AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Bincang tentang hal berkaitan Islam. Pastikan perbincangan tidak melanggar peraturan forum. Harap jangan timbulkan isu yang tidak membawa manfaat.

Moderator: Moderators

Forum rules
Please read the Forum's Posting Requirements if you want to start or reply to a post in this forum.
READ: SabahForum.com Board-Wide Rules & Regulations

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby captain planet » Mon Oct 19, 2009 11:29 am

Bayau wrote:
captain planet wrote:
Bayau wrote:
Baiklah, kalau itu maksud kamu, kita berbincang tentang ayat itu ok. lepas ini, saya mohon jangan bincang pasal 'siapa saya' dan 'siapa kamu' lagi, siapa sesat, siapa tidak. kita mencari kebenaran dalam isi hujah bukan dari peribadi orang. soal2 peribadi ini, kita tolak tepi ok.

biar saya tolong 'translatekan' posting ini....maksud dia macam ini...

'alamak....kadapatan sudah aku...pura2 ndak tau...tapi ndak apa...biarlah saya keluarkan statement ini supaya saya boleh buat sama seperti 'payau puteh'....pergi ke website anti hadis dan e minda...untuk tanya pendapat2 kengkawan yang sama aliran dengan saya...lalu posting di sini.....copy paste dan sebagainya....'

saya mohon....kalo dah sesat tue...sesat la...tak payah mengaku...saya tidak sesat....


Kalau suka bersangka buruk, beginilah jadinya.

imam syafie...kalau mencintai keturunan rasulullah itu rafidhi (ajaran sesat syiah)...maka rafidhi la saya...
imam habib Rizieq...kalau membela islam itu teroris...maka teroris la saya..
CP...kalau berkata membela kebenaran itu bersangka buruk...maka bersangka buruklah saya...

terima kasih...

udah2 la tue...
Image
International Master Mas Hafizulhelmi Agus Abdul Rahman
SAYA BALIK KAMPUNG!!!
User avatar
captain planet
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1625
Joined: Thu Oct 23, 2008 8:53 am
Credit in hand: 15.25
Bank: 10,018.88
Location: Kuala Lumpur KL

Advertisement

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby zone_unique » Mon Oct 19, 2009 11:54 am

captain planet wrote:imam syafie...kalau mencintai keturunan rasulullah itu rafidhi (ajaran sesat syiah)...maka rafidhi la saya...
imam habib Rizieq...kalau membela islam itu teroris...maka teroris la saya..
CP...kalau berkata membela kebenaran itu bersangka buruk...maka bersangka buruklah saya...

terima kasih...

udah2 la tue...

:alright: :alright:
ImageImage
sampolna wrote:Yes bro u r rght :mrgreen:
User avatar
zone_unique
SF Leaders
SF Leaders
 
Posts: 33550
Joined: Wed Apr 15, 2009 1:43 pm
Credit in hand: 108.08
Bank: 165,396.68

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby Bayau » Mon Oct 19, 2009 12:35 pm

imam syafie...kalau mencintai keturunan rasulullah itu rafidhi (ajaran sesat syiah)...maka rafidhi la saya...
imam habib Rizieq...kalau membela islam itu teroris...maka teroris la saya..
CP...kalau berkata membela kebenaran itu bersangka buruk...maka bersangka buruklah saya...

terima kasih...

udah2 la tue...


kalau nak membela kebenaran itu, nyatakan hujah2 dan bukti2 nyata barulah orang boleh yakin kebenaran kamu. kalau asyik2 nak kondem status individu, (sesatlah, murtadlah, kafirlah), semua orang pun boleh cakap.

ya, sudah2lah nak kondem individu. kita berhujah secara ilmiah, ada bukti2 barulah best.

terima kasih.
Bulih bah kalau kau

www.e-mindakita.com
"Minda Terasah, Insan Berkualiti"
User avatar
Bayau
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 514
Joined: Thu Sep 13, 2007 9:12 pm
Credit in hand: -228.75
Bank: 3,278.49

