kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Bincang perkara umum yang berkaitan dengan Islam, Kristian, Buddha, Hindu dan agama-agama laiin.

Moderator: Moderators

Forum rules
Please read the Forum's Posting Requirements if you want to start or reply to a post in this forum.
READ: SabahForum.com Board-Wide Rules & Regulations

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby tiwas » Tue Oct 05, 2010 4:01 pm

quraan code wrote:[spoiler]dengan nama ALLAH yang maha berkasih sayang.

bersyukur ke hadirat ilahi sesungguhnya sememangnya rakyat sabah ini bijaksana serta pemikir-pemikir yang baik.bersemangat waja, merendah diri berkat susur galur dari keturunan nabi-nabi lambang kebijaksanaan serta mulia.

resam keturunan bahasa atau linguistik berkaitan bukanlah kerana keturunan tapi peradaban di mana ia tinggal atau bermaustatin.seseorang boleh merubah bahasa serta linguistik apabila kebiasaannya menjadi biasa.contohnya apabila anda berbahasa inggeris adakah boleh dikenal anda orang sabah.namun kebiasaan biasa alah tegal bisa biasa.dari segi susur galur bangsa bukanlah penghalang perkahwinan campur atau apa sahaja contohnya mat saleh kahwin melayu.sekiranya anaknya tinggal di kelantan maka orang akan cakap muka mat saleh tapi kecek kelate.perhatikan China di kedah yang berbahasa utara atau china kelantan yang berbahasa kelantan sampai susah nak di ubah atau baba dan nyonya yang tak tau bahasa cina.

adalah lebih baik kita mengatakan 'keturunan saya adalah keturunan nabi'

kerana pusing punya pusing cari punya cari akhirnya susur salasilah kita adalah bermula dari Nabi adam.bukankah penat kita berfikir mencari susur galur sampai ke arab sampai ke himalaya semata-mata mencari keturunan yang hilang.kerana kitab-kitab suci telah mengesahkannya hahawa manusia cucu cicit adam dan hawa.nahhh jangan sampai pusing -punya pusing akhirnya jadi teori revolusi tidakkah anda akan terkejut beruk pulak nanti. jawapan penuh kasih sayang untuk kita semua, maafkan sekiranya tersingung saya adalah insan yang lemah.tidak lari dari membuat kesilapan.

bersambung perbincangan kita seterusnya.

kebijaksanaan daya berfikir penting. apabila kita berhadapan dengan orang yang bijaksana umpama Nabi SULAIMAN.check mate.
masuk kandang kambing mengembek,untuk melestarikan teka teki ini perlulah mendapat pertunjuk serta hidayah kerana nabi SULAIMAN adalah insan yang bijaksana.perlulah percaya pada semua kitab-kitab suci,termasuk dalam rukun iman percaya pada kitab-kitab bukan injil sahaja atau al-quraan sahaja tapi semuanya . biar apa orang nak kata pekakkan telinga buat aje.kerana kombinasi seluruh kitab-kitab suci akan membuka lokasi sebenarnya keberadaan kerajaan saba'ini.masing-masing kitab perlu antara satu sama lain.adakah sekiranya turunnya jesus kita akan tolak sebenarnya kita akan bersatu sebagai satu agama yang menyerah diri pada sang pencipta. nabi isa juga nabi umat islam.begitu juga KING SOLOMON,king siamun,nabi sulaiman,suleyman sudartha serta beberapa versi lain orang yang sama,' nama lain-lain.begitu juga ratu SABA' makeda,sheba,soma anak raja naga versi funan serta lain-lain nama.inilah yang membingungkan pengkaji-pengkaji.kenapa ini terjadi kerana mereka saintis' kitab-kitab suci tidak percaya.mahu bukti.
.nah macamana hendak di buktikan nabi Sulaiman boleh mengawal angin.kejap ada kat sini kejap ada kat sana.ajaibkan.ohhhhh no no no.cannot.inilah fakta sains. jadilah orang yang sama, maka kata saintis - saintis mereka adalah individu yang berlainan.[/spoiler] saya ulangi inilah fakta.tidakkah anda mahu berfikir kisah penipuan terhebat dari saya untuk akhir zaman ini.

[spoiler]kronologi klu seterusnya.

kewafatan nabi sulaiman 931sebelum masehi 931 bc
fakta solon pembawa berita atlantis hidup 638bc - 558bc
kapal athenia bermula kira-kira 525bc tolong baca en.wikipedia.org/wiki/Solon

solon inilah orang yang memberitakan tentang kerajaan atlantis.plato hanya mendengar dan tukang bawa cerita

jadinya jarak masa adalah antara 931bc - 525bc = 400 banjir arim adalah selang wakyu ini .selepas kewafatan nabi sulaiman

di antara waktu ini kejadian banjir Arim. tidaklah dapat dipastikan.namun kemurkaan telah pun berlaku.

