Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Bincang tentang bahasa & kebudayaan kaum Bajau, Suluk, Lundayeh, Cocos dan sebagainya.

Moderator: Moderators

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby sino-bajau » Sun Apr 19, 2009 8:23 pm

jiebyeer wrote:Mengikut bancian penduduk negeri Sabah baru-baru ini, suku kaum terbesar yang dilaporkan ialah bajau-suluk. Kenapa?
Dan salah satu sebabnya ialah kerana ramai PTI2 yang dapat IC sini mengaku mereka adalah suku kaum tersebut. Oleh kerana mereka ini memang ada iras-iras wajah bajau-suluk Sabahan dan bahasa yang hampir sama. Ialah takkanlah mereka mengaku orang filipin nanti kedapatan kan? Kita tengok ja, jumlah PTI sudah Begitu banyak sini Sabah dan hampir-hampir mengalahkan orang-orang tempatan. sa mau tanyalah siapa2 forumer yang tahu sini Sabah adakah kedutaan filipina? saya tidak pastilah tapi sa dengar2 diorang tiada pejabat kedutaan disinipn coz still lagi anggap ini Sabah diorang punya dan diorang bebas keluar masuk sini kita punya negeri...Forumer...jadi yang membanyakkan orang bajau-suluk tu orang PTI...........???????????? :hmmm:


jebyeer, anda sudah keliru dan jangan kelirukan orang lain pula....PTI tiada kena mengena dengan suku bangsa...sebaliknya PTI berkait rapat dengan isu dokumen khususnya dokumen imigresen....dokumen perjalanan...seseorang dikatakan PTI jika dan apabila dia memasuki sesuatu negara lain (bukan negaranya) tanpa visa atau paspor yang sah dari negara yang dia masuki itu...warganegara asing yang memasuki sesuatu negara (termasuk Malaysia) jika mereka ada visa perjalanan yang sah itu bukan PTI...oleh sebab itu tidak adil jika PTI hanya dirujuk kepada bangsa Bajau atau Suluk sedangkan ramai pendatang asing dari negara lain juga seperti China, India, Indonesia dan lain-lain termasuk yang datang dari barat....

Bangsa Bajau wujud di pelbagai negara tidak seperti orang Dusun yang hanya wujud di bumi Sabah....so, jangan berasa cemburu apabila bangsa Bajau itu tertebar dalam lingkungan geografi yang lebih luas berbanding Dusun dan suku-suku etnik sabah yang hanya wujud di bumi sabah ni....Bangsa Suluk sama macam bangsa Bajau, juga tertebar di dalam geografi yang lebih luas seluas nusantara...

PTI ? ==> bukan suku bangsa tetapi sesiapa sahaja yang memasuki Malaysia tanpa dokumen perjalanan yang sah

BAJAU? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara

SULUK? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara

DUSUN? ==> suku / etnik yang hanya wujud di tanah sabah

MELAYU? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara - Afrika

INDIA? ==> suku bangsa yang diwujud di India dan America

PTI ? ==> sesiapa sahaja yang memasuki Malaysia tanpa dokumen perjalanan yang sah

PEKERJA ASING? ==> sesiapa sahaja yang bukan warganegara Malaysia tetapi bekerja/berkhidmat di Malaysia

PELABUR ASING? ==> sesiapa sahaja yang berniaga dan menanam modal di Malaysia
Siapa Cepat Dia Dapat,
Siapa Cenderung Dia Untung
Image
Daahkam hal parohong pahondong
Bangkam bilahi magsasong pasong
sino-bajau
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 106
Joined: Sun Oct 26, 2008 1:06 am
Credit in hand: 1.63