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby zone_unique » Tue Oct 20, 2009 8:45 am

Bayau wrote:imam syafie...kalau mencintai keturunan rasulullah itu rafidhi (ajaran sesat syiah)...maka rafidhi la saya...
imam habib Rizieq...kalau membela islam itu teroris...maka teroris la saya..
CP...kalau berkata membela kebenaran itu bersangka buruk...maka bersangka buruklah saya...

terima kasih...

udah2 la tue...


kalau nak membela kebenaran itu, nyatakan hujah2 dan bukti2 nyata barulah orang boleh yakin kebenaran kamu. kalau asyik2 nak kondem status individu, (sesatlah, murtadlah, kafirlah), semua orang pun boleh cakap.

ya, sudah2lah nak kondem individu. kita berhujah secara ilmiah, ada bukti2 barulah best.

terima kasih.

:alright:
ImageImage
sampolna wrote:Yes bro u r rght :mrgreen:
User avatar
zone_unique
SF Leaders
SF Leaders
 
Posts: 33550
Joined: Wed Apr 15, 2009 1:43 pm
Credit in hand: 108.08
Bank: 165,396.68

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby need 4 speed » Sun Oct 25, 2009 1:37 pm

Anti Hadis Menafikan kedudukan Nabi Adam sebagai manusia pertama ciptaan Allah subhanahu wata`ala.
Kassim Ahmad juga menafikan tentang kejadian Nabi Adam, seperti dakwaannya yang disiarkan oleh akhbar Utusan Malaysia, 14 Ogos 1995:
”Nabi Adam bukanlah manusia pertama secara mutlak yang dicipta oleh Tuhan tetapi ia lebih merujuk kepada tiga konsep. Pertama, jelas Dr. Kassim Ahmad, Adam melambangkan manusia, kedua, ia mewakili masyarakat awal tamadun manusia dan ketiga, mewakili rasul-rasul yang pertama dalam masyarakat mereka.”
”Sehubungan dengan itu, tambahnya lagi, manusia pertama dicipta oleh Tuhan sebenarnya wujud di beberapa tempat dan mereka boleh dianggap sebagai Adam.”
”Ini benda yang belum pasti Adam bukan ada di satu tempat. Ia ada di beberapa tempat. Manusia yang asal, kita kata Adam dan orang yang menjadi guru yang Allah hantar untuk mereka, juga kita namakan Adam.”

sampai begitu sekali penyelewengan diorang...
life is but a dream...
User avatar
need 4 speed
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 483
Joined: Tue Mar 17, 2009 10:15 am
Credit in hand: 0.00

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby Ilmi_arishta » Tue Oct 27, 2009 5:01 pm

Sebab itu kita kena berhati-hati mengambil contoh-contoh yang terkeluar daripada ajaran AlQuran dan Hadith. Ini kerana apabila kemasukan bangsa yahudi kedalam agama Islam, mereka membawa bersama pengetahuan mereka melalui pembacaan kitab-kitab terdahulu seperti taurat dan injil. Ini melahirkan kisah-kisah Isarilliyat. Sebagai contoh kisah nabi Yusof, tiada disebutkan wanita yang menggodanya itu bernama Zulaikha tetapi Israilliyat yang menyatakannya. Oleh itu pembacaan Dr. Kassim Ahmad tentang Adam itu juga tokok-tambah daripada Israilliyat yang menyatakan juaga antara lain Adam diwujudkan sebanyak 3 kali. Nauzubillahhi min zalik. Saya dapati ruangan e-minda juga banyak menyebut kisah-kisah israilliyat dan mereka mungkin meyakini kisah-kisah tersebut walhal hadith-hadith sahih banyak mengkisahkan perkara-perkara yang lain, daripada rasullullah sallallahu alaihi wa sallam sendiri.
"Sekeping hati dibawa berlari jauh melalui jalanan sepi, jalan kebenaran indah terbentang didepan matamu para pejuang" : Kumpulan Zikr
User avatar
Ilmi_arishta
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 774
Joined: Thu Mar 26, 2009 4:05 pm
Credit in hand: 41.00

