25,000 ORANG DUSUN DI KALIMANTAN TENGAH, INDONESIA

Cerita pasal bahasa & kebudayaan kaum KadazanDusun dan Murut, Unduk Ngadau, Kaamatan dan sebagainya.

Moderator: Moderators

atok koi

Postby oitahaki » Tue May 15, 2007 2:59 pm

atok haro pama gia dusun doid hilo indon kio>>

yoho nga asanangan tomod doid katanud diti forum diti.
isai poh nangko okon ko yati nondo mogihom tadon kito kopio k!!!









http://www.prepaid4U.net/?id=lorance
Yang penting okay!!! buli sija
User avatar
oitahaki
 
Posts: 23
Joined: Tue May 15, 2007 2:14 pm
Credit in hand: 28.83
Location: kota belud

Advertisement

wah menarik...

Postby mandakranau » Fri Oct 12, 2007 11:51 am

:shock:

emm...menarik juga pasal asal usul dusun sabah ni...
tapi sia rasa yang bangsa LUSUN dari china tu mungkin katepatan 70%
bab ada kawan chinese sia..
bila kami kluar jalan2 sama2..
orng ckap sia cna..
pastu dia cakap ..dia bukan cina..
dia LUSUN..
baru tu urang paham...
lagi satu kan ada mitos yang kununnya urang cina berhijrah pi sabah..
nanti sia mau discover lah...
User avatar
mandakranau
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 473
Joined: Fri Oct 12, 2007 10:30 am
Credit in hand: 2.49
Location: K to L

yooo

Postby oitahaki » Fri Oct 12, 2007 2:44 pm

uinah lusun ngan dusun hampir2 sama juga ejaan dia kan? mana tau memang dr sana nama dusun ni..mandakranau ko juga macam sina ooo...sina lusun kali ko ni...hehhe...tidak bah.bah nnt kalo ko dapat discover apa-apa lagi ttg asal usul dusun ko ko reply jak k..
Yang penting okay!!! buli sija
User avatar
oitahaki
 
Posts: 23
Joined: Tue May 15, 2007 2:14 pm
Credit in hand: 28.83
Location: kota belud

Postby JoEn04 » Fri Oct 12, 2007 10:16 pm

Menurut sumber, DUSUN WITU terdapat di Buntu Kecil, Pekan Muarateweh, Kota Balikpapan di Kalimantan Tengah.
Sya pernah pi melancung Kota Balikpapan (Kalimantan Timur lebih tepat) tahun 2000. Kota Balikpapan ni macam Kerteh Trengganu, kota minyak. Disebabkan jumlahnya yang kecil (25,000) kemungkinan kumpulan awal telah berhijrah dari Sabah dan bukan berasal original sana. Ini sebab, tiada suku Dusun lain disebutkan di Kalimantan Timur selain di Pekan Muarateweh. Kalau dari sana, mesti merebak ke kawasan sekitarnya. Ini macam kes, Kg Kadazan dekat Lahad Datu...siring jalan bah ini kampung.
User avatar
JoEn04
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 393
Joined: Fri Jun 15, 2007 2:17 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Keningau

oithaki...bukan..

Postby mandakranau » Mon Oct 15, 2007 11:31 pm

bohh....sia urang dusun uriginel behh...
heheheh...
ukih..nanti sia surf k...
pa2 cerita kita bincang ar..
best bei mau tau pasal asal usul kitrang
User avatar
mandakranau
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 473
Joined: Fri Oct 12, 2007 10:30 am
Credit in hand: 2.49
Location: K to L

Postby aki nabalu » Wed Oct 17, 2007 10:32 pm

Sia jumpa ni peta ba. Mmg ada org sana berbahasa Dusun. Tingu nombor 22,23, dan 24.

Image
User avatar
aki nabalu
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 522
Joined: Thu Jan 19, 2006 11:34 pm
Credit in hand: 122.63

Postby JoEn04 » Wed Oct 17, 2007 10:55 pm

Bagus penemuan ko ni Aki. Tepat sekali ada beberapa sub-etnik Dusun di Kalimantan. Kalau kita Nunuk Ragang, macam mana diurang?
User avatar
JoEn04
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 393
Joined: Fri Jun 15, 2007 2:17 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Keningau

picture...

