TRITON vs VIGO TOYOTA

Kereta/motosikal impian, kenderaan sekarang. Kongsikan tips, masalah and pengalaman anda disini.

Moderator: Moderators

Forum rules
PENTING: Untuk iklan tentang jual/beli/sewa kenderaan, motosikal dan aksesori sila rujuk sub forum Cars & Motocycles di forum Pasar Kita
READ: SabahForum.com Board-Wide Rules & Regulations

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby mathir77 » Fri Apr 17, 2009 12:36 am


pernah saya komen pasal ni, lupa sudah forum mana, tapi kalau tengok betul2 approach speed tu vigo macam lebih laju dari tu triton tapi kena claim sama ja laju, apa pun saya mimang pernah drive dua2 model ni laju2, sudden steering movement mau mengelak macam dalam tu test pun pernah saya buat, rasanya macam lebih kurang saja antara triton dan vigo nda tau la itu saya punya pendapat sendiri.

ini ada link discussion pasal ni video http://www.motortrader.com.my/asp/forum ... ose%2Ctest
Off topic:
sori mod post link sini, for sharing purposes, padam ja kalau nda berkenaan
User avatar
mathir77
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 504
Joined: Wed Nov 19, 2008 10:42 am
Credit in hand: 0.00

Advertisement

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby yyookkuu » Mon Apr 20, 2009 7:25 pm

mathir77 wrote:
yyookkuu wrote:..sualan terakhir dari saya, antara Triton Vs Vigo Toyota mana satu yg paling tahan.
Maksud saya kabalan + tahan lasak. :hmmm: :hmmm:

antara Mitsubishi triton dengan Toyota Hilux vigo, kalau mau kira yang paling tahan rasanya lebih kurang saja tapi aksesori dan standard gadget bagi Mitsubishi Triton lebih menarik berbanding Toyota Hilux Vigo, Triton siap ada tu digital trip computer yg display banyak info berguna seperti penggunaan minyak dan mileage, Toyota Hilux ni pula laku pasal reputation Toyota yg memang selama ini famous kunun tahan, tapi dalam zaman double cab commonrail dan ada computer box sekarang ni, macam mana tahan pun nda juga dapat lawan double cab dulu2 macam tu invader sama hilux ln106.

Cuma sekarang orang bukan mau setakat tahan saja tapi mau juga selesa terutama tempat duduk belakang, biasalah kalau double cab ni dulu2 tempat duduk belakang nda berapa luas dan terlampau tegak, sekarang bagi saya Triton sama Vigo punya tempat duduk belakang la yg paling selesa, kalau standard suspension memang triton paling selesa lepas tu vigo then tu navara. Kalau dari segi tahan lasak, saya nda tau la tu Triton tapi saya ada 3 buah Vigo yang memang saya kasi sewa, setakat ni memang puas hati, low maintenance, paling2 pun saya maintain servis motor oil sama tukar brake pad ja, biasanya vigo ni after 2 tahun gitu baru tunjuk wear and tear dan banyak sudah kerja2 maintenance mo dibuat


Hi mathir77, terima kasih kerana sudi memberi maklumat2 yg baik... :thumbup1:
User avatar
yyookkuu
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 11451
Joined: Sat Dec 20, 2008 4:15 pm
Credit in hand: 40.56
Bank: 20,114.43

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby yyookkuu » Mon Apr 20, 2009 7:28 pm

matt wrote:apa lagi angkat la yyookkuu, automatic memang ada kelebihan kalau diguna di kawasan bandar, ada dua versi triton 2.5 (A) atau triton 3.2l (A) yg ini memang powerlah kalau naik bukit memang ganas ketinggalan itu lain lain D/C kecuali itu Navarra bilang c Mathir. Ruang tempat duduk pemandu dan penumpang memang luas macam ada ciri kereta sedan ( Navarra, ruang tempat duduk belakang agak sempit ), suspension pun memang bagus, memang sia mau juga ini jenis kereta, sebab sia ada niat mau menjadi penjaja bergerak bah nanti :lol2: . warna apa yang bagus aahh :hmmm: , klu putih nampak jelas, kalau warna gelap cepat pula kotor , kereta ini makin pula banyak di jalanraya sekarang macam semakin jadi favorite apa pun harga dia bolehlah dikatakan sederhana murah berbanding dengan Nissan, toyota :lovely: . kalau pasang tayar siaz 17' macam bagus itu buss

...memang mo angkat sudah neh..mungkin sa pili triton ataupun mungkin sa pili toyota...
.mana satu neh aah? :slaugh: :hmmm:
User avatar
yyookkuu
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 11451
Joined: Sat Dec 20, 2008 4:15 pm
Credit in hand: 40.56
Bank: 20,114.43