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby captain planet » Tue Oct 27, 2009 5:14 pm

wow...thanks ilmi for the info especially the israiliyat in e minda....i mean....dorang lagi percaya hal2 seperti itu berbanding hadith nabi....oh ma GOD....apa raaaaa....

saya dalam hal israiliyat...saya mengambil jalan tengah...macam mendengar kisah2 teladan...selagi mana ianya selari dengan al quran dan hadith nabi...itu sahaja...tidak lebih....dan banyak cerita2 ini yang saya enjoy...sebab dengan meneliti kisah ini...saya boleh dapat gambaran berkenaan dengan yahudi, kristian...dan paling penting....stand kita orang2 islam...

tapi mengambil kisah2 tue melebihi hadith...itu semua sudah maklum....sesat....

seperti yang anda katakan...kita kena berhati2 dalam memilih contoh2...

itu yang saya suka dalam forum ini...saya banyak menelaah perbandingan...islam kristian...banyak meneliti tentang bible....perbandingan sunnah wal jamaah...perbandingan sunnah dan syiah....dan saya berjaya meneliti kesesatan payau puteh....

i mean...siapa sangka...orang yang banyak bagi pendapat dalam hal islam dan kristian....sebenarnya golongan anti hadith...saya bersyukur...Allah bagi banyak ilmu kepada saya....alhamdulillah...

bak kata Dr Lightmann dari cerita kemarin malam....'Lie to Me'.....di NTV7....

'u r very talented....but i tell u one thing....your talented is not FOR YOUR SELF...its MORE THAN THAT'

very deep meaning....

kadang2 kelebihan yang Allah bagi kepada kita....kita perlu GUNAKAN UNTUK KEMASLAHATAN UMUM....bukan untuk diri sendiri sahaja...
Image
International Master Mas Hafizulhelmi Agus Abdul Rahman
SAYA BALIK KAMPUNG!!!
User avatar
captain planet
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1625
Joined: Thu Oct 23, 2008 8:53 am
Credit in hand: 15.25
Bank: 10,018.88
Location: Kuala Lumpur KL

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby Bayau » Tue Oct 27, 2009 8:43 pm

Ilmi_arishta wrote: Saya dapati ruangan e-minda juga banyak menyebut kisah-kisah israilliyat dan mereka mungkin meyakini kisah-kisah tersebut walhal hadith-hadith sahih banyak mengkisahkan perkara-perkara yang lain, daripada rasullullah sallallahu alaihi wa sallam sendiri.


Sila nyatakan di sini kisah-kisah isralliyat itu. tunjukkan bukti2 pada saya dahulu sebelum membuat tuduhan. kalau tidak ada, itu memfitnah namanya.
Bulih bah kalau kau

www.e-mindakita.com
"Minda Terasah, Insan Berkualiti"
User avatar
Bayau
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 514
Joined: Thu Sep 13, 2007 9:12 pm
Credit in hand: -228.75
Bank: 3,278.49

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby need 4 speed » Wed Oct 28, 2009 11:07 am

Bayau wrote:
Ilmi_arishta wrote: Saya dapati ruangan e-minda juga banyak menyebut kisah-kisah israilliyat dan mereka mungkin meyakini kisah-kisah tersebut walhal hadith-hadith sahih banyak mengkisahkan perkara-perkara yang lain, daripada rasullullah sallallahu alaihi wa sallam sendiri.


