM tidak peka melihat pembangunan dan kemajuan sendiri. Apa yang saya lihat cuma kedengkian sesama sendiri dan sikap suka menjatuhkan orang sendiri menjadi satu kebiasaan.

Di Ranau orang2 Cina perut diorang pun sudah buncit2 kenyang dengan duit orang2 Dusun yang mengkayakan mereka dari mengkroyok kedai minum keras mereka. Ada yang baru sekolah rendah dan menengah rendah lagi pun sudah pandai MINUM MINUMAN KERAS, begini ka kita mahu melahirkan pemimpin di masa hadapan?

Kita tidak boleh salahkan anak2 muda kita sebenarnya 100%...., tanpa menyedari diri kita sebagai orang dewasa atau Ibu Bapa kepada anak2 muda ini, adalah menjadi tanggungjawab atau tugas kita untuk menasihati anak2 muda ini dengan menyedarkan mereka akan pentingya kemajuan Bangsa KDM ini sebagai penaraju kepimpinan masa depan Negeri Sabah. Tiada prejudis dan diskriminasi yang harus kita semaikan di minda mereka melainkan perjuangan yang hakiki, jujur, ikhlas di dalam persaingan hidup pada masa hadapan. Inilah nilai2 murni yang harus kita terapkan ke minda2 mereka supaya mereka menjadi seorang yang berguna kepada masyarakat.

Persoalanya disini bagaimana kah kita mahu membentuk genarasi muda KDM?


bangsa cina merupakan antara bangsa yg patut d jadikan contoh d dunia (selain yahudi dan jepun), kalau d malaysia ni, cina la paling patut kena tinguk, cara drg befikir, cara drg bekerja, cara drg melihat sesuatu...

mungkin sabahan ketinggalan ribuan tahun dari segi ketamadunan bangsa jika d bandingkan dgn bangsa cina, namun kita mungkin masih boleh copy paste culture drg (yg baik2 la) utk membentuk bangsa sabahan yg maju n besatu (khususnya KDM).
User avatar
takz999
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 806
Joined: Sun Nov 04, 2007 12:23 am
Credit in hand: 0.00

Postby alphawaves » Tue Jan 15, 2008 9:20 pm

satu saja jgn ikut..cara dia org buat sex..
Image
User avatar
alphawaves
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 692
Joined: Thu Jun 28, 2007 8:30 pm
Credit in hand: 0.00
Location: -Somewhere-

Postby puntih » Tue Jan 15, 2008 10:52 pm

Saya selalu bergaul dengan Bangsa Melayu di sini (Semenanjung) apabila kami berborak, nak-nak pasal kemajuan bangsa, saya kadang2 agak segan dan malu, memandangkan keadaan bangsa kita sekarang masih lagi di tahap pemikiran kelas bawahan( bukan semua tetapi masih ramai lagi) Diorang (melayu) selalu melihat dan berbicara tentang cara2 kaum Cina berpikir(melihat sesuatu perkara itu mengikut kretiviti corak pemikiran kaum cina) kalau boleh diorang mahu tau apa yang mereka buat dalam persatuan(idea,perancangan,perlaksanaan dalam persatuan Cina) ini menunjukkan bangsa Melayu zaman sekarang memiliki budaya suka berfikir.

Di Sabah saya kurang lagi berjumpa orang2 macam ini (mcm org Melayu berfikir) melainkan berkumpul last2 semua tersandar dan kadang2 bergelimpangan di tepi jalan (apa lagi siorang sudah mabuk tapai) saya melihat mereka ini seolah2 sudah merasakan bahawa bangsa mereka sudah ke tahap yang boleh dibanggakan tahap pencapaiannya dari segi pelbagai bidang, pada hal, belum sampai suku mangkali.

Budaya berfikir harus kita tanamkan di dalam minda anak2 mudi kita supaya mereka boleh melakukan sesuatu perkara yang berfaedah kepada bangsa dan tanah air.
User avatar
puntih
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1435
Joined: Thu Oct 04, 2007 10:34 pm
Credit in hand: 2.17

Postby puntih » Tue Jan 15, 2008 11:22 pm

alphawaves wrote:satu saja jgn ikut..cara dia org buat sex..