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby toriton » Mon Apr 20, 2009 9:51 pm

suba daa kau ambil dua dua dan pakai selama 6 bulan , lepas tu baru ko tahu yang mana lebih memenuhi kriteria ko :slaugh: ,main main saja bah yyookkuu , mana mana saja baitu lebih kurang saja, sia terpilih triton sebab mungkin sia terlampau siok tingu body dia yang montok, kalau ko suka yang bodi dia seksi pilih la vigo, pemanduan memang berbeza vigo popular :thumbup1: , triton untuk mereka yang utama kan perhatian :blabla:
User avatar
toriton
 
Posts: 48
Joined: Thu Apr 09, 2009 6:16 pm
Credit in hand: 0.00

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby bahu » Tue Apr 21, 2009 8:05 am

dari segi services:
1. vigo setiap 5000 km mesti services atau tukar motor oil dan filter
2. triton ndak tau pula
bahu
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2152
Joined: Fri May 09, 2008 3:19 pm
Credit in hand: 9.30
Location: America U.S

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby LC40 » Tue Apr 21, 2009 8:29 am

bahu wrote:dari segi services:
1. vigo setiap 5000 km mesti services atau tukar motor oil dan filter
2. triton ndak tau pula



Setiap kereta mesti service tiap2 5,000km. Tidak kira kancil ataupun 4x4. Itu adalah maintenance yg paling basic.

Read your car user manual
:thumbup1:
Horsepower sells cars. Torque wins races...
User avatar
LC40
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 196
Joined: Wed Apr 01, 2009 12:10 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Nogliki, Russia > Hannover, Germany > Stavanger, Norway

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby bahu » Tue Apr 21, 2009 8:35 am

LC40 wrote:Setiap kereta mesti service tiap2 5,000km. Tidak kira kancil ataupun 4x4. Itu adalah maintenance yg paling basic.

Read your car user manual
:thumbup1:

sekarang tidak
viva ......setiap 10,000 km
D-max......setiap 10,000 km
bahu
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2152
Joined: Fri May 09, 2008 3:19 pm
Credit in hand: 9.30
Location: America U.S

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby LC40 » Tue Apr 21, 2009 8:58 am

bahu wrote:sekarang tidak
viva ......setiap 10,000 km
D-max......setiap 10,000 km


10,000km for semi-synthetic. 5,000km for mineral.

Ada kebaikan, ada keburukan. Ada sudah yg pakai semi-synthetic utk long term. Last2, hangkang juga tu engine. Tapi sia ndak cakap lah semi tu ndak bagus :lol2: Cuma share2 pengalaman :biggrin:
Simplicity is the best policy... :clap2:
Horsepower sells cars. Torque wins races...
User avatar
LC40
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 196
Joined: Wed Apr 01, 2009 12:10 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Nogliki, Russia > Hannover, Germany > Stavanger, Norway

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby guntharak » Tue Apr 21, 2009 12:50 pm

bahu wrote:
LC40 wrote:Setiap kereta mesti service tiap2 5,000km. Tidak kira kancil ataupun 4x4. Itu adalah maintenance yg paling basic.

Read your car user manual
:thumbup1:

sekarang tidak
viva ......setiap 10,000 km
D-max......setiap 10,000 km

wlu pun motoroil semi-synth tu blh tahan smpai 10k tpi perlu ambil kira kuliti bahan bakar di M'sia, esp diesel (wlu pun kedua2 petrol&diesel punya kandungan sulfur yg tinggi).
Utk 4x4 yg kebanyakannya enjin diesel, ketahanan motor oil tdk mberi kelebihan yg mutlak sbab sulfur drp diesel akan meresap jga ke minyak enjin, apa lagi klu kreta yg piston rings sdh hampir haus atau ada calar2 halus. Kualiti minyak m'sia ni la jga yg menyebabkan banyak high-end SUV nda masuk m'sia sbab kreta2 ni akan ada masalah fuel pump, enjin, dll selepas dpandu beberapa lama. BTW, Minyak (fuel) msia sdh dpt Euro 2 kah? atau teda pun masuk Euro lagi????

utk sya, stick to 5000km w/ mineral. If 5k is not reached, i'll go by the 5-6months interval.

balik ke topik, sya percaya kedua2 TRITON dan VIGO ni pun nda lah kebal kpd bahan sulfur dlm diesel kita. Malah, Triton yg ditune kan ke kuasa lbh tinggi adalah lebih terdedah kpd risiko komplikasi akibat bahan bakar kualiti rendah. Perlu diingat bahawa semakin bnyk kita tune (squeeze more juice/power from the engine), maka semakin tinggi jga risiko kreta tu terdedah kpd kerosakan/stress.
User avatar
guntharak
Moderator
Moderator
 
