ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Mencari rakan kongsi? Ada idea perniagaan? Kongsi pengalaman, inspirasi dan kepakaran anda untuk menjadi usahawan berjaya.

Moderator: Moderators

Forum rules
This forum is strictly for discussing issues related to entrepreneurship only. You may post ads here but only genuine ones related to entrepreneurship are allowed. Ads containing affiliate links WILL BE REMOVED. READ: SabahForum.com Board-Wide Rules & Regulations. FORUM INI BUKAN TEMPAT UNTUK MENCARI DOWNLINE ATAU MENGIKLAN PELUANG PERNIAGAAN TANPA BERKONGSI MAKLUMAT SECARA TERBUKA.

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby fishhead » Wed May 20, 2009 8:08 am

Benih ikan keli yg sya hasilkan.....lihat la

User avatar
fishhead
 
Posts: 27
Joined: Sat Feb 14, 2009 1:28 am
Credit in hand: 0.00
Location: Kota Kinabalu

Advertisement

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby RAMDAN » Wed May 20, 2009 1:55 pm

pasal bab ternak keli ni...nampak macam ok ja ba..saya dan famili suda mengusahakan ikan keli, puyu dan tilapia di daerah kota belud. sekarang ni suda boleh dipasarkan..

saya jual ditamu mingguan kota belud. saya letak harga rm8.00 sekilo ikan keli orang tidak tawar. saya letak harga rm10.00 sekilo ikan puyu masi ok juga. sehari boleh jual 50 kilo = RM500.00 lumayan juga tau.
RAMDAN
 
Posts: 15
Joined: Sun Mar 15, 2009 5:04 pm
Credit in hand: 0.00

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby RAMDAN » Wed May 20, 2009 2:00 pm

ternak ikan keli ni mcm tiada kawan la.. maknanya masi baru dan akan meletup bila-bila masa.. saya lebih suka usahakan dan jual sendiri dari mengunakan orang tengah.. banyak suda saya dengan masalah kontrak perladangan lintah dan serai...
RAMDAN
 
Posts: 15
Joined: Sun Mar 15, 2009 5:04 pm
Credit in hand: 0.00

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby RAMDAN » Wed May 20, 2009 2:09 pm

sy juga ada bibit ikan keli saiz 1 inci kalau mau beli boleh telepon saya 0168339936. oveprem untuk pembenihan juga ada. boleh la beli untuk pembenihan
RAMDAN
 
Posts: 15
Joined: Sun Mar 15, 2009 5:04 pm
Credit in hand: 0.00

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby RAMDAN » Wed May 20, 2009 2:17 pm

sesiapa yang sudah menternak ikan keli atau berhasrat untuk menternak ikan keli. syaa ada modul ternakan dan kaedah pembenihan ikan keli yang sistematik mengunakan kaedah akuakultur (simen, polytank, kanvas dan tanah) berserta kira-kira untung rugi. sila hubungi saya untuk mendapatkanya. 0168339936 (ramdan)
RAMDAN
 
Posts: 15
Joined: Sun Mar 15, 2009 5:04 pm
Credit in hand: 0.00

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby SG-1 » Thu May 28, 2009 4:20 pm

RAMDAN wrote:sesiapa yang sudah menternak ikan keli atau berhasrat untuk menternak ikan keli. syaa ada modul ternakan dan kaedah pembenihan ikan keli yang sistematik mengunakan kaedah akuakultur (simen, polytank, kanvas dan tanah) berserta kira-kira untung rugi. sila hubungi saya untuk mendapatkanya. 0168339936 (ramdan)


Ramdan..

Apa pendapat mu..ternak ikan keli guna di kolam? maknanya kasi pelihara itu ikan keli ikut habitat asal..setujuka kalau guna kaedah ini..ikan keli cepat membesar..
sebab sa baru ternak sebulan lebih..tapi sekarang besar ikan keli sa udah macam besar tangan anak sa yang umur 11 bulan.. :slaugh: :slaugh:
SG-1
 
Posts: 39
Joined: Wed Mar 11, 2009 12:13 pm
Credit in hand: 0.00

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby fishhead » Thu May 28, 2009 8:12 pm

kolam tanah kan? capat basar tuh...pasal dia dapat makan makanan semulajadi seperti cacing dan serangga selain baja ikan.....tapi ada keburukan dia jugak, kalao jarang buat sorting, pandai kurang tu ikan keli nanti....tu la keburukan ternak benih keli sebab diorang bukan saja makan baja, tapi kuat jugak makan kawan sendiri.
User avatar
fishhead
 
Posts: 27
Joined: Sat Feb 14, 2009 1:28 am
Credit in hand: 0.00
Location: Kota Kinabalu

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby adly » Fri Jun 12, 2009 5:39 pm

RAMDAN wrote:pasal bab ternak keli ni...nampak macam ok ja ba..saya dan famili suda mengusahakan ikan keli, puyu dan tilapia di daerah kota belud. sekarang ni suda boleh dipasarkan..

saya jual ditamu mingguan kota belud. saya letak harga rm8.00 sekilo ikan keli orang tidak tawar. saya letak harga rm10.00 sekilo ikan puyu masi ok juga. sehari boleh jual 50 kilo = RM500.00 lumayan juga tau.


di miri sarawak ada jual makanan keli dlm bentuk cecair. any body know?
adly
 
Posts: 61
Joined: Fri May 22, 2009 1:38 pm
Credit in hand: 0.00

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby izhar69 » Thu Jul 09, 2009 9:34 am

KURSUS PEMBENIHAN & PENTERNAKAN IKAN KELI DI KUCHING SARAWAK

No 102 Taman Eden Fields
Lot 871, Block 83,
Kuching Central Land District
93250 Kuching Sarawak