PEntas sunda.
lihat dari google earth cantumkan serta bayangkan keindahan tanah pamah di garisan khathulistiwa serta kehijauan alam dan fauna di semenanjung chersonese ini bayangkan keindahan alam di tanah yang di berkati atau land of god,sekiranya anda nampak apa yang saya nampak anda menuju pertunjuk seterusnya. pergi ke sabah lihatlah ibu kota saba'dengan air yang tenang umpama tasik menjajar hingga ke filiphina.kita adalah satu.

kajian seterusnya.

sekiranya anda kenal pokok atsl atau chemara atau rhu sila menambah ilmu http://www.worldagroforestrycentre.org/ ... sInfo.asp?.

sekiranya anda kenal pohon sidr pohon bidara atau pandangan ahli tafsir bercanggah pendapat pine cedrus atau citrus sejenis lemon

serta 2 buah kebun di kanan dan kiri.

inilah antara 2 pohon yang tumbuh dipantai pentas sunda selepas banjir arim.inilah klu atau tanda untuk kita cari bersama-sama.

klu tambahan

timur
penyembah matahari
rakyat setia berani dan gagah
menurut perintah
pelaut serta penyelam yang handal
tempat yang indah serta damai dari ombak besar.

perhatikan ayat ini.

surah saba'
Dengarkan:
1. Segala puji bagi Allah yang memiliki apa yang di langit dan apa yang di bumi dan bagi-Nya (pula) segala puji di akhirat. Dan Dia-lah Yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui.

Dengarkan:
2. Dia mengetahui apa yang masuk ke dalam bumi, apa yang ke luar daripadanya, apa yang turun dari langit dan apa yang naik kepadanya. Dan Dia-lah Yang Maha Penyayang lagi Maha Pengampun.

surah naml

perhatikan dan amati maksudnya dengan teliti

Dengarkan:
25. agar mereka tidak menyembah Allah Yang mengeluarkan apa yang terpendam di langit dan di bumi [1097] dan Yang mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan.

.
setiap perkara mestilah beransur ansur malam siang juga beransur=ansur sekiranya pling-pling ramai yang mati terkrjut.

semoga maklumat setakat ini dapat membantu saudara saudara mengkaji serta mencari maklumat yang lebih menyakinkan saudara sendiri.

bukanlah saya ingin menyusahkan hanya; pencetus minda.

bersambung dengan maklumat yang lebih menarik lagi lebih mendebarkan akan datang.tungguuuuuuu.
salam penuh kasih sayang saudara-saudaraku yang bijaksana.[/spoiler]

- Hmm.. adakah ayat anda ini mengatakan anda sedang 'menipu'?
- Sudah 2 kali anda memasukkan ayat yang sama.
"Pertimbangkan semuanya; ikutlah apa yang baik." 1 Tes 5:21
User avatar
tiwas
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1798
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:30 pm
Credit in hand: 14.53
Bank: 10,562.27
Location: currently..not in Sabah..

Advertisement

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby Salou » Tue Oct 05, 2010 7:58 pm

Peringatan ya, sila 'quote'kan petikan sumber berkenaan ya. Terima kasih
User avatar
Salou
Global Mod
Global Mod
 
Posts: 11986
Joined: Sat Sep 13, 2008 9:18 am
Credit in hand: 53.99
Bank: 10,309.76
Location: Kota Kinabalu & Penampang, Sabah

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby siee_nokia » Tue Oct 05, 2010 10:41 pm

quraan code wrote:dengan nama ALLAH yang maha berkasih sayang.

'kasih sayang membinasakan teori' 'love kill the theory'
soalan yang baik! terima kasih kerana bertanya nampaknya kuasa pemikir serta kebijaksanaan saudara telah tercetus.tahniah.

sumber tidaklah penting tapi kepercayaan adalah utama.
setiap perkara maupun teori mestilah seiring dengan penceritaan di dalam kitab-kitab yang turun dari langit.justeru sains serta teknologi mestilah seiring dengan ajaran agama masing-masing.sekiranya ianya di reka-reka tidak seiring pastinya teori tersebut dapat dipatahkan kerana kebenaran dan dusta 2 entiti yang berbeza namun sepasang.kuasa pemikirlah yang membentuk sahsiah peradaban manusia.tetapi golongan ini sudah hampir pupus.peradaban manusia menuju kerosakan jati diri ,kerana teori-teori kerosakan.setiap sesuatu kajian mestilah berlandaskan kitab-kitab suci sebagai pedoman.sekiranya tidak akan menjerumuskan kita pada kerosakan.

justeru kajian ini berlandaskan serta penelitian setiap kitab-kitab suci sebelum menerima pandangan karangan atau kitab-kitab lainnya yang dikarang individu tertentu.keputusan di tangan anda memilih baik atau buruk.tidak ada paksaan.tq.

cetusan pemikiran
http://www.godkings.com/mainpage.html

klu seterusnya.
Surah: An-Naml (Semut)

Kategori Surah: Makkiyah, Jumlah Ayat: 93 Ayat

Dengarkan:
13. Maka tatkala mu'jizat-mu'jizat Kami yang jelas itu sampai kepada mereka, berkatalah mereka: "Ini adalah sihir yang nyata".