Sila nyatakan di sini kisah-kisah isralliyat itu. tunjukkan bukti2 pada saya dahulu sebelum membuat tuduhan. kalau tidak ada, itu memfitnah namanya.


eh..kalau saya tidak silap..kau sangat anti dgn membawa bahan2 dari blog2 yg lain ke sf. kau pernah berkata..kenapa harus membawa pendapat2 dan bahan2 kesini..? so, kalau kau tidak mau difitnah..apa kata ..kau sendiri melayari blog e-minda utk melihat sendiri dgn mata kau apa kisah2 itu...lagipun saya rasa kau mmg tdk asing dgn blog2 begitu yg sewaktu dan sefahaman dgn golongan kau.. :tounge:
life is but a dream...
User avatar
need 4 speed
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 483
Joined: Tue Mar 17, 2009 10:15 am
Credit in hand: 0.00

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby Bayau » Wed Oct 28, 2009 12:04 pm

need 4 speed wrote:
Bayau wrote:
Ilmi_arishta wrote: Saya dapati ruangan e-minda juga banyak menyebut kisah-kisah israilliyat dan mereka mungkin meyakini kisah-kisah tersebut walhal hadith-hadith sahih banyak mengkisahkan perkara-perkara yang lain, daripada rasullullah sallallahu alaihi wa sallam sendiri.


Sila nyatakan di sini kisah-kisah isralliyat itu. tunjukkan bukti2 pada saya dahulu sebelum membuat tuduhan. kalau tidak ada, itu memfitnah namanya.


eh..kalau saya tidak silap..kau sangat anti dgn membawa bahan2 dari blog2 yg lain ke sf. kau pernah berkata..kenapa harus membawa pendapat2 dan bahan2 kesini..? so, kalau kau tidak mau difitnah..apa kata ..kau sendiri melayari blog e-minda utk melihat sendiri dgn mata kau apa kisah2 itu...lagipun saya rasa kau mmg tdk asing dgn blog2 begitu yg sewaktu dan sefahaman dgn golongan kau.. :tounge:


jadi, tolong jangan bangkitkan apa jua kenyataan dari forum lain ke sini.
Bulih bah kalau kau

www.e-mindakita.com
"Minda Terasah, Insan Berkualiti"
User avatar
Bayau
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 514
Joined: Thu Sep 13, 2007 9:12 pm
Credit in hand: -228.75
Bank: 3,278.49

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby need 4 speed » Wed Oct 28, 2009 2:30 pm

Bayau wrote:
need 4 speed wrote:
Bayau wrote:
Sila nyatakan di sini kisah-kisah isralliyat itu. tunjukkan bukti2 pada saya dahulu sebelum membuat tuduhan. kalau tidak ada, itu memfitnah namanya.


eh..kalau saya tidak silap..kau sangat anti dgn membawa bahan2 dari blog2 yg lain ke sf. kau pernah berkata..kenapa harus membawa pendapat2 dan bahan2 kesini..? so, kalau kau tidak mau difitnah..apa kata ..kau sendiri melayari blog e-minda utk melihat sendiri dgn mata kau apa kisah2 itu...lagipun saya rasa kau mmg tdk asing dgn blog2 begitu yg sewaktu dan sefahaman dgn golongan kau.. :tounge:


jadi, tolong jangan bangkitkan apa jua kenyataan dari forum lain ke sini.


Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
“Tiga perkara yang menyelamatkan , iaitu takut pada Allah ketika bersendirian dan di khalayak ramai, berlaku adil pada ketika suka dan marah, berjimat cermat ketika susah dan senang, dan tiga perkara yang membinasakan iaitu mengikut hawa nafsu, terlampau bakhil dan kagum seseorang dengan dirinya sendiri.”
(Hadis riwayat Abu Syeikh)


wallahu a'alm..
life is but a dream...
User avatar
need 4 speed
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 483
Joined: Tue Mar 17, 2009 10:15 am
Credit in hand: 0.00

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby Ilmi_arishta » Fri Oct 30, 2009 8:39 am

Ini adalah contoh tohmahan yahudi terhadap islam dan rasullullah saw:

Adli
Profesor Madya
Number of posts: 1848
State:
Points: 2158
Reputation: 4
Registration date: 2008-04-13

pada waktu itu pun percaya yang Allah cipta alam semesta ini). Alih-alih, disatu sudut lain, kononnya Nabi Muhammad bersolat dengan pergi tunduk dan sujud ke arah Kaabah. Jadi, apa perbezaan cara sembahan orang kafir Quraisy itu dengan cara Nabi Muhammad menyembah jika sama-sama pergi sujud kepada objek atau binaan?