Postby mandakranau » Thu Oct 18, 2007 10:26 am

:) adakah gambar orang dusun witu..
cuba da'a taru sini forum..
bleh gak tingu amacam urang DW...
kalau bleh mau tingu durang pakai pakaian tradisi...
manatau cam sama dusun kita kan..
:D
User avatar
mandakranau
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 473
Joined: Fri Oct 12, 2007 10:30 am
Credit in hand: 2.49
Location: K to L

Postby bushido » Sat Nov 03, 2007 10:55 pm

JoEn04 wrote:Menurut sumber, DUSUN WITU terdapat di Buntu Kecil, Pekan Muarateweh, Kota Balikpapan di Kalimantan Tengah.
Sya pernah pi melancung Kota Balikpapan (Kalimantan Timur lebih tepat) tahun 2000. Kota Balikpapan ni macam Kerteh Trengganu, kota minyak. Disebabkan jumlahnya yang kecil (25,000) kemungkinan kumpulan awal telah berhijrah dari Sabah dan bukan berasal original sana. Ini sebab, tiada suku Dusun lain disebutkan di Kalimantan Timur selain di Pekan Muarateweh. Kalau dari sana, mesti merebak ke kawasan sekitarnya. Ini macam kes, Kg Kadazan dekat Lahad Datu...siring jalan bah ini kampung.


Tak pastilah mereka berhijrah dari sana atau tidak.. tetapi menurut ADAT ISTIADAT kami Momogun Rungus apabila umur 16 tahun maka semua pemuda lelaki akan melalui satu perkara yang hampir serupa dengan IKHTIAR HIDUP. Cara di jalankan adalah seperti ala-ala KOMANDER. Dalam bahasa kami ia di panggil "MONORUVANG" di mana pemuda tersebut akan di suruh mengembara dengan tidak membawa apa-apa bekalan dan hanya pakaian LENGKAP budaya Momogun Rungus dan parang serta lembing dan pais serta Vasoi (benda tajam boleh potong kayu jugalah tak besar saiznya dan di buat sendiri oleh tukang logam Momogun Rungus sendiri).

Dalam budaya kami yang di sebut MONORUVANG ini ia bergantung kepada kemampuan anda.. sama ada anda sanggup belayar atau tidak maka anda ikut darat. Dalam cerita lisan momogun rungus ada juga nenek moyang kami yang terpaksa bertempur seorang diri dan ada datuk kami yang terkawin di Sungai Tempasuk namanya Aki Japal.. Ada juga seperti Aki Kurudong dia membuat keputusan untuk MONORUVANG apabila abangnya di bunuh oleh pelayar dari Labuan. Aki Kurudong pergi MONORUVANG sampai di Lzobwuan (labuan) dan setelah bertarung dan tetap hidup dengan ilmu kebal yang dia pakai maka akhirnya Kurudong menjadi orang sana dan berkawin di sana. Namun di sebabkan orang yang membunuh abangnya melarikan diri ke Brunei maka Kurudong belayar di Brunei dan menurut cerita Kurudong membuat perkampungannya sendiri di sana. Pada tradisinya nenek moyang kami belayar ke Brunei utk mendapatkan logam, gong, dan alat-alat tembikar. Datuk kami yang terakhir belayar ialah bernama Aki Dwu. Aki Dwu berlayar ke brunei dan labuan utk bertukar barangan tembaga dan logam.

Dalam MONORUVANG ini ia adalah satu perjalanan yang anda harus pilih sendiri tetapi sebelum pergi haruslah di uji dahulu. Jika anda merancang berjalan jauh maka ujinanya ialah orang kampung akan membuat kenduri menggunakan kuali paling besar kami panggil Kavalzi. Mulut kuali semungkin 1 meter lebih diameter. dan kaki orang tersebut akan di masukan bersama kayu api dan di biarkan sampai daging dalam kuali tersebut masak. dan jika tidak berlaku apa-apa dgn kaki itu maka ia di benarkan MONORUVANG di mana-mana dia mahu pergi..