Dengarkan:
14. Dan mereka mengingkarinya karena kezaliman dan kesombongan (mereka) padahal hati mereka meyakini (kebenaran)nya. Maka perhatikanlah betapa kesudahan orang-orang yang berbuat kebinasaan.

Dengarkan:
15. Dan sesungguhnya Kami telah memberi ilmu kepada Daud dan Sulaiman; dan keduanya mengucapkan: "Segala puji bagi Allah yang melebihkan kami dari kebanyakan hamba-hambanya yang beriman".

Dengarkan:
16. Dan Sulaiman telah mewarisi Daud [1093], dan dia berkata: "Hai Manusia, kami telah diberi pengertian tentang suara burung dan kami diberi segala sesuatu. Sesungguhnya (semua) ini benar-benar suatu kurnia yang nyata".

[1093]. Maksudnya Nabi Sulaiman menggantikan kenabian dan kerajaan nabi Daud a.s. serta mewarisi ilmu pengetahuannya dan kitab Zabur yang diturunkan kepadanya.

Dengarkan:
17. Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tentaranya dari jin, manusia dan burung lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan).

Dengarkan:
18. Hingga apabila mereka sampai di lembah semut berkatalah seekor semut: Hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu, agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tentaranya, sedangkan mereka tidak menyadari";

Dengarkan:
19. maka dia tersenyum dengan tertawa karena (mendengar) perkataan semut itu. Dan dia berdo'a: "Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni'mat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau ridhai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh".

Dengarkan:
20. Dan dia memeriksa burung-burung lalu berkata: "Mengapa aku tidak melihat hud-hud [1094], apakah dia termasuk yang tidak hadir.

[1094]. Hud-hud: sejenis burung pelatuk.

Dengarkan:
21. Sungguh aku benar-benar akan mengazabnya dengan azab yang keras atau benar-benar menyembelihnya kecuali jika benar-benar dia datang kepadaku dengan alasan yang terang".

Dengarkan:
22. Maka tidak lama kemudian (datanglah hud-hud), lalu ia berkata: "Aku telah mengetahui sesuatu yang kamu belum mengetahuinya; dan kubawa kepadamu dari negeri Saba [1095] suatu berita penting yang diyakini.

[1095]. Saba nama kerajaan di zaman dahulu, ibu kotanya Ma'rib yang letaknya dekat kota San'a ibu kota Yaman sekarang.

Dengarkan:
23. Sesungguhnya aku menjumpai seorang wanita [1096] yang memerintah mereka, dan dia dianugerahi segala sesuatu serta mempunyai singgasana yang besar.

[1096]. Yaitu ratu Balqis yang memerintah kerajaan Sabaiyah di zaman Nabi Sulaiman.

Dengarkan:
24. Aku mendapati dia dan kaumnya menyembah matahari, selain Allah; dan syaitan telah menjadikan mereka memandang indah perbuatan-perbuatan mereka lalu menghalangi mereka dari jalan (Allah), sehingga mereka tidak dapat petunjuk,

Dengarkan:
25. agar mereka tidak menyembah Allah Yang mengeluarkan apa yang terpendam di langit dan di bumi [1097] dan Yang mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan.

[1097]. Umpamanya: Menurunkan hujan dari langit,menumbuhkan tanam-tanaman, mengeluarkan logam dari bumi dan sebagainya.

Dengarkan:
26. Allah, tiada Tuhan Yang disembah kecuali Dia, Tuhan Yang mempunyai 'Arsy yang besar".

Dengarkan:
27. Berkata Sulaiman: "Akan kami lihat, apa kamu benar, ataukah kamu termasuk orang-orang yang berdusta.

Dengarkan:
28. Pergilah dengan (membawa) suratku ini, lalu jatuhkan kepada mereka, kemudian berpalinglah dari mereka, lalu perhatikanlah apa yang mereka bicarakan"

Dengarkan:
29. Berkata ia (Balqis): "Hai pembesar-pembesar, sesungguhnya telah dijatuhkan kepadaku sebuah surat yang mulia.

Dengarkan:
30. Sesungguhnya surat itu, dari SuIaiman dan sesungguhnya (isi)nya: "Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Dengarkan:
31. Bahwa janganlah kamu sekalian berlaku sombong terhadapku dan datanglah kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri".

Dengarkan:
32. Berkata dia (Balqis): "Hai para pembesar berilah aku pertimbangan dalam urusanku (ini) aku tidak pernah memutuskan sesuatu persoalan sebelum kamu berada dalam majelis(ku)".

Dengarkan:
33. Mereka menjawab: "Kita adalah orang-orang yang memiliki kekuatan dan (juga) memiliki keberanian yang sangat (dalam peperangan), dan keputusan berada ditanganmu: maka pertimbangkanlah apa yang akan kamu perintahkan".