***********************

Sebab itulah orang beriman hanya menerima riwayat hadis yang ada keselarian dengan ajaran Al Quran dan Sunnah (ketetapan alam). Barulah hidup dengan selamat.



Alangkah dangkalnya dan jumudnya pemikiran tersebut jika kita terus-terusan menelan tohmahan golongan anti-islam seperti itu. Ini hanya sebagai bukti seperti yang diminta oleh saudara bayau. Wallahu'alam bissawab.
"Sekeping hati dibawa berlari jauh melalui jalanan sepi, jalan kebenaran indah terbentang didepan matamu para pejuang" : Kumpulan Zikr
User avatar
Ilmi_arishta
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 774
Joined: Thu Mar 26, 2009 4:05 pm
Credit in hand: 41.00

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby Silau-Silau » Fri Oct 30, 2009 9:34 am

Hadis bertajuk "Mereka Bukan Umatku"... utk renungan mereka yg mengingkari sunnah Rasulullah dan Imam2...

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesiapa yang tidak mematuhi Imam dan memencilkan diri dari jamaah lalu dia mati, maka matinya seperti mati jahiliyah. Sesiapa yang mati terbunuh di bawah bendera kefanatikan, bermusuhan dan berperang kerana fanatik kesukuan (kebangsaan), dia bukanlah umatku. Dan sesiapa yang keluar dari umatku lalu menyerang umatku, membunuh orang-orang baik dan orang-orang jahat tanpa mempedulikan apakah dia orang mukmin atau tidak dan tanpa mengendahkan janji yang telah dibuatnya, orang itu juga bukan umatku.”
(Hadis riwayat Muslim)


wallahu a'alm bissawab..
Image
Silau-Silau
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 770
Joined: Mon May 25, 2009 4:01 pm
Credit in hand: 0.00

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby halmey » Fri Oct 30, 2009 9:51 am

Lama tidak masuk ke sini, saya ingat sudah selesai semua perbincangan ni....rupa2nya masih lagi menyala2.... Sesungguhnya, sebagai manusia ini kita tiak boleh terlepas dari kesilapan kita. Yang benar itu datang dari Allah swt, yang buruk/silap dan salah itu datang dari diri kita sendiri.... Wallahu 'alam bissawab... :hmmm:
A man's true wealth is the good he does in this world.
User avatar
halmey
Moderator
Moderator
 
Posts: 1963
Joined: Wed Nov 26, 2008 3:43 pm
Credit in hand: 65.25
Bank: 10,036.14
Location: Di mana bumi dipijak, d situ lah sia...hehe

Re: AJARAN ALQURAN MENOLAK HADITH - PETIKAN DRPD ISMAIL KURBAN.

Postby Silau-Silau » Fri Oct 30, 2009 10:32 am

halmey wrote:Lama tidak masuk ke sini, saya ingat sudah selesai semua perbincangan ni....rupa2nya masih lagi menyala2.... Sesungguhnya, sebagai manusia ini kita tiak boleh terlepas dari kesilapan kita. Yang benar itu datang dari Allah swt, yang buruk/silap dan salah itu datang dari diri kita sendiri.... Wallahu 'alam bissawab... :hmmm:



surah A'li-Imraan ayat 104.."Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.."

wallahu a'lam bissawab..
Image
Silau-Silau
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 770
Joined: Mon May 25, 2009 4:01 pm
Credit in hand: 0.00

PreviousNext

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to Islam

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there is 1 user online :: 0 registered, 0 hidden and 1 guest (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.