dalam konteks DUSUN WITU di kalimantan ada pekerja dari Gereja Protestan Sabah Kudat di kirim di kalimantan tajaan gereja German. Mereka dapati Dusun Witu ini adalah sama bahasa dengan dusun. Dusun Witu adalah sama dengan Dusun Dayak (Momogun Rungus). Rungus termasuk dalam rumpun Dusun Dayak. Dusun Witu mempunyai rumah panjang sama seperti rupa rumah panjang Momogun Rungus. Pekerja Gereja PCS Kudat ini tinggal di perkampungan mereka selama setengah tahun dan tiada masalah komunikasi kerana boleh berfahaman 95% bahasa dengan mereka. Contohnya:
(Dusun Witu) Tina = Tina (mak cik perempuan yg bawah umur dalam bahasa Rungus juga)
= dalam bahasa rungus Tina, Ina, Nini, Ini, Indi, Idi juga ini membawa makna IBU atau Mama.
(Dusun Witu) Ki dose = Kidwuso, dwuso (dalam bahasa rungus)
(Dusun Witu) Savi-avi = Savi-avi (dalam bahasa Rungus)
(Dusun Witu) Kinohoyngan = Kinohoingan (Rungus Gonsomon), Kinoringan (Rungus Pilzapazan)
(Dusun Witu) Kapatazan za = Kapatazan za (dalam bahasa Rungus)
(Dusun Witu) Pokionuan za = Pokionu'an za (rungus gonsomon( Pokionuvan za (Rungus Pilzapazan)
(Dusun Witu) tobetua = Tobituva (dalam bahasa Rungus)
(Dusun Witu) kohuang = kohuang (rungus gonsomon) koruhang (rungus pilzapazan)
yang selebihnya sebutan sama seperti tinan, tondu, noponu, nu, ko, id, om, jam (dalam rungus jaham), za dan lain-lain. Ada pekerja gereja PCS yang tinggal selama setengah tahun di sana dan dia tiada masalah komunikasi dengan mereka. Menurutnya mereka juga ada rumah panjang...

CUBA ANDA LIHAT GAMBAR RUMAH PANJANG DI BAWAH:

Rumah Panjang Momogun Rungus: http://www.sabahtourism.com/attraction.php?ID=73

Dayak Ot-Danum (Dusun Witu):
http://bunian.wordpress.com//?attachment_id=9

DUSUN WITU adalah termasuk dalam rumpun DAYAK OT DANUM. DUSUN OT DANUM adalah dayak Kalimantan yang majoriti di kawasan tengah Kalimantan, kawasan Utara dan juga di selatan kalau saya tak silap.

DAYAK OT DANUM adalah RUMPUN KITA di KALIMANTAN. BAHASA mereka adalah banyak persamaan dengan kita termasuk pembinaan RUMAH PANJANG mereka adalah sama dengan kita juga.
User avatar
bushido
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2459
Joined: Thu Nov 02, 2006 3:35 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Kudat - KL

Postby bushido » Sat Nov 03, 2007 11:14 pm

Persoalannya... YANG SEBENAR TIADA ISTILAH SAMA ADA ASAL-USUL MEREKA DARI SABAH ATAU KITA DARI SANA.

MENURUT AJARAN AGAMA LZABUS YANG DI AMALKAN OLEH MOMOGUN RUNGUS, mereka ada KALENDAR KEAGAMAAN mereka. CALENDER AGAMA LZABUS adalah dalam putaran 100 tahun dan selepas tahun 100 maka bermula lagi tahun pertama dan sampai kiraan tahun 100 lagi dan mula lagi tahun 1 dan seterusnya.

Kalender itu mempunyai 2 peringkat yang paling penting iaitu TAHUN KOKOTUAN/KAAMATAN pada ke-100 akan di buat UPACARA MANAGAS. dalam UPACARA itu akan di lakukan upacara penyembelihan seorang MANUSIA yang biasanya di beli dari saudagar Sulu/Brunei. Manusia yang di jadikan KORBAN itu akan di sembelih dan setelah itu akan di HANCURKAN menggunakan PARANG sehingga hancur tersemai di atas tanah. Orang itu akan di sembelih diatas mezbah pengorbanan dengan mengundang semangat Lzumaag Minamangun yang bertaktha di atas GUNUNG KINABALU.

Dalam upacara Managas ini ia dilakukan untuk MELUPUSKAN semua DOSA-DOSA yang dilakukan oleh bangsa yang tinggal di BAWAH GUNUNG KINABALU. pada zaman dahulu kalimantan tidak terpisah dari kita. malah ada cerita nenek moyang orang rungus pergi memburu HARIMAU di kawasan KALIMANTAN pada masa MONORUVANG.