Dengarkan:
34. Dia berkata: "Sesungguhnya raja-raja apabila memasuki suatu negeri, niscaya mereka membinasakannya, dan menjadikan penduduknya yang mulia jadi hina; dan demikian pulalah yang akan mereka perbuat.

Dengarkan:
35. Dan sesungguhnya aku akan mengirim utusan kepada mereka dengan (membawa) hadiah, dan (aku akan) menunggu apa yang akan dibawa kembali oleh utusan-utusan itu".

Dengarkan:
36. Maka tatkala utusan itu sampai kepada Sulaiman, Sulaiman berkata: "Apakah (patut) kamu menolong aku dengan harta? maka apa yang diberikan Allah kepadaku lebih baik daripada apa yang diberikan-Nya kepadamu; tetapi kamu merasa bangga dengan hadiahmu.

Dengarkan:
37. Kembalilah kepada mereka sungguh kami akan mendatangi mereka dengan balatentara yang mereka tidak kuasa melawannya, dan pasti kami akan mengusir mereka dari negeri itu (Saba) dengan terhina dan mereka menjadi (tawanan-tawanan) yang hina dina".

Dengarkan:
38. Berkata Sulaiman: "Hai pembesar-pembesar, siapakah di antara kamu sekalian yang sanggup membawa singgasananya kepadaku sebelum mereka datang kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri".

Dengarkan:
39. Berkata 'Ifrit (yang cerdik) dari golongan jin: "Aku akan datang kepadamu dengan membawa singgsana itu kepadamu sebelum kamu berdiri dari tempat dudukmu; sesungguhnya aku benar-benar kuat untuk membawanya lagi dapat dipercaya".

Dengarkan:
40. Berkatalah seorang yang mempunyai ilmu dari AI Kitab [1098]: "Aku akan membawa singgasana itu kepadamu sebelum matamu berkedip". Maka tatkala Sulaiman melihat singgasana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: "Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mencoba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan ni'mat-Nya). Dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia".

[1098]. Al Kitab di sini maksudnya: ialah Kitab yang diturunkan sebelum Nabi Sulaiman ialah Taurat dan Zabur.
Dengarkan:
41. Dia berkata: "Robahlah baginya singgasananya; maka kita akan melihat apakah dia mengenal ataukah dia termasuk orang-orang yang tidak mengenal(nya)".

Dengarkan:
42. Dan ketika Balqis datang, ditanyakanlah kepadanya: "Serupa inikah singgasanamu?" Dia menjawab: "Seakan-akan singgasana ini singgasanaku, kami telah diberi pengetahuan sebelumnya [1099] dan kami adalah orang-orang yang berserah diri".

[1099]. Maksudnya pengetahuan tentang kenabian Sulaiman a.s. Balqis telah mengetahui kenabian Sulaiman itu, sebelum dipindahkan singgasananya dari negeri Saba' ke Palestina dalam sekejap mata.

Dengarkan:
43. Dan apa yang disembahnya selama ini selain Allah, mencegahnya (untuk melahirkan keislamannya), karena sesungguhnya dia dahulunya termasuk orang-orang yang kafir.

Dengarkan:
44. Dikatakan kepadanya: "Masuklah ke dalam istana". Maka tatkala dia melihat lantai istana itu, dikiranya kolam air yang besar, dan disingkapkannya kedua betisnya. Berkatalah Sulaiman: "Sesungguhnya ia adalah istana licin terbuat dari kaca". Berkatalah Balqis: "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah berbuat zalim terhadap diriku dan aku berserah diri bersama Sulaiman kepada Allah, Tuhan semesta alam".

benarlah kata-kata allah.

kebijaksanaan ratu saba'. burung hud-hud, serta kemampuan seorang manusia memindahkan istana kehadapan nabi sulaiman.

The Hoopoe was chosen as the national bird of the State of Israel in May 2008 in conjunction with the country's 60th anniversary, (wikipedia)

nah! ada misteri yang perlu kita selesaikan.mengapa burung hud-hud ini terjadi apakah rahsianya akan saya kupas di masa yang terdekat.sama-samalah kita mencari,semoga berjaya.