PEMBENIHAN
25 Julai 2009 (Sabtu)
Masa: 12.30tgh - 5.30ptg
Yuran: RM300.00

PENTERNAKAN
26 Julai 2009 (Ahad)
Masa: 8.30pg - 5.30ptg
Yuran: RM150.00

Hubungi:
019-2495996 (izhar)
019-8914488 (stanley)

Layari:
www.kelibase.com
izhar69
 
Posts: 1
Joined: Thu Jul 09, 2009 9:14 am
Credit in hand: 0.00

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby RAMDAN » Thu Jul 16, 2009 9:56 pm

hai ..

org suda berjaulan ikan keli di tamu ba. apa lagi mau bincang2.
hari2 cadang dan bincang nanti tinggal belakang.
RAMDAN
 
Posts: 15
Joined: Sun Mar 15, 2009 5:04 pm
Credit in hand: 0.00

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby RAMDAN » Thu Jul 16, 2009 10:08 pm

SG-1 wrote:
RAMDAN wrote:sesiapa yang sudah menternak ikan keli atau berhasrat untuk menternak ikan keli. syaa ada modul ternakan dan kaedah pembenihan ikan keli yang sistematik mengunakan kaedah akuakultur (simen, polytank, kanvas dan tanah) berserta kira-kira untung rugi. sila hubungi saya untuk mendapatkanya. 0168339936 (ramdan)


Ramdan..

Apa pendapat mu..ternak ikan keli guna di kolam? maknanya kasi pelihara itu ikan keli ikut habitat asal..setujuka kalau guna kaedah ini..ikan keli cepat membesar..
sebab sa baru ternak sebulan lebih..tapi sekarang besar ikan keli sa udah macam besar tangan anak sa yang umur 11 bulan.. :slaugh: :slaugh:


Saya suda cuba juga, mmg cepat besar tapi tinggal sikit dan susah mau grading dan tuai. saya suka guna kolam simen senang dikendalikan. ok ba kalau kau suda ternak yang penting sama-sama ada usaha.
RAMDAN
 
Posts: 15
Joined: Sun Mar 15, 2009 5:04 pm
Credit in hand: 0.00

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby kelisabah » Sat Sep 26, 2009 12:44 am

..peluang bisnes ikan keli tetap terbuka luas. Kalau Sabah punya harga paling bagus bro.. kk saja boleh capai Rm20/kg. Sekarang ni semakin ramai orang cari keli sebab sudah mula masuk restoran di sabah. Lagi pun keli ni punya khasiat tinggi dan sangat bagus untuk kesihatan terutama keli afrika (clarias gariepinus). Permintaan tinggi tapi sabah masih kekurangan penternak yang betul2 serius buat ni projek. kalau buat sungguh2 mustahil tidak berjaya. oleh kerana peluang yang terbuka luas maka saya mau buat projek ternakan ikan keli jenis afrika ni di sabah secara serius. sekarang pun sedang buat dan saya sedang mencari rakan2 bisnes yang ingin berkerjasama dalam rantaian bisnes keli di sabah. saya sedang cari pemborong yang betul2 serius untuk memborong. segala info saya muatkan di blog saya di http://kelisabah.blogspot.com
kelisabah
 
Posts: 2
Joined: Sat Sep 26, 2009 12:20 am
Credit in hand: 0.00

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby tanakwagudusun » Wed Oct 07, 2009 6:43 pm

ada siapa2 yang berminat mo buka perniagaan kecil2lan sendiri?saya ada tips untuk kamu semua..tips ni adalah rancangan perniagaan yang buli kamu buat sebagai rujukan untuk memulakan perniagaan..kecil-kecilan pun jadi..Rancangan perniagaan ni penting,sebab,,kalau kita tiada modal pn,bila kita ada rancangan perniagaan(paper work) kita buli minta MARA bagi kita bantuan subsidi..jadi kita buli la teruskan perniagaan kita..contoh perniagaan yang ada dalam senarai saya adalah,ikan keli,kambing,lembu,sayuran,kedai jahit,bakeri,salon,cendawan, dan banyak lagi..kalau kamu mo download ja rancangn perniagaan ni..FREE BAH!! dia dalam format pdf tu...jd download la,senang,lagipun free..buli buat rujukan untuk mcmana mulakan perniagaan ni..
http://www.perniagaanmalaysia.com/index ... ramaitokou
http://rajakamil.biz/ppl/index.php?ref=jojo
tanakwagudusun
 
Posts: 11
Joined: Wed Oct 07, 2009 5:38 pm
Credit in hand: 0.00

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby jessie » Mon Oct 26, 2009 10:29 am

selamat sejahtera,

Ikan-ikan bibit (1-3 inci) ikan keli afrika untuk dijual.

Lokasi : Kota Kinabalu, Sabah
Tel : 014-6444299
Email : jazce_gurl@hotmail.com
jessie
 
Posts: 2
Joined: Mon Oct 26, 2009 10:08 am
Credit in hand: 0.00

Re: ada sesiapa yg menternak ikan keli afreka d sabah

Postby Einjahr » Thu Sep 08, 2011 11:10 pm

tapi ikan keli ni pun byk jenis... ada pengusaha ikan baung ka ? bukan keli afrika.
National Socialist Democratic Movement of North Borneo
User avatar
Einjahr
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 989
Joined: Wed Jun 25, 2008 4:10 pm
Credit in hand: 42.54

PreviousNext

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to Entrepreneurship

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there are 2 users online :: 0 registered, 0 hidden and 2 guests (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.