Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Kongsi pengalaman dan tips kekeluargaan & rumahtangga di sini.

Moderator: Moderators

Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby Sylver1980 » Tue Oct 21, 2008 9:53 pm

:hmmm: Saya kurang setuju dengan istilah poligami atau berbini mero than one. :blabla: Sepatutnya dlm perhubungan, 1 hati utk satu hati, tidak boleh dikongsi :smooch: . Saya bersimpati dengan isteri yang dimadukan oleh suami. Sya percaya setiap seorang dpd kita dicipta untuk satu yang lain, dan itulah hak kita. Maknanya org yg berbini lebih dpd satu telah merampas hak org lain, malah mengenepikan apa yang sepatutnya sudah menjadi haknya. ( :hmmm:
User avatar
Sylver1980
 
Posts: 32
Joined: Sat Sep 27, 2008 6:59 pm
Credit in hand: 0.00

Advertisement

Re: Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby Faith » Tue Oct 21, 2008 10:21 pm

Saya tidak setuju langsung...no! no! no! no!
"The good life is one inspired by love and guided by knowledge"
User avatar
Faith
Global Mod
Global Mod
 
Posts: 2522
Joined: Tue Aug 17, 2004 5:41 pm
Credit in hand: 13.84
Bank: 0.00
Location: KL

Re: Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby tingau » Tue Oct 21, 2008 10:31 pm

cari hal dan masalah saja ni......
Meeeooowww...
User avatar
tingau
Respected SF Veteran
Respected SF Veteran
 
Posts: 27916
Joined: Mon Jun 30, 2008 12:44 am
Credit in hand: 4,773.83
Bank: 174,100.50
Location: Sabah

Re: Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby Guntur » Wed Oct 22, 2008 1:21 am

Saya kasi pindah topik ini di forum Family Discussion
User avatar
Guntur
Site Admin
Site Admin
 
Posts: 7035
Joined: Sat Aug 14, 2004 1:24 am
Credit in hand: 247.23
Bank: 10,280.52

Re: Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby captain_scubby » Wed Oct 22, 2008 5:28 am

sia 70(tdk setuju)/30(setuju)......bergantung pada situasi.......lebih byk cons dari pro untuk zaman ini.......tidak semua yg berbini lebih dari satu tu tdk baik.....tapi lebih membawa masalah dari kebaikan.....kecuali bagi lelaki yg mampu dari segi harta..
A name makes no matter to me, as long as I can call you my own...
User avatar
captain_scubby
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 231
Joined: Fri Apr 11, 2008 12:54 pm
Credit in hand: 32.02
Location: next door....

Re: Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby Dig » Wed Oct 22, 2008 9:18 am

Kalau ikut hukum agama, org-org kristian memang hanya dibenarkan berbini satu sahaja.
Manakala org muslim dibenarkan lebih daripada satu atau lebih kalau tak silap saya.

So pendapat saya berbini lebih daripada satu bagi org-org kristian [kalau ikut agama la] itu sudah melangar hukum beragama.
Jadi cukup lah satu bini sahaja :grin:
User avatar
Dig
Global Mod
Global Mod
 
Posts: 1003
Joined: Thu Jun 28, 2007 3:56 pm
Credit in hand: 9.06
Bank: 104.57
Location: JB

Re: Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby Jazer85 » Wed Oct 22, 2008 10:06 am

sya x setuju ...nanti bini tny balik."apa pendapat ko klu sya khawin lg? :slaugh: "
Im new,Im fresh..im feeling so ambitious
User avatar
Jazer85
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 251
Joined: Fri Jul 25, 2008 8:49 am
Credit in hand: 0.00

Re: Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby Marcus Shapi » Wed Oct 29, 2008 1:46 am

Sekadar provokasi mental. okey!!!!

Kalau 1000 wanita ditanya soalan ini. paling ramai setujupun 10 orang saja. kalau ada.
Kalau 1000 lelaki ditanya pula 990 yang bersetuju dan hanya 10 yang tidak bersetuju. (dengan syarat).