:lolrf: :lolrf: :lolrf: :lolrf: :sorry:

alasan yang boleh mematikan minda..alasan ko ni cenderung kepada kata2 yg digunakan oleh nabi palsu yg muncul masa aman Khulafa al-Rasyidin..

sila nyatakan sumber yang berwibawa..
penipuan sumber adalah satu kesalahan besar sebagai seorang sejarawan..
sekiranya..ini ialah thesis ko..
sekurang2nya sertakanla bibliografi..sy akan cuba cari buku tu sendiri klu mau baca..

kaedah penulisan apa yg ko guna ni?..retorik?..deskripsi?..analiktikal?..maklumat bajau dgn saba' x jelas..simpang siur..
apa kaitannya semua tu dgn bajau...kenapa tidak jelaskan secara terus..
soalan yg diajukan langsung x ada dalam maklumat ini..

adakah ini adalah hasil kajian ko atau kepercayaan ko smata2... :sorry:
rasanya info ni bukannya pencetus minda tetapi publisiti smata2.. :sorry:

:sorry:
~~~ H.A.P.P.I.L.Y.E.V.E.R.A.F.T.E.R ~~~
User avatar
siee_nokia
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 3525
Joined: Sat Apr 04, 2009 11:05 am
Credit in hand: 77.59
Bank: 10,233.23
Location: di hatimu

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby quraan code » Thu Oct 07, 2010 5:23 pm

dengarkan.
dengan nama allah yang maha berkasih sayang
segala puji-pujian bagi allah seru seluruh alam
yang maha berkasih sayang
penguasa hari agama
kepada engkaulah tempat kami menyembah dan meminta pertolongan
tunjukilah kami jalan yang lurus kebenaran
iaitu jalan orang-orang yang telah di beri nikmat bukan jalan orang -orang yang engkau telah sesatkan.

pertamanya saya memohon ampun dan maaf sekiranya ada saudara-saudara yang di kasihi tersinggung dengan kisah ini.tidaklah saya ingin membuat kemungkaran atau menipu jauh sekali fitnah.

saya adalah manusia biasa yang bekerja di pasar malam,bukan ustaz,bukan ulamak, bukan,bukan juga nabi maha suci allah dari perkataan itu.saya makan seperti anda juga saya juga bukan sejarahwan,bukan juga tukang telek atau peramal nasib.saya juga bukan hebat atau mencari publisiti atau tahfiz mengaji pun tak pandai.saya hanyalah insan biasa.untuk menjawap pertanyaan saudara sekurang-kurang mestilah arif atau ustaz.justeru .saudara boleh mengatakan apa sahaja penipuan atau fitnah.apa yang saya tahu saya sampaikan dengan iklas untuk memberitahu sebuah cerita yang sememangnya besar dan perlu beransur ansur serta berulang-ulang namun saya sudah menjangkakan akan sifat manusia yang hendak cepat tanpa berusaha dengan sabar dan tekun.namun saya memaafkan dengan penuh rasa kasih sayang.

untuk pengetahuan saudara-saudara yang di sayangi penceritaan ini baru 2/114 sememangnya sukar untuk di fahami saya baru menerangkan 2 surah yang patut di baca keseluruhannya namun ada 112 surah yang masih belum di terangkan kombinasi keseluruhan al-quraan akan menjawap teka teki ini.
apa yang di harapkan saudara membaca keseluruhan al-quraan terlebih dahulu,dalam bahasa yang di fahami.izin allah anda akan lebih jelas.al-quraan adalah mukjizat terbesar dan teragung terhebat dari mana mana kitab, di jaga oleh ALLAH bukan karangan manusia ,tiada keraguan.ragu-ragu adalah karangan manusia.sekiranya membaca tenggelam timbul, suka-suka apa yang nak di baca, inilah memungkinkan susah untuk saya menerangkan serta untuk anda fahami.
al-quraan seharusnya di baca dalam bahasa yang di fahami dari awal sehingga akhir serta sebaiknya di selesaikan dalam masa paling lambat 40 hari ada rahsianya mengapa 40 hari.bacalah dalam bahasa yang di fahami.sekiranya tidak berjaya ulang kembali.

takut ALLAH!inilah yang utama semasa membaca seharusnya saudara-saudara belajar takut allah.

saudara-saudara yang di kasihi dengarkan
Dengarkan: Surah: Az-Zumar (Rombongan-rombongan)

Kategori Surah: Makkiyah, Jumlah Ayat: 75 Ayat


23. Allah telah menurunkan perkataan yang paling baik (yaitu) Al-Qur'an yang serupa (mutu ayat-ayatnya) lagi berulang-ulang [1313], gemetar karenanya kulit orang-orang yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka di waktu mengingat Allah. Itulah petunjuk Allah, dengan kitab itu Dia menunjuki siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang disesatkan Allah, niscaya tak ada baginya seorang pemimpinpun.


[1313]. Maksud berulang-ulang di sini ialah hukum-hukum, pelajaran dan kisah-kisah itu diulang-ulang menyebutnya dalam Al-Qur'an supaya lebih kuat pengaruhnya dan lebih meresap. Sebahagian ahli Tafsir mengatakan bahwa maksudnya itu ialah bahwa ayat-ayat Al-Qur'an itu diulang-ulang membacanya seperti tersebut dalam mukaddimah surat Al Faatihah.

Surah (7) Al-A'raf ayat: 204

204. Dan apabila dibacakan Al-Qur'an, maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat .

Surah: An-Nisaa
82. Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al-Qur'an ? Kalau kiranya Al-Qur'an itu bukan dari sisi Allah, tentulah mereka mendapat pertentangan yang banyak di dalamnya.
Surah (7) Al-A'raf ayat: 185

185. Dan apakah mereka tidak memperhatikan kerajaan langit dan bumi dan segala sesuatu yang diciptakan Allah, dan kemungkinan telah dekatnya kebinasaan mereka? Maka kepada berita manakah lagi mereka akan beriman sesudah Al-Qur'an itu?.