Dosa-dosa manusia yang dilakukan oleh penduduk di seluruh kepulauan BORNEO termasuk Sarawak, kalimantan dan Sabah akan di lupuskan melalui upacara MANAGAS ini. Kewujudan 3 kawasan pada hari ini di sebabkan oleh Belanda, British dan James Brooke. Pada asalnya seluruh kepulauan ini adalah kawasan DAYAK (istilah yang di gunakan pihak belanda bagi penduduk asal/peribumi Borneo.) Dalam kata lain tiada istilah kita berhijrah sana atau mereka yang berhijrah sini kerana memang BORNEO ini yang terbagi 3 kawasan ini adalah Tanah Mereka sejak dahulu kala lagi. Memang mereka wujud di sini sejak dahulu kala dan hari ini kita rasa kita BERASINGAN. Ini berlaku kerana kita terpisah oleh sistem penjajahan yang lalu.

DAYAK = Momogun.

MOMOGUN = membawa makna bangsa yang boleh membayar atau melupuskan dosa bangsa-bangsa melalui Korban kepada Lzumaag Minamangun. Pengajaran2 ttg Bambarazon adalah dalam agama Lzabus dan di asaskan olewh 2 tokoh pencipta adat Momogun Kuno iaitu Bobolzizan Gomburon pencipta adat pertama dan terawal dan Bobolzizan Guraumanuk pencipta adat generasi kedua.

Utk memahami apa istilah ni maka kenalah belajar ttg Agama Lzabus iaitu anutan nenek moyang.
Dalam kalender Agama Lzabus ini juga pada tahun ke-50 di adakan UPACARA MAMASI iaitu bertujuan menyegarkan kembali perjanijian dalam upacara Managas yang lalu.
User avatar
bushido
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2459
Joined: Thu Nov 02, 2006 3:35 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Kudat - KL

Postby messenger » Sat Nov 03, 2007 11:25 pm

sya masih ingat buku sejarah menceritakan mengenai seorg pahlawan Dusun atau murut ( tak pasti) yg bernama Antumin...atau Antumon( kalau salah tulung betulkan) , pernah menentang british sebelum dibuang negara ke Kalimantan... sesiapa kalau bleh share... interesting jugak kisah ni...
messenger
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 643
Joined: Tue Oct 10, 2006 11:01 am
Credit in hand: 0.00

Postby neblenget » Sun Nov 04, 2007 12:13 pm

Antumin...atau Antumon( kalau salah tulung betulkan)

bukan Antanum ka tu?
Show Me The Money!!!
User avatar
neblenget
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 229
Joined: Thu Oct 04, 2007 11:08 am
Credit in hand: 0.00

Postby messenger » Sun Nov 04, 2007 5:29 pm

neblenget wrote:Antumin...atau Antumon( kalau salah tulung betulkan)

bukan Antanum ka tu?


ha yeah Antanum, sesiapa tau ka mana family dia skrg.. bagus juga kalau Sabah FM investigate, dingar 2 British kasi buang negeri sama pengikut2nya ke Kalimantan..
messenger
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 643
Joined: Tue Oct 10, 2006 11:01 am
Credit in hand: 0.00

Postby bushido » Mon Nov 05, 2007 11:13 am

Kalau anda ingin tahu ttg borneo lebih lanjut anda tidak dapat mengelakkan diri dari belajar mengenai DAYAK. DAYAK adalah sebutan ttg penduduk asli di Borneo.
User avatar
bushido
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2459
Joined: Thu Nov 02, 2006 3:35 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Kudat - KL

Postby takz999 » Mon Nov 05, 2007 12:10 pm

ya, betul tu bushido.

kita patut belajar pasal dayak untuk mengenal dusun,
pasal dusun witu ka dusun deyah d kalimantan, itu cuma nama...

sebenarya satu pulau borneo ni kita bersaudara, asal jak penduduk pribumi borneo (tidak termasuk bajau/brunei).

semua pun datang dari china selatan.
User avatar
takz999
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 806
Joined: Sun Nov 04, 2007 12:23 am
Credit in hand: 0.00

PreviousNext

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to KadazanDusun & Murut

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there are 2 users online :: 0 registered, 0 hidden and 2 guests (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.