1. Populasi dan ratio lelaki dan perempuan secara global. 1 lelaki 8.7 wanita (banyak lelaki mati di iraq,afgan,africa)
Maka kalau 1 untuk 1 saja; 7.7 pergi mana? Mungkin akan menimbulkan masalah sosialkan. Pelacur!!! (bukan semua)
Maka mungkin penyelasaiannya benarkan kahwin lebih dari satu.

2. Janda-janda mangsa perang, mangsa lelaki mati cepat sebab penyakit kaya (strok, jantung, kencing manis-kerana pahit manis)
Kalau Nabi Muhamad mangawini janda2 pahlawannya dengan niat menjaga kebajikan wanita dan anak-anak maka mungkin boleh ikut. Persoalannya. adakah orang kita bertindak macam nabi. Kebanyakannya pok perawan saja kan.

WALAUMACAMANAPUN Bergantung pada diri orang yang 'bercita-cita' tinggi tu lah. Buat refleksi diri, Kekuatan wuang, kekuatan barang, ada borang, keadaan peluang dan mempunyai ruang (hukum 'ang') Kedua, 'ada beras ada keras' (hukum 'ras')
No Pain No Gain, oyopos-yopos tatad, nga oyopos-yopos no kabang.
User avatar
Marcus Shapi
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1209
Joined: Wed Oct 22, 2008 1:56 am
Credit in hand: 1.21
Location: Tenom

Re: Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby kgtiadaletrik » Wed Oct 29, 2008 9:22 am

Pendapat tentang berbini lebih dari satu


Secara jujurnya, wanita mana yg mau kasih sayangnya dikongsi oleh perempuan lain.. tapi kadang2, kejadian lelaki berbini dua ni susah juga mo diexplainkan.. banyak faktor mengapa terjadinya perkara ini... lebih2 lagi orang2 islam yg membenarkan dasar poligami jadi itu secara tidak langsung menjurus kepada pemikiran lelaki untuk berbini lebih daripada satu... sekarang ni pun banyak lelaki yg sudah beristeri mempunyai gf masing2.. tapi inda buli salahkan lelaki 100% lah sebab kadang2, itu semua terjadi kerana berpunca dari si isteri juga.. mungkin si isteri tidak menjaga penampilan dirinya sesudah berkahwin dan ada anak, dibiarkan saja dirinya jadi gemuk gedempol... lepas tu, dia kurang memberi layanan pada si suami... jadi secara inda langsung, si suami pun lama2 macam kebosanan lah, rasa macam terabai lah.. jadi... ha, paham2 lah..

P/S.. Ini tidak bermaksud sia menyokong POLIGAMI...
One and two, two and one, one and three, three and one...I love you...
User avatar
kgtiadaletrik
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 934
Joined: Wed Oct 15, 2008 12:52 pm
Credit in hand: 0.00

Re: Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby KRISS » Sat Nov 08, 2008 12:03 am

sy islam tapi sy tidak mahu berpoligami.sebab hati saya suda berkata taknak so tak perlu paksa diri.tapi seperti yg ramai non muslim tahu kan(sf ni majoriti),poligami ni di halalkan dlm islam dan ajaran mormon di us.so mana lagi bagus /berkawin dua ka atau simpan perempuan /curang di belakang isteri sendiri?budaya curang,sugardaddy ni dah merebak tak kira apa bangsa dan ugama hingga mengakibatkan penceraian dan anak luar nikah di seluruh dunia.
so nasihat saya,kalau yg mampu dan boleh berlaku adil,buat la sebaik baiknya tapi jgn kawin lari di thailand ya.itu dah kira menipu.
so suit youselves,choose and decide.
"lautan di dalam kapal..."
User avatar
KRISS
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 528
Joined: Mon May 26, 2008 10:53 pm
Credit in hand: 0.00