apa yang berlaku dewasa ini apabila cerita hantu atau kisah seram meremang bulu roma adalah menjurus kepada menduakan Allah,syirik,dosa besar. atau takut lain dari Allah sehingga fenomena saka menjadi-jadi,inilah yang harus di patahkan dulu.takutlah hanya pada ALLAH.adalah lebih baik badan berkata-kata meremang bulu roma takut hanya pada Allah bukannya hantu jin atau apa sahaja makhluk yang tidak memberi mhudarat.di sinilah mukjizat teragung iaitu al-quraan.
wahyu pertama berbunyi. iqra bacalah.

baca keseluruhan al-quraan dalam bahasa yang di fahami perhati dan hayati serta belajar takut Allah.meremang bulu roma umpama rasullulah yang berselimut bukan panas tapi seram sejuk.pertunjuk dan hidayah milik ALLAH.

bersama-sama kita sedekahkan al-fatihah ini untuk seluruh alam.
al-fatihah.
dengan nama allah yang maha berkasih sayang
segala puji-pujian bagi allah seru seluruh alam
yang maha berkasih sayang
penguasa hari agama
kepada engkaulah tempat kami menyembah dan meminta pertolongan
tunjukilah kami jalan yang lurus kebenaran
iaitu jalan orang-orang yang telah di beri nikmat bukan jalan orang -orang yang engkau sesatkan.

doa adalah senjata orang mukmin.
bukakanlah pertunjuk serta limpahkanlah kasih sayangmu ya allah.

Sekiranya saudara ingin membeli buku saya menyarankan al-quraan terjemahan agar mudah di fahami. Bacalah. Keseluruhannya.

Sebenarnya saudara saudara adalah sedia maklum untuk mendapat maklumat amat mudah dalam melayari internet.jadi tidak perlulah saya menceritakan maklumat yang saudara inginkan sebenarnya saudara sudah sedia maklum, semuanya di hujung jari anda..

Cuba saudara perhatikan betul-betul maksud 2 kali itu adalah provokasi menerangkan saya tidak menipu kerana saya ingin menjawap persoalan-persoalan yang di ajukan kemudian saya rangkumkan sekali menjadi satu jawapan menjelaskan semua pertanyaan,iaitu .satu pertanyaan yang berhuruf besar. Tentang perkara itu sekiranya saya nyatakan perkara itu sekali lagi sudah pasti saudara akan mengatakan dah 3kali saya bercakap hal itu.jadi maafkan saya sekiranya saudara-saudara tak faham dengan provokasi saya. Semoga saudara memaafkan saya.

alasan saya menggunakan ayat tersebut sebagai tanda merendah diri.

Banyak blog yang menceritakan tentang asal-usul melayu bangsa dan sebagainya untuk mencari jati diri bangsa tersebut.namun saya tidak berminat.untuk berdiskusi tentang hal-hal yang mungkin dan agak-agak sahaja kerana semuanya andaian cantuman serta kajian-kajian barat.saya lebih berminat dengan al-quraan yang nyata tiada keraguan.

Ramai yang tahu sebut al-quraan namun mereka sendiri pun tidak tahu cerita sebenarnya. Isi kandungannya dan motif di turunkan.sekiranya saudara –saudara berminat habiskanlah dulu al-quraan. Yang di fahami barulah mudah nak diterangkan.lebih jelas dan mudah faham.

Saudara saudara yang di sayangi bagi meneruskan cerita ini. Rasanya eloklah dengan cara bertenang dan beransur-ansur pastikan anda sudah jelas tentang apa yang saya susun terlebih dahulu.fahami data dan lokasi dulu .apabila saudara-saudara sudah yakin barulah kita masuk ke fasa yang lebih tersirat. Fasa ini perlu penelitian yang lebih, ada 6236 ayat quraan setiap ayat cukup bermakna bagi saya serta mengapa di ceritakan. Allah maha bijaksana. Ayatnya mudah namun seribu pngertian untuk seluruh zaman.

oleh kerana khuatir fitnah saya mencadangkan saudara-saudara pergi ke facebook saya disana saya sediakan gambaran yang lebih jelas. itu pun selepas saudara selesai membaca Al-quraan yang difahami keseluruhannya dari awal sampai akhir dalam masa paling lambat 40 hari sekurang-kurangnya setiap penjelasan saya selepas ini mudah untuk saudara fahami.
banyak terjemahan al-quraan yang berada dipasaran inggeris melayu india china.tak rugi membaca kitab suci dari langit berbanding buku-buku buatan serta karangan manusia.izin allah kita bertemu lagi dalam mencari keredhaan.
segala kesilapan saya harap maafin semoga kesejahteran serta kasih sayang sentiasa bersama kita.
segala puji-pujian buat sekalian mursalin serta segala puji-pujian bagi ALLah seru seluruh alam.

al fatihah kita sedekahkah untuk seluruh alam.
quraan code
 
Posts: 8
Joined: Fri Sep 17, 2010 5:49 am
Credit in hand: 13.74

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby tiwas » Fri Oct 08, 2010 1:32 pm

- Ayat anda terlalu berbelit2. Tiada koma, tiada perenggan yang tersusun..
- Anda tidak memberikan fakta tetapi tafsiran anda sendiri (atau mungkin dari orang lain).
- Terdapat hal yang bercanggah dengan penjelasan anda sendiri.
- Anda menganggap teori konspirasi sebagai fakta, yang mana adalah tidak benar.
- Anda mendasarkan penjelasan anda kepada Al-Quran dengan mendakwa Al-Quran adalah kitab yang tidak diubah dari dahulu hingga sekarang, diturunkan oleh Allah, bukan tulisan manusia. Adakah anda tahu terdapat fakta dari sumber kepercayaan anda sendiri yang menidakkan dakwaan anda itu?