Posts: 3284
Joined: Fri Sep 12, 2008 12:37 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Kota Kinabalu

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby yyookkuu » Tue Apr 21, 2009 1:03 pm

toriton wrote:suba daa kau ambil dua dua dan pakai selama 6 bulan , lepas tu baru ko tahu yang mana lebih memenuhi kriteria ko :slaugh: ,main main saja bah yyookkuu , mana mana saja baitu lebih kurang saja, sia terpilih triton sebab mungkin sia terlampau siok tingu body dia yang montok, kalau ko suka yang bodi dia seksi pilih la vigo, pemanduan memang berbeza vigo popular :thumbup1: , triton untuk mereka yang utama kan perhatian :blabla:

....termenung sa baca maklumat2 dan ada yg mengatakan triton best dan vigo best.... :hmmm:
User avatar
yyookkuu
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 11451
Joined: Sat Dec 20, 2008 4:15 pm
Credit in hand: 40.56
Bank: 20,114.43

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby Huguan2008 » Tue Apr 21, 2009 1:24 pm

guntharak wrote:wlu pun motoroil semi-synth tu blh tahan smpai 10k tpi perlu ambil kira kuliti bahan bakar di M'sia, esp diesel (wlu pun kedua2 petrol&diesel punya kandungan sulfur yg tinggi).
Utk 4x4 yg kebanyakannya enjin diesel, ketahanan motor oil tdk mberi kelebihan yg mutlak sbab sulfur drp diesel akan meresap jga ke minyak enjin, apa lagi klu kreta yg piston rings sdh hampir haus atau ada calar2 halus. Kualiti minyak m'sia ni la jga yg menyebabkan banyak high-end SUV nda masuk m'sia sbab kreta2 ni akan ada masalah fuel pump, enjin, dll selepas dpandu beberapa lama. BTW, Minyak (fuel) msia sdh dpt Euro 2 kah? atau teda pun masuk Euro lagi????

utk sya, stick to 5000km w/ mineral. If 5k is not reached, i'll go by the 5-6months interval.

balik ke topik, sya percaya kedua2 TRITON dan VIGO ni pun nda lah kebal kpd bahan sulfur dlm diesel kita. Malah, Triton yg ditune kan ke kuasa lbh tinggi adalah lebih terdedah kpd risiko komplikasi akibat bahan bakar kualiti rendah. Perlu diingat bahawa semakin bnyk kita tune (squeeze more juice/power from the engine), maka semakin tinggi jga risiko kreta tu terdedah kpd kerosakan/stress.

Untuk service engine kan.... semi sintetik punya oil sebenarnya tahan untuk 7500km saja.....(tu Toyota punya recommendation) ...dan sia sgt setuju dengan pendapat mr ghun... iaitu..walaupun pihak sc memberikan kita satu tempoh atau kilometer perjalanan untuk next service.. tetapi,bagi sia lebih baik kalau kita service mengikut penggunaan kita... kerana factor bahan api yg ada di negara kita..... Mr Ghun... kita masih pakai euro 1. Tahh bila mo kasi upgrade..

Triton & Vigo = Bagi sia... engine vigo yg kena tuned rendah ada banyak kebaikannya... perlu difikirkan bahawa kereta jenis truck ini sebenarnya di cipta untuk ketahanan dan kekuatan dan bukan speed. Walaupun dari segi kelajuan,vigo out.. tetapi factor lain seperti ketahanan enjin masih lagi di tempat teratas. So bagi sia kesimpulan sia... Vigo untuk orang yg mahukan ketahanan dan penjimatan jangka panjang.... dan Triton untuk gaya dan kelajuan.... :thumbup1:
"Tadau-Tadau Ku Maya Diti Ralan Nga,Amu Ku Okito Tulok Ku"
http://www.flickr.com/photos/huguan/
User avatar
Huguan2008
Orang Kuat SF
Orang Kuat SF
 
Posts: 4668
Joined: Wed Oct 08, 2008 7:05 pm
Credit in hand: 21.75
Bank: 12,977.04
Location: Tambunan(hometown-Ranau)

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby Huguan2008 » Tue Apr 21, 2009 1:33 pm