Kenapa, bising ka? :D
User avatar
puntih
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1435
Joined: Thu Oct 04, 2007 10:34 pm
Credit in hand: 2.17

Postby tycoob » Wed Jan 16, 2008 7:43 am

wujudkan sekolah-sekolah KDM... d mana segala keutamaan 100% kepada KDM... dr pelajar, pekerja dan guru-guru

bagi sia.... apabila budaya itu di amalkan... semangat bersatu pun akan wujud...

jangan KDM pada nama saja....
User avatar
tycoob
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1990
Joined: Tue Mar 06, 2007 3:52 am
Credit in hand: 0.00

Postby bushido » Wed Jan 16, 2008 8:39 am

KDM! KDM! KDM! kau memang memerlukan visi dan misi untuk 87 tahun akan datang. Pitounan Tarob untuk KDM satu lagi perjuangan yg menentukan sama ada bangun atau rebah selama-lamanya..
User avatar
bushido
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2459
Joined: Thu Nov 02, 2006 3:35 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Kudat - KL

Postby takz999 » Wed Jan 16, 2008 4:40 pm

tycoob wrote:wujudkan sekolah-sekolah KDM... d mana segala keutamaan 100% kepada KDM... dr pelajar, pekerja dan guru-guru

bagi sia.... apabila budaya itu di amalkan... semangat bersatu pun akan wujud...

jangan KDM pada nama saja....


sia rasa mungkin ada baiknya jugak sekolah KDM ni...

tapi jgn la suma (100%) tenaga pengajar tu KDM, ambil jugak cina n melayu n india... nanti otak tu pelajar masih lagi KDM yg konservatif n pasif, masi lagi kampung2, teda perubahan, teda anjakan paradigma...

bukan sia mo ckp la, tapi mmg realiti, pentadbiran 100% KDM, tia kira la, syarikat ka, sikul ka, jabatan ka... teda yg sia tgk mantap, dari segi culture besaing, untuk maju, cara bfikir... mesti kena suntik sikit budaya luar yg suka besaing secara positif.

*sikul sia dulu pengetua, PK 1, PK hem, suma KDM... hancus tu sikul, lembab, skali tukar pengetua cina, trus berubah!
User avatar
takz999
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 806
Joined: Sun Nov 04, 2007 12:23 am
Credit in hand: 0.00

Postby tycoob » Wed Jan 16, 2008 4:54 pm

ikut mcm style sekolah cina..... durang utamakan dulu cina... bila ada kosong baru kasi masuk kaum lain...

pasal admin pula.. itu terpulang pada jabatan pendidikan lah...

satu lagi... kalo d semenanjung ada FELDA.... kenapa tidak wujudkan juga d sabah.. tp bukan FELDA lah.. konsep saja mcm FELDA...

sbb rata-rata masyarakat KDM nie.... petani... sayur pun basar-basar...
drpd tanah durang kena ambil kerajaan bikin jalan raya... kena beli tokey sawit... kenapa tidak kasi maju dlm pertanian... mungkin juga satu hari nanti ada tokey sayur dan juga sawit dlm masyarakat KDM....

mmg lah pemikiran KDM kampung²... jd kalo wujud FELDA di sabah... kena buat d kampung juga..

bila ada projek mcm begitu... maka wujud lah perkampungan KDM... trus ada infrastruktur.... kemudahan asas... sekolah pun ada yg lebih baik dr yg ada skrg...

dpt imagine kah...??
User avatar
tycoob
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1990
Joined: Tue Mar 06, 2007 3:52 am
Credit in hand: 0.00

Postby puntih » Wed Jan 16, 2008 4:55 pm

Belum ada lagi perjuangan orang KDM yang boleh kita lihat perjuanganya yang sanggup menanggung resiko, melainkan hanya lepas batuk di tangga saja. Sikap ini kelihatan begitu ketara lagi sampai sekarang, bila lagi mau di ubah?
User avatar
puntih
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1435
Joined: Thu Oct 04, 2007 10:34 pm
Credit in hand: 2.17

Postby puntih » Wed Jan 16, 2008 4:58 pm

tycoob wrote:ikut mcm style sekolah cina..... durang utamakan dulu cina... bila ada kosong baru kasi masuk kaum lain...

pasal admin pula.. itu terpulang pada jabatan pendidikan lah...

satu lagi... kalo d semenanjung ada FELDA.... kenapa tidak wujudkan juga d sabah.. tp bukan FELDA lah.. konsep saja mcm FELDA...

sbb rata-rata masyarakat KDM nie.... petani... sayur pun basar-basar...
drpd tanah durang kena ambil kerajaan bikin jalan raya... kena beli tokey sawit... kenapa tidak kasi maju dlm pertanian... mungkin juga satu hari nanti ada tokey sayur dan juga sawit dlm masyarakat KDM....

mmg lah pemikiran KDM kampung²... jd kalo wujud FELDA di sabah... kena buat d kampung juga..

bila ada projek mcm begitu... maka wujud lah perkampungan KDM... trus ada infrastruktur.... kemudahan asas... sekolah pun ada yg lebih baik dr yg ada skrg...

dpt imagine kah...??