- Dan, apa yang akan kita perolehi hasil dari pendedahan anda ini? Apa gunanya dalam kehidupan kita? Adakah ia membantu kita menyelesaikan persoalan2 kehidupan kita sehari-hari?
"Pertimbangkan semuanya; ikutlah apa yang baik." 1 Tes 5:21
User avatar
tiwas
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1798
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:30 pm
Credit in hand: 14.53
Bank: 10,562.27
Location: currently..not in Sabah..

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby Salou » Fri Oct 08, 2010 1:33 pm

quraan code topik yg kamu perkenalkan ini lebih cenderung kepada perbincangan agama dan sejarahnya. Sebelum anda memperkenalkan topik keagamaan cuba baca dahulu peraturan forum di sini viewtopic.php?f=3&t=5437&p=51541#p51541. Topik ini akan dipindahkan ke ruangan "General Religious Discussion". Sila maklum ya.
User avatar
Salou
Global Mod
Global Mod
 
Posts: 11986
Joined: Sat Sep 13, 2008 9:18 am
Credit in hand: 53.99
Bank: 10,309.76
Location: Kota Kinabalu & Penampang, Sabah

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby orangaslisabah » Tue Oct 12, 2010 6:38 pm

tiwas wrote:
quraan code wrote:kajian semasa saya menunjukan kerajaan saba' berada di sabah mengikut fakta yang terdapat dalam kandungan al-quraan,mutiara,lombong tembaga,kaca,serta nama-nama sulu solomon serta kewasan sekitar yang menunjukan fakta tersebut tiada kajian terperinci namun hasil kajian saya menunjukan fakta tersebut tepat berasaskan pencarian melalui al-quraan,orang bajau adalah suku sakat kerajaan ini setelah dilanda banjir besar mereka telah beralih arah menduduki laut.di ceritakan setelah kewafatan baginda nabi sulaiman kerajaan saba' kembali menyembah matahari terbit akhirnya kemurkaan ALLAH telah menghancurkan kerajaan ini dan meninggalkan tanda kerajaannya ianya ditumbuhi pokok cederus dan cemara yang berbuah pahit.negeri di bawah bayu ini menyimpan misteri yang tentang kehebatan nabi sulaiman serta percintaan baginda dengan balqish.lambang kerajaan sulaiman juga boleh kita lihat di pulau sulawesi.banyak lagi bukti-bukti yang ingin di luahkan namun demi kasih sayang takut menjadi fitnah.ini hanyalah cerita fiksyen sains tidak ada kena mengena dengan yang hidup maupun yang mati.tidakkah anda mahu berfikir.perhatikan konflik siam kemboja kenapa kerana mencari sesuatu yang hilang,permainan siapa rejim zionis,jadi sentiasa bersiap siaga kerana burung hud-hud yang mencari air.tidakkah kita mau berfikir tengtang kisah penipuan terhebat ini dari saya untuk tatapan akhir zaman.demi kasih sayang.

- Macam saya was2 bila terbaca tu part yg besar..

Yabah..mcm tu ajaran sesat oh :slaugh:
Semenjak bn-amino cerita pasal seks;liwat,video seks,terkini suara seks(matSabu)smpi negara luar gelar Msia Negara Seks;otak sia kotor oleh ketahian bn-aminoImage
http://ranau.big-forum.net/
User avatar
orangaslisabah
SF Leaders
SF Leaders
 
Posts: 35178
Joined: Sat Apr 05, 2008 2:30 am
Credit in hand: 273.15
Bank: 134,479.71
Location: KOTA KINABALU-RANAU

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby Salou » Thu Oct 28, 2010 7:59 pm

Saya pindahkan topik ke General Religious Discussion forum.
User avatar
Salou
Global Mod
Global Mod
 
Posts: 11986
Joined: Sat Sep 13, 2008 9:18 am
Credit in hand: 53.99
Bank: 10,309.76
Location: Kota Kinabalu & Penampang, Sabah

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby yantud » Thu Oct 28, 2010 9:56 pm

bulsit :lol2: howz diz sh** could happens? :lol2:

meh...nvm... cool story bro...

lain kali..cuba buktikan sesuatu tanpa melibatkan agama :lol2:
Image
[spoiler][/spoiler]
User avatar
yantud
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1110
Joined: Tue Aug 03, 2010 6:07 am
Credit in hand: 32.22
Bank: 10,074.13
Location: Azeroth

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby daniel_cross » Fri Oct 29, 2010 11:37 pm

best juga baca...
tp mcm buku crita ja lah...
User avatar
daniel_cross
Orang Kuat SF
Orang Kuat SF
 
Posts: 4894
Joined: Tue Mar 02, 2010 5:39 pm
Credit in hand: 22.02
Bank: 10,621.54
Location: sini dalam rumah

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby Joshua » Sat Oct 30, 2010 2:42 am

What is the source of the name "Sabah"?

I believe Sabah comes from Sabbath as delete B and t..

Who introduced this name?
User avatar
Joshua
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 11724
Joined: Tue Apr 01, 2008 10:27 pm
Credit in hand: 247.12
Bank: 39,658.79

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby siee_nokia » Sat Oct 30, 2010 2:15 pm

sabah berasal dari nama pisang sabah/ saba/ jabba.

sabbath & sabah = kebetulan.

tembirang saja cerita dia tu..langsung tidak ilmiah..
x pembuktiaan yg menyakinkan..
x penerangan yg jelas..
~~~ H.A.P.P.I.L.Y.E.V.E.R.A.F.T.E.R ~~~
User avatar
siee_nokia
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 3525
Joined: Sat Apr 04, 2009 11:05 am
Credit in hand: 77.59
Bank: 10,233.23
Location: di hatimu