Re: Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby okud » Sat Nov 08, 2008 12:51 am

haha,,

apa la.. siuk bah itu... kalau sa buli kasi full 4 lagi bagus...

itu pun untuk org2 yang ada kemampuan la.. mampu dari setiap aspek...
User avatar
okud
 
Posts: 82
Joined: Fri Sep 12, 2008 7:49 pm
Credit in hand: 7.67

Re: Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby captain planet » Sat Nov 08, 2008 9:07 am

JANJI MAMPU... :thumbup1: :thumbup1: :thumbup1:
Image
International Master Mas Hafizulhelmi Agus Abdul Rahman
SAYA BALIK KAMPUNG!!!
User avatar
captain planet
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1625
Joined: Thu Oct 23, 2008 8:53 am
Credit in hand: 15.25
Bank: 10,038.88
Location: Kuala Lumpur KL

Re: Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby Yorut_orut » Sat Nov 08, 2008 9:20 am

KRISS wrote:sy islam tapi sy tidak mahu berpoligami.sebab hati saya suda berkata taknak so tak perlu paksa diri.tapi seperti yg ramai non muslim tahu kan(sf ni majoriti),poligami ni di halalkan dlm islam dan ajaran mormon di us.so mana lagi bagus /berkawin dua ka atau simpan perempuan /curang di belakang isteri sendiri?budaya curang,sugardaddy ni dah merebak tak kira apa bangsa dan ugama hingga mengakibatkan penceraian dan anak luar nikah di seluruh dunia.
so nasihat saya,kalau yg mampu dan boleh berlaku adil,buat la sebaik baiknya tapi jgn kawin lari di thailand ya.itu dah kira menipu.
so suit youselves,choose and decide.


so mana lagi bagus /berkawin dua ka atau simpan perempuan?...
soalan saya, adakah berkawin lebih dari satu itu semata-mata kerana nafsu sexual?
Kalau ya... saya berani cakap bahawa yang kawin lebih dari satupun masih terus ingin menambah... maksud saya ialah kawin lebih dari satu tidak akan memuaskan nafsu si polan.. sebab nafsu yang ada pada dia sebenarnya bukan nafsu sexsual semata-mata tetapi keinginan hati..
User avatar
Yorut_orut
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 877
Joined: Wed Jun 18, 2008 9:05 am
Credit in hand: 1.79
Location: sandakan

Re: Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby KRISS » Sat Nov 08, 2008 1:43 pm

bangkahak wrote:
KRISS wrote:sy islam tapi sy tidak mahu berpoligami.sebab hati saya suda berkata taknak so tak perlu paksa diri.tapi seperti yg ramai non muslim tahu kan(sf ni majoriti),poligami ni di halalkan dlm islam dan ajaran mormon di us.so mana lagi bagus /berkawin dua ka atau simpan perempuan /curang di belakang isteri sendiri?budaya curang,sugardaddy ni dah merebak tak kira apa bangsa dan ugama hingga mengakibatkan penceraian dan anak luar nikah di seluruh dunia.
so nasihat saya,kalau yg mampu dan boleh berlaku adil,buat la sebaik baiknya tapi jgn kawin lari di thailand ya.itu dah kira menipu.
so suit youselves,choose and decide.


so mana lagi bagus /berkawin dua ka atau simpan perempuan?...
soalan saya, adakah berkawin lebih dari satu itu semata-mata kerana nafsu sexual?
Kalau ya... saya berani cakap bahawa yang kawin lebih dari satupun masih terus ingin menambah... maksud saya ialah kawin lebih dari satu tidak akan memuaskan nafsu si polan.. sebab nafsu yang ada pada dia sebenarnya bukan nafsu sexsual semata-mata tetapi keinginan hati..