Kepada pengguna 4 x 4 ,seperti yg kita tahu kereta jenis ni... mempunyai suspension dan spring yang keras untuk membolehkan ia menampung load yg tinggi...
Kepada sesiapa yg berminat untuk tukar kesemuanya sekali.. memang tidak rugi.. tetapi hanya untuk org2 yang tidak menggunakan truck untuk angkat barang yg banyak.... kalau setakat perabot kah.. pi shopping mmg teda masalah.
Kemarin sia ke Borneo 4 x 4 untuk tukar... 4 spring pakai King spring dan semua absorber kepada Bilstein... Walaupun kos dia mencecah lebih kurang RM 5k tetapi tidak rugi... kita akan dapati perjalanan lebih smooth.. cengkaman tayar yang baik... dan kawalan selekoh yg lebih baik... jumpa speed bump teda masalah... dan.. memang overall... pemanduan lebih selesa.... kalau berminat... sila lah ke kedai yg dimaksudkan...
"Tadau-Tadau Ku Maya Diti Ralan Nga,Amu Ku Okito Tulok Ku"
http://www.flickr.com/photos/huguan/
User avatar
Huguan2008
Orang Kuat SF
Orang Kuat SF
 
Posts: 4668
Joined: Wed Oct 08, 2008 7:05 pm
Credit in hand: 21.75
Bank: 12,977.04
Location: Tambunan(hometown-Ranau)

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby guntharak » Tue Apr 21, 2009 2:10 pm

wahh..caya lah Hugu :smooch:
bah jan lagi dijual tu vigo klu sdh spend gitu bnyk..klu nda silap aritu pun ko sdh spend $$$ jga buat itu ini. Siok abis la ni kan..sumoborong sungai pun teda rasa..mcm di awang-awangan jak kan :slaugh:

dulu sya sdh juga tukar Bilstein all round tpi sya kekalkan coil spring atas nasihat tu tokey. Dia charge sya RM2.6k + RM400 utk chrome bonnet guard. Mcm Hugu lang mmang puas hati la..paling ketara cengkaman dan kawalan selekoh yg jauh lebih baik drp stock standard.
User avatar
guntharak
Moderator
Moderator
 
Posts: 3284
Joined: Fri Sep 12, 2008 12:37 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Kota Kinabalu

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby bahu » Tue Apr 21, 2009 4:02 pm

saya sendiri pun pandai nilai tu kualiti motor oil. kalau sekadar service engine saya tiada masalah. tapi mengikut pengalaman saya penukaran motor oil bergantung kepada warna minyak tersebut. saya ada pakai semi syntetic 15-50W jenama petronas untuk proton saya. hasilnya ndak sampai 5000km....memang mhitam sudah dan macam mau tukar minyak. anyway saya pakai saja sampai 6 bulan. itupun bergantung kepada jarak jauh. kalau kk-tawau, lebih baik tukar.

saya ada viva dan millegae da mau 9,000 dan hampir 10,000km (19,000km). saya check motor oil macam boleh lagi sampai 15,000 km. motor oil jenis semi syentitic. anyway, penukaran minyak pelincir bergantung kepada warna sebenar dan bukan mengikut milleage.

berbalik kepada topic......hugu, mahal juga ko upgrade tu suspension. ko upgrade suspension dengan absober sekaligus kah?....jadi spring dulu di mana sudah. kalau la saya kan.......bagi saya tukar absorber ke bilsten dah cukup bah tu.
bahu
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2152
Joined: Fri May 09, 2008 3:19 pm
Credit in hand: 9.30
Location: America U.S

Re: TRITON vs VIGO TOYOTA

Postby mathir77 » Tue Apr 21, 2009 5:35 pm

kalau saya servis ja ikut recommendation, tapi kalau pakai tu mobil 1 nda juga saya kasi sampai 10k km, mau ingat faktor oxidation especially pada enjin diesel(ini yg buat tu motor oil jadi hitam), lagi satu kalau kebiasaan start ja enjin trus jalan nda kasi panas lagi mimang tu motor oil cepat hitam, so kalau pagi2 tu kasi biar la tu enjin warm up kejap sampai tu motor oil operating at optimum temperature baru la jalan.

Buli tahan sudah vigo ko Hugu, biar macam mana bagus sekali pun tu absorber kalau spring kita nda upgrade still ada juga beza berbanding dengan all around suspension change (shocks and spring), lain juga rebound rate spring standard dengan yg aftermarket punya, ini saya punya pengalaman sendiri, waktu saya pakai dmax dulu saya pakai koni shocks tapi guna standard spring, cornering stabil tapi keras gila, sakit belakang passenger belakang, lagipun bila high speed cornering stock spring mimang nda buli lawan aftermarket punya (saya buli kasi demo kalau siapa berminat, turun sana bukit kelawat :lol2: )
User avatar
mathir77
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 504
Joined: Wed Nov 19, 2008 10:42 am
Credit in hand: 0.00

PreviousNext

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to Cars & Motorcycles

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there are 4 users online :: 0 registered, 0 hidden and 4 guests (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.