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby daniel_cross » Sat Oct 30, 2010 2:21 pm

siee_nokia wrote:sabah berasal dari nama pisang sabah/ saba/ jabba.

sabbath & sabah = kebetulan.

tembirang saja cerita dia tu..langsung tidak ilmiah..
x pembuktiaan yg menyakinkan..
x penerangan yg jelas..


:lovely: :lovely:
wow...
hebatnya dia....
User avatar
daniel_cross
Orang Kuat SF
Orang Kuat SF
 
Posts: 4894
Joined: Tue Mar 02, 2010 5:39 pm
Credit in hand: 22.02
Bank: 10,621.54
Location: sini dalam rumah

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby Joshua » Sat Oct 30, 2010 3:13 pm

It is in the history book as how the first white arrival came on the Sabbath
User avatar
Joshua
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 11724
Joined: Tue Apr 01, 2008 10:27 pm
Credit in hand: 247.12
Bank: 39,658.79

Re: kerajaan nabi SULAIMAN kerajaan saba' di sabah

Postby Ilmi_arishta » Mon Feb 07, 2011 4:26 pm

Kenapa kita sebagai orang sabah tidak langsung terfikir tentang perkara tersebut. Ada mengatakan asal-usul Melayu adalah dari borneo. Namun setiap maklumat tentang sejarah peradaban sabah perlu digarap dan di perincikan terlebih dahulu sebelum kita mempercayainya. Apa kata, pihak muzium atau individu yang berminat, melakukan penerokaan besar-besaran terhadap peradaban dan ketamadunan sabah sebab ada beberapa isi utama pemilik thread ini seperti berkaitan rapat dengan penduduk sabah. Saya tertarik dengan evolusi bahasa seperti yang dinyatakan diatas dan sememangnya orang sabah mudah meng'evolusi'kan bahasa masing-masing hanya sekadar perbezaan 'longitud' dan 'latitud' dibumi sabah ini. Tidak lupa juga berkenaan burung hud-hud. Orang tua-tua kata burung hud-hud ini tempang sebelah kakinya dan selalu hinggap didahan-dahan yang menghasilkan buah. Kalau mau menemuinya, ia selalu kedengaran pada waktu malam dan musim buah sudah bermula pada masa itu. Bunyinya juga semakin nyaring dan nyaring sehingga kita tidak jemu-jemu mendengarnya. Burung hud-hud memang ada di sabah. Semoga hasil-usaha penerokaan tersebut akan berjaya dengan cemerlang.
"Sekeping hati dibawa berlari jauh melalui jalanan sepi, jalan kebenaran indah terbentang didepan matamu para pejuang" : Kumpulan Zikr
User avatar
Ilmi_arishta
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 774
Joined: Thu Mar 26, 2009 4:05 pm
Credit in hand: 41.00

Previous

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to General Religious Discussion

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there is 1 user online :: 0 registered, 0 hidden and 1 guest (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.