Di Sabah tiada ka ini FELDA?
User avatar
puntih
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1435
Joined: Thu Oct 04, 2007 10:34 pm
Credit in hand: 2.17

Postby alphawaves » Wed Jan 16, 2008 7:28 pm

puntih wrote:
alphawaves wrote:satu saja jgn ikut..cara dia org buat sex..


Kenapa, bising ka? :D
Bising itu satu hal, pasal bising ini makin bising makin lah bagus suasananya..cuma diorang ini kan selalu saja mau yg paling cepat..tidak mau lambat2..kerja mau cepat siap maa.. :D
Image
User avatar
alphawaves
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 692
Joined: Thu Jun 28, 2007 8:30 pm
Credit in hand: 0.00
Location: -Somewhere-

Postby tycoob » Thu Jan 17, 2008 7:56 am

puntih wrote:
tycoob wrote:ikut mcm style sekolah cina..... durang utamakan dulu cina... bila ada kosong baru kasi masuk kaum lain...

pasal admin pula.. itu terpulang pada jabatan pendidikan lah...

satu lagi... kalo d semenanjung ada FELDA.... kenapa tidak wujudkan juga d sabah.. tp bukan FELDA lah.. konsep saja mcm FELDA...

sbb rata-rata masyarakat KDM nie.... petani... sayur pun basar-basar...
drpd tanah durang kena ambil kerajaan bikin jalan raya... kena beli tokey sawit... kenapa tidak kasi maju dlm pertanian... mungkin juga satu hari nanti ada tokey sayur dan juga sawit dlm masyarakat KDM....

mmg lah pemikiran KDM kampung²... jd kalo wujud FELDA di sabah... kena buat d kampung juga..

bila ada projek mcm begitu... maka wujud lah perkampungan KDM... trus ada infrastruktur.... kemudahan asas... sekolah pun ada yg lebih baik dr yg ada skrg...

dpt imagine kah...??


Di Sabah tiada ka ini FELDA?


mcm tidak ada buss... kalo ada kali kecil-kecil jak... FELDA ni dr semenanjung.. kalu buli guna istilah sabah juga..

jangan sampai org lain buat.... biar KDM yg deluan...
User avatar
tycoob
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1990
Joined: Tue Mar 06, 2007 3:52 am
Credit in hand: 0.00

Postby puntih » Thu Jan 17, 2008 2:53 pm

tycoob wrote:
puntih wrote:
tycoob wrote:ikut mcm style sekolah cina..... durang utamakan dulu cina... bila ada kosong baru kasi masuk kaum lain...

pasal admin pula.. itu terpulang pada jabatan pendidikan lah...

satu lagi... kalo d semenanjung ada FELDA.... kenapa tidak wujudkan juga d sabah.. tp bukan FELDA lah.. konsep saja mcm FELDA...

sbb rata-rata masyarakat KDM nie.... petani... sayur pun basar-basar...
drpd tanah durang kena ambil kerajaan bikin jalan raya... kena beli tokey sawit... kenapa tidak kasi maju dlm pertanian... mungkin juga satu hari nanti ada tokey sayur dan juga sawit dlm masyarakat KDM....

mmg lah pemikiran KDM kampung²... jd kalo wujud FELDA di sabah... kena buat d kampung juga..

bila ada projek mcm begitu... maka wujud lah perkampungan KDM... trus ada infrastruktur.... kemudahan asas... sekolah pun ada yg lebih baik dr yg ada skrg...

dpt imagine kah...??


Di Sabah tiada ka ini FELDA?


mcm tidak ada buss... kalo ada kali kecil-kecil jak... FELDA ni dr semenanjung.. kalu buli guna istilah sabah juga..

jangan sampai org lain buat.... biar KDM yg deluan...


Cuba ko tingu di sini ada dlm senarai ka?

http://www.felda.net.my/info/pembangunan_masyarakat.htm

Ni lagi.

http://www.sabah.gov.my/bip/acara/2007/feb.htm

Mana sudah KDM punya orang? yg banyak bukan org kita mangkali.
User avatar
puntih
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1435
Joined: Thu Oct 04, 2007 10:34 pm
Credit in hand: 2.17

Next

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to KadazanDusun & Murut

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there are 3 users online :: 0 registered, 0 hidden and 3 guests (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.