Advertisement

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby Rungkud » Mon Apr 20, 2009 1:01 am

sino-bajau wrote:
jiebyeer wrote:Mengikut bancian penduduk negeri Sabah baru-baru ini, suku kaum terbesar yang dilaporkan ialah bajau-suluk. Kenapa?
Dan salah satu sebabnya ialah kerana ramai PTI2 yang dapat IC sini mengaku mereka adalah suku kaum tersebut. Oleh kerana mereka ini memang ada iras-iras wajah bajau-suluk Sabahan dan bahasa yang hampir sama. Ialah takkanlah mereka mengaku orang filipin nanti kedapatan kan? Kita tengok ja, jumlah PTI sudah Begitu banyak sini Sabah dan hampir-hampir mengalahkan orang-orang tempatan. sa mau tanyalah siapa2 forumer yang tahu sini Sabah adakah kedutaan filipina? saya tidak pastilah tapi sa dengar2 diorang tiada pejabat kedutaan disinipn coz still lagi anggap ini Sabah diorang punya dan diorang bebas keluar masuk sini kita punya negeri...Forumer...jadi yang membanyakkan orang bajau-suluk tu orang PTI...........???????????? :hmmm:


jebyeer, anda sudah keliru dan jangan kelirukan orang lain pula....PTI tiada kena mengena dengan suku bangsa...sebaliknya PTI berkait rapat dengan isu dokumen khususnya dokumen imigresen....dokumen perjalanan...seseorang dikatakan PTI jika dan apabila dia memasuki sesuatu negara lain (bukan negaranya) tanpa visa atau paspor yang sah dari negara yang dia masuki itu...warganegara asing yang memasuki sesuatu negara (termasuk Malaysia) jika mereka ada visa perjalanan yang sah itu bukan PTI...oleh sebab itu tidak adil jika PTI hanya dirujuk kepada bangsa Bajau atau Suluk sedangkan ramai pendatang asing dari negara lain juga seperti China, India, Indonesia dan lain-lain termasuk yang datang dari barat....

Bangsa Bajau wujud di pelbagai negara tidak seperti orang Dusun yang hanya wujud di bumi Sabah....so, jangan berasa cemburu apabila bangsa Bajau itu tertebar dalam lingkungan geografi yang lebih luas berbanding Dusun dan suku-suku etnik sabah yang hanya wujud di bumi sabah ni....Bangsa Suluk sama macam bangsa Bajau, juga tertebar di dalam geografi yang lebih luas seluas nusantara...

PTI ? ==> bukan suku bangsa tetapi sesiapa sahaja yang memasuki Malaysia tanpa dokumen perjalanan yang sah

BAJAU? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara

SULUK? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara

DUSUN? ==> suku / etnik yang hanya wujud di tanah sabah

MELAYU? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara - Afrika

INDIA? ==> suku bangsa yang diwujud di India dan America

PTI ? ==> sesiapa sahaja yang memasuki Malaysia tanpa dokumen perjalanan yang sah

PEKERJA ASING? ==> sesiapa sahaja yang bukan warganegara Malaysia tetapi bekerja/berkhidmat di Malaysia

PELABUR ASING? ==> sesiapa sahaja yang berniaga dan menanam modal di Malaysia


Hai sino-bajau..saya Rungkud.

Sebenarnya saya tdk seberapa berminat dgn topik yg seumpama ini untuk dibincang sesama kita sabahan krn ia menandakan kita masih khusyuk perihal sukukaum yg menggambarkn mentaliti kita terpelesok ke ruang yg sempit. Ada perkara lbh besar yg patut dan perlu kita fikirkan bagaimana kita memperjuangkannya, sprt bgmana Sabah akan lbh maju termasuk usaha menukar pemerintah atau setidak2nya Sabah diberi perhatian wajar. Saya lbh 90% point atau fakta yg anda nyatakan ini betul cuma ada 1 iaitu perkara yg saya hint itu. Dusun ini atau KDMlah, di peringkat antarabangsa adalah dikenali sebagi Dayak dimana mereka melapurkan " Dayak yang tinggal di Sabah, dikenali sbg Kadazandusun". Ini bermakna, apabila menyebut Dayak, mereka juga menghuni negeri Sarawak dan Kalimantan di Indonesia. Ini bermakna sudah jatuh peringkat Nusantara.

Dipercayai juga KDM ini berasal dr Negeri China samada berhijrah atau Pulau Borneo ini terpisah disebabkan pergerakan benua. Bukti adanya persamaan KDM dan Dayak samada di Sarawak atau Indonesia ialah dr segi persamaan bahasa. Begitu juga di tanah besar China, ada kawasan yg penduduknya boleh bekomunikasi dgn org KDM krn bahasa hampir sama. Kita tahu bahawa orang China berada di serata dunia dan di China sendiri, 1/5 penduduk dunia berada di sana dgn populasi yg hampir 1 bilion org. Kalau kita ambil kira statistik ini dgn mengandaikan induk sukukaum bagi KDM aadalah China, maka itu bukan setakat suku yg terbesar di Sabah atau Malaysia atau Nusantara atau Asia tetapi terbesar di dunia.