kalau bercerita pasal kawin,kalau ko first time kawin pun mau tau juga nawaitu ko,samada kawin kerana cinta ka,pilihan urg tua ka atau nafsu?kalau ko kawin kerana nafsu pun ko kana ingat,dlm agama kita diajar bahawa setiap manusia mempunyai nafsu.haiwan pun punya nafsu.tapa apa beza haiwan sama manusia?bezanya ialah haiwan teda akal sebab tu haiwan nda perlu fikir pasal nikah kawin nah bantai sajala bertukar2 betina ari ari.ramai juga manusia tergolong dlm golongan haiwan ni..
manusia pula fitrahnya berakal dan bernafsu tetapi masih perlukan bimbingan dari tuhan melalui perantaraan ,iaitu nabi dan rasul.sebab itu diwajibkan kawin bagi yg mampu supaya nafsu lahiriah dan zahiriah dapat disalurkan ke jalan betul yg diredai tuhan.
pelik juga kalau ko berserita tentang keinginan hati berkawin lebih seorang untuk apa tujuan dia?kalau untuk tujuan menbangga diri(riak) kerana mampu beristeri ramai sudah dikira berdosa dan salah dlm islam.
"lautan di dalam kapal..."
User avatar
KRISS
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 528
Joined: Mon May 26, 2008 10:53 pm
Credit in hand: 0.00

Re: Apa pendapat kamu ttg berbini lebih dari satu?

Postby Yorut_orut » Sat Nov 08, 2008 2:54 pm

KRISS wrote:
bangkahak wrote:so mana lagi bagus /berkawin dua ka atau simpan perempuan?...
soalan saya, adakah berkawin lebih dari satu itu semata-mata kerana nafsu sexual?
Kalau ya... saya berani cakap bahawa yang kawin lebih dari satupun masih terus ingin menambah... maksud saya ialah kawin lebih dari satu tidak akan memuaskan nafsu si polan.. sebab nafsu yang ada pada dia sebenarnya bukan nafsu sexsual semata-mata tetapi keinginan hati..


kalau bercerita pasal kawin,kalau ko first time kawin pun mau tau juga nawaitu ko,samada kawin kerana cinta ka,pilihan urg tua ka atau nafsu?kalau ko kawin kerana nafsu pun ko kana ingat,dlm agama kita diajar bahawa setiap manusia mempunyai nafsu.haiwan pun punya nafsu.tapa apa beza haiwan sama manusia?bezanya ialah haiwan teda akal sebab tu haiwan nda perlu fikir pasal nikah kawin nah bantai sajala bertukar2 betina ari ari.ramai juga manusia tergolong dlm golongan haiwan ni..
manusia pula fitrahnya berakal dan bernafsu tetapi masih perlukan bimbingan dari tuhan melalui perantaraan ,iaitu nabi dan rasul.sebab itu diwajibkan kawin bagi yg mampu supaya nafsu lahiriah dan zahiriah dapat disalurkan ke jalan betul yg diredai tuhan.
pelik juga kalau ko berserita tentang keinginan hati berkawin lebih seorang untuk apa tujuan dia?kalau untuk tujuan menbangga diri(riak) kerana mampu beristeri ramai sudah dikira berdosa dan salah dlm islam.

Betulkah orang yang kawin lebih dari satu itu adalah kerana nafsu shawat semata-mata? Bagi saya tidak! ada faktor lain..yang saya sebut keinginan. Cuba kita lihat.. ramai yang memadukan isteri sedangkan isterinya masih ok..(takkan isteri pertamanya sudah expire kot). Keinginan pula adalah seperti: ingin didampingi oleh yang masih muda..atau semata-mata inginkan yang muda..dia jatuh cinta dengan yang lain.., dah bosan 'makan kangkung' hari2...dsb. Bukankah itu keinginan semata-mata? :hmmm:
User avatar
Yorut_orut
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 877
Joined: Wed Jun 18, 2008 9:05 am
Credit in hand: 1.79
Location: sandakan

Next

Return to Family Discussion

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there is 1 user online :: 0 registered, 0 hidden and 1 guest (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.