Inilah sebabnya kenapa saya kurang berminat dgn perbincangan seumpama ini krn terlalu luas skopnya. Bagaimanapun, sekiranya perbincangan itu membawa manfaat dikalangan kita Sabahan, kenapa tdk diteruskan. Memang ada sedikit kekeliruan tentang PTI khususnya istilah PTI itu sendiri yang pada bacaan panjang adalah " Pendatang Tanpa Izin". Kekeliruan datangnya daripada cara mereka menjadi warganegara; asalnya mereka memang datang tanpa dokumen (izin) dan apabila bermastautin di Sabah dlm tempoh yg lama, maka proses pengwarganegaraan mereka terbentuk secara evolusi dengan sedikit bantuan daripada agenda tersembunyi pihak pemerintah sendiri. Ini yang mengundang rasa ketidakpuasan hati etnik KDM sbg suku yang paling senior di Sabah dan diberi pengiktirafan sebagai Bumiputera Sabah yang tulen. Menyebut soal bumiputera, kaum China dan India tdk diberi taraf bumiputera krn dianggap kaum yg mendatang di era pra-kemerdekaan Malaysia pada tahun 1957. Ini menyerupai senario kedatangan sukukaum dari Filipin dan Indonesia, bezanya cuma agama. Kalau kita teliti berkali-kali, cara pemberian taraf Bumiputera di Malaysia oleh pihak pemerintah boleh dipertikai. Pd saya, lebih baik kita berhenti berdebat akan perkara ini, kita cuba memperkukuhkan perpaduan sesama Sabahan yg rasanya lbh banyak manfaatnya. Dgn rasa penuh hormat, izinkan saya minta diri dulu. Terima kasih.
Kolondiso kolonduo kotoronggoi parapat
badjil ponipu buntarang sarapung nga pungguk..

User avatar
Rungkud
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1515
Joined: Thu Nov 27, 2008 1:07 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Sini Sabah.

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby DonKhalifa » Mon Apr 20, 2009 3:29 pm

sino-bajau wrote:
jiebyeer wrote:Mengikut bancian penduduk negeri Sabah baru-baru ini, suku kaum terbesar yang dilaporkan ialah bajau-suluk. Kenapa?
Dan salah satu sebabnya ialah kerana ramai PTI2 yang dapat IC sini mengaku mereka adalah suku kaum tersebut. Oleh kerana mereka ini memang ada iras-iras wajah bajau-suluk Sabahan dan bahasa yang hampir sama. Ialah takkanlah mereka mengaku orang filipin nanti kedapatan kan? Kita tengok ja, jumlah PTI sudah Begitu banyak sini Sabah dan hampir-hampir mengalahkan orang-orang tempatan. sa mau tanyalah siapa2 forumer yang tahu sini Sabah adakah kedutaan filipina? saya tidak pastilah tapi sa dengar2 diorang tiada pejabat kedutaan disinipn coz still lagi anggap ini Sabah diorang punya dan diorang bebas keluar masuk sini kita punya negeri...Forumer...jadi yang membanyakkan orang bajau-suluk tu orang PTI...........???????????? :hmmm:


jebyeer, anda sudah keliru dan jangan kelirukan orang lain pula....PTI tiada kena mengena dengan suku bangsa...sebaliknya PTI berkait rapat dengan isu dokumen khususnya dokumen imigresen....dokumen perjalanan...seseorang dikatakan PTI jika dan apabila dia memasuki sesuatu negara lain (bukan negaranya) tanpa visa atau paspor yang sah dari negara yang dia masuki itu...warganegara asing yang memasuki sesuatu negara (termasuk Malaysia) jika mereka ada visa perjalanan yang sah itu bukan PTI...oleh sebab itu tidak adil jika PTI hanya dirujuk kepada bangsa Bajau atau Suluk sedangkan ramai pendatang asing dari negara lain juga seperti China, India, Indonesia dan lain-lain termasuk yang datang dari barat....

Bangsa Bajau wujud di pelbagai negara tidak seperti orang Dusun yang hanya wujud di bumi Sabah....so, jangan berasa cemburu apabila bangsa Bajau itu tertebar dalam lingkungan geografi yang lebih luas berbanding Dusun dan suku-suku etnik sabah yang hanya wujud di bumi sabah ni....Bangsa Suluk sama macam bangsa Bajau, juga tertebar di dalam geografi yang lebih luas seluas nusantara...

PTI ? ==> bukan suku bangsa tetapi sesiapa sahaja yang memasuki Malaysia tanpa dokumen perjalanan yang sah

BAJAU? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara

SULUK? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara

DUSUN? ==> suku / etnik yang hanya wujud di tanah sabah

MELAYU? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara - Afrika

INDIA? ==> suku bangsa yang diwujud di India dan America

PTI ? ==> sesiapa sahaja yang memasuki Malaysia tanpa dokumen perjalanan yang sah

PEKERJA ASING? ==> sesiapa sahaja yang bukan warganegara Malaysia tetapi bekerja/berkhidmat di Malaysia

PELABUR ASING? ==> sesiapa sahaja yang berniaga dan menanam modal di Malaysia


Syabas utk saudara Sino-Bajau.......anda memang jenis org yg berpelajaran....tahu membezakan apa yg berbeza.... hehehehe.........jgn emosi sgt sbb mungkin ada rakan2 forumer yg kurang bijak dan tdk tahu beza antara Bajau & Suluk......begitu jga dgn PTI mereka masih kabur2...biarlah mrk dgn si labu-labunya.....

Walau mcm mana pun Tahniah saya ucapkan sbb anda mempunyai 2 darah keturunan bangsa yg bertamadun iaitu Cina + Bajau.......no wonder anda seorg yg bijak..... :thumbup1:

Kalau kta nak mengukur kemajuan bangsa kita...biarlah kta bandingkan dgn bangsa yg jauh lebih maju & bertamadun.....bukan dgn bangsa yg jauh lebih rendah dan baru mengenal huruf.....sbb ini akan merugikan kita sendiri. Cuba kita lihat bangsa2 di dunia ni yg sudah explore angkasa lepas....mrka Low profile jak.....so..tdk payah la kta kecoh2 kalo org ckp pasal suku/bangsa mrk yg hebat.....kita buat jak apa yg patut.

Peace........... :clap2:
DonKhalifa
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 398
Joined: Thu Nov 06, 2008 10:31 am
Credit in hand: 7.35

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby yyookkuu » Mon Apr 20, 2009 4:02 pm

DonKhalifa wrote:
sino-bajau wrote:
jiebyeer wrote:Mengikut bancian penduduk negeri Sabah baru-baru ini, suku kaum terbesar yang dilaporkan ialah bajau-suluk. Kenapa?
Dan salah satu sebabnya ialah kerana ramai PTI2 yang dapat IC sini mengaku mereka adalah suku kaum tersebut. Oleh kerana mereka ini memang ada iras-iras wajah bajau-suluk Sabahan dan bahasa yang hampir sama. Ialah takkanlah mereka mengaku orang filipin nanti kedapatan kan? Kita tengok ja, jumlah PTI sudah Begitu banyak sini Sabah dan hampir-hampir mengalahkan orang-orang tempatan. sa mau tanyalah siapa2 forumer yang tahu sini Sabah adakah kedutaan filipina? saya tidak pastilah tapi sa dengar2 diorang tiada pejabat kedutaan disinipn coz still lagi anggap ini Sabah diorang punya dan diorang bebas keluar masuk sini kita punya negeri...Forumer...jadi yang membanyakkan orang bajau-suluk tu orang PTI...........???????????? :hmmm:


jebyeer, anda sudah keliru dan jangan kelirukan orang lain pula....PTI tiada kena mengena dengan suku bangsa...sebaliknya PTI berkait rapat dengan isu dokumen khususnya dokumen imigresen....dokumen perjalanan...seseorang dikatakan PTI jika dan apabila dia memasuki sesuatu negara lain (bukan negaranya) tanpa visa atau paspor yang sah dari negara yang dia masuki itu...warganegara asing yang memasuki sesuatu negara (termasuk Malaysia) jika mereka ada visa perjalanan yang sah itu bukan PTI...oleh sebab itu tidak adil jika PTI hanya dirujuk kepada bangsa Bajau atau Suluk sedangkan ramai pendatang asing dari negara lain juga seperti China, India, Indonesia dan lain-lain termasuk yang datang dari barat....

Bangsa Bajau wujud di pelbagai negara tidak seperti orang Dusun yang hanya wujud di bumi Sabah....so, jangan berasa cemburu apabila bangsa Bajau itu tertebar dalam lingkungan geografi yang lebih luas berbanding Dusun dan suku-suku etnik sabah yang hanya wujud di bumi sabah ni....Bangsa Suluk sama macam bangsa Bajau, juga tertebar di dalam geografi yang lebih luas seluas nusantara...

PTI ? ==> bukan suku bangsa tetapi sesiapa sahaja yang memasuki Malaysia tanpa dokumen perjalanan yang sah

BAJAU? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara

SULUK? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara

DUSUN? ==> suku / etnik yang hanya wujud di tanah sabah

MELAYU? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara - Afrika

INDIA? ==> suku bangsa yang diwujud di India dan America

PTI ? ==> sesiapa sahaja yang memasuki Malaysia tanpa dokumen perjalanan yang sah

PEKERJA ASING? ==> sesiapa sahaja yang bukan warganegara Malaysia tetapi bekerja/berkhidmat di Malaysia

PELABUR ASING? ==> sesiapa sahaja yang berniaga dan menanam modal di Malaysia


Syabas utk saudara Sino-Bajau.......anda memang jenis org yg berpelajaran....tahu membezakan apa yg berbeza.... hehehehe.........jgn emosi sgt sbb mungkin ada rakan2 forumer yg kurang bijak dan tdk tahu beza antara Bajau & Suluk......begitu jga dgn PTI mereka masih kabur2...biarlah mrk dgn si labu-labunya.....

Walau mcm mana pun Tahniah saya ucapkan sbb anda mempunyai 2 darah keturunan bangsa yg bertamadun iaitu Cina + Bajau.......no wonder anda seorg yg bijak..... :thumbup1:

Kalau kta nak mengukur kemajuan bangsa kita...biarlah kta bandingkan dgn bangsa yg jauh lebih maju & bertamadun.....bukan dgn bangsa yg jauh lebih rendah dan baru mengenal huruf.....sbb ini akan merugikan kita sendiri. Cuba kita lihat bangsa2 di dunia ni yg sudah explore angkasa lepas....mrka Low profile jak.....so..tdk payah la kta kecoh2 kalo org ckp pasal suku/bangsa mrk yg hebat.....kita buat jak apa yg patut.

Peace........... :clap2:


..oh ini senang jak neh, kalau bangsa yg wujud di Nusantara bererti mereka boleh diketegorikan orang2 pelarian. Di mana mereka2 ini bisanya terdapat di mana2 asalah tempat itu boleh mendatangkan kehidupan yg lebih selesa bagi ketegori pelarianlah; kedatangan mereka di Sabah dengan menggunakan berbagai2 kaedah seperti perahu (tempat tinggal) namun zaman sudah berubah mereka sekarang mulai meninggalkan perahu sebagai rumah dan membena rumah di darat. Kita jangan lupa asal usul kita bah...silaplah kalau kita bilang bangsa Bajau-Suluk terbesar di Sabah. Mereka datang dengan cara membanjiri kawasan2 tepian laut... :tounge:
Last edited by yyookkuu on Mon Apr 20, 2009 4:17 pm, edited 1 time in total.
User avatar
yyookkuu
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 11451
Joined: Sat Dec 20, 2008 4:15 pm
Credit in hand: 40.56
Bank: 20,064.43

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby yyookkuu » Mon Apr 20, 2009 4:08 pm

sino-bajau wrote:
jiebyeer wrote:Mengikut bancian penduduk negeri Sabah baru-baru ini, suku kaum terbesar yang dilaporkan ialah bajau-suluk. Kenapa?
Dan salah satu sebabnya ialah kerana ramai PTI2 yang dapat IC sini mengaku mereka adalah suku kaum tersebut. Oleh kerana mereka ini memang ada iras-iras wajah bajau-suluk Sabahan dan bahasa yang hampir sama. Ialah takkanlah mereka mengaku orang filipin nanti kedapatan kan? Kita tengok ja, jumlah PTI sudah Begitu banyak sini Sabah dan hampir-hampir mengalahkan orang-orang tempatan. sa mau tanyalah siapa2 forumer yang tahu sini Sabah adakah kedutaan filipina? saya tidak pastilah tapi sa dengar2 diorang tiada pejabat kedutaan disinipn coz still lagi anggap ini Sabah diorang punya dan diorang bebas keluar masuk sini kita punya negeri...Forumer...jadi yang membanyakkan orang bajau-suluk tu orang PTI...........???????????? :hmmm:


jebyeer, anda sudah keliru dan jangan kelirukan orang lain pula....PTI tiada kena mengena dengan suku bangsa...sebaliknya PTI berkait rapat dengan isu dokumen khususnya dokumen imigresen....dokumen perjalanan...seseorang dikatakan PTI jika dan apabila dia memasuki sesuatu negara lain (bukan negaranya) tanpa visa atau paspor yang sah dari negara yang dia masuki itu...warganegara asing yang memasuki sesuatu negara (termasuk Malaysia) jika mereka ada visa perjalanan yang sah itu bukan PTI...oleh sebab itu tidak adil jika PTI hanya dirujuk kepada bangsa Bajau atau Suluk sedangkan ramai pendatang asing dari negara lain juga seperti China, India, Indonesia dan lain-lain termasuk yang datang dari barat....

Bangsa Bajau wujud di pelbagai negara tidak seperti orang Dusun yang hanya wujud di bumi Sabah....so, jangan berasa cemburu apabila bangsa Bajau itu tertebar dalam lingkungan geografi yang lebih luas berbanding Dusun dan suku-suku etnik sabah yang hanya wujud di bumi sabah ni....Bangsa Suluk sama macam bangsa Bajau, juga tertebar di dalam geografi yang lebih luas seluas nusantara...

PTI ? ==> bukan suku bangsa tetapi sesiapa sahaja yang memasuki Malaysia tanpa dokumen perjalanan yang sah- pelarian

BAJAU? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara - Pelarian

SULUK? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara -Pelarian

DUSUN? ==> suku / etnik yang hanya wujud di tanah sabah - yg ini original hanya wujud di bumi Sabah. :thumbup1:

MELAYU? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara - Afrika - Pelarian
INDIA? ==> suku bangsa yang diwujud di India dan America - Pelarian

PTI ? ==> sesiapa sahaja yang memasuki Malaysia tanpa dokumen perjalanan yang sah

PEKERJA ASING? ==> sesiapa sahaja yang bukan warganegara Malaysia tetapi bekerja/berkhidmat di Malaysia

PELABUR ASING? ==> sesiapa sahaja yang berniaga dan menanam modal di Malaysia
User avatar
yyookkuu
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 11451
Joined: Sat Dec 20, 2008 4:15 pm
Credit in hand: 40.56
Bank: 20,064.43

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby yyookkuu » Mon Apr 20, 2009 4:20 pm

yyookkuu wrote:
sino-bajau wrote:
jiebyeer wrote:Mengikut bancian penduduk negeri Sabah baru-baru ini, suku kaum terbesar yang dilaporkan ialah bajau-suluk. Kenapa?
Dan salah satu sebabnya ialah kerana ramai PTI2 yang dapat IC sini mengaku mereka adalah suku kaum tersebut. Oleh kerana mereka ini memang ada iras-iras wajah bajau-suluk Sabahan dan bahasa yang hampir sama. Ialah takkanlah mereka mengaku orang filipin nanti kedapatan kan? Kita tengok ja, jumlah PTI sudah Begitu banyak sini Sabah dan hampir-hampir mengalahkan orang-orang tempatan. sa mau tanyalah siapa2 forumer yang tahu sini Sabah adakah kedutaan filipina? saya tidak pastilah tapi sa dengar2 diorang tiada pejabat kedutaan disinipn coz still lagi anggap ini Sabah diorang punya dan diorang bebas keluar masuk sini kita punya negeri...Forumer...jadi yang membanyakkan orang bajau-suluk tu orang PTI...........???????????? :hmmm:


jebyeer, anda sudah keliru dan jangan kelirukan orang lain pula....PTI tiada kena mengena dengan suku bangsa...sebaliknya PTI berkait rapat dengan isu dokumen khususnya dokumen imigresen....dokumen perjalanan...seseorang dikatakan PTI jika dan apabila dia memasuki sesuatu negara lain (bukan negaranya) tanpa visa atau paspor yang sah dari negara yang dia masuki itu...warganegara asing yang memasuki sesuatu negara (termasuk Malaysia) jika mereka ada visa perjalanan yang sah itu bukan PTI...oleh sebab itu tidak adil jika PTI hanya dirujuk kepada bangsa Bajau atau Suluk sedangkan ramai pendatang asing dari negara lain juga seperti China, India, Indonesia dan lain-lain termasuk yang datang dari barat....

Bangsa Bajau wujud di pelbagai negara tidak seperti orang Dusun yang hanya wujud di bumi Sabah....so, jangan berasa cemburu apabila bangsa Bajau itu tertebar dalam lingkungan geografi yang lebih luas berbanding Dusun dan suku-suku etnik sabah yang hanya wujud di bumi sabah ni....Bangsa Suluk sama macam bangsa Bajau, juga tertebar di dalam geografi yang lebih luas seluas nusantara...

PTI ? ==> bukan suku bangsa tetapi sesiapa sahaja yang memasuki Malaysia tanpa dokumen perjalanan yang sah- pelarian

BAJAU? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara - Pelarian

SULUK? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara -Pelarian

DUSUN? ==> suku / etnik yang hanya wujud di tanah sabah - yg ini original hanya wujud di bumi Sabah. :thumbup1:

MELAYU? ==> suku bangsa yang wujud di Nusantara - Afrika - Pelarian
INDIA? ==> suku bangsa yang diwujud di India dan America - Pelarian

PTI ? ==> sesiapa sahaja yang memasuki Malaysia tanpa dokumen perjalanan yang sah

PEKERJA ASING? ==> sesiapa sahaja yang bukan warganegara Malaysia tetapi bekerja/berkhidmat di Malaysia

PELABUR ASING? ==> sesiapa sahaja yang berniaga dan menanam modal di Malaysia


Jangan biarkan kata2 anda memakan diri sendiri! Sejarah tidak boleh dihapuskan..... :lol2:
User avatar
yyookkuu
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 11451
Joined: Sat Dec 20, 2008 4:15 pm
Credit in hand: 40.56
Bank: 20,064.43

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby yyookkuu » Mon Apr 20, 2009 4:22 pm

sino-bajau wrote:Hari ini statistik melaporkan bahawa bumiputera paling besar di Sabah ialah KDM. Sebenarnya bumiputera yang paling besar di Sabah ialah Bajau-Suluk tetapi mereka telah dipecah-pecahkan kepada bajau dan suluk kemudian yang bajau pula dicarik-carikkan lagi menjadi bajau KB, bajau Ubian, bajau Semporna, Tando Bas dsb. Bahkan sebilangan orang bajau memilih bangsa mereka sebagai Melayu apabila atau semasa mengisikan butir-butir pada borang tertentu seperti borang permohonan tanah, borang SPA dan borang bancian penduduk. Sekiranya masyarakat KDM itu pecah-pecahkan juga menjadi kadazan dan sino-kadazan dan dusun dan murut, bahkan mereka lebih sedikit lagi bilangannya.

Tetapi sayangnya masyarakat bajau-suluk tidak bersatu seperti masyarakat KDM bersatu.

Saya yakin sekiranya usaha USBO menyatukan bajau-suluk-iranun menjadi satu kesatuan bangsa seperti KDM, maka 60% bumiputera Sabah adlah dari golongan BSI (Bajau-Suluk-Iranun) bukan KDM (Kadazan-Dusun-Murut).

..perasaan mu sahaja bah itu, entah2 kau pelarain yg keberapa mendarat di bumi Sabah. Maaf ya, saya pun banyak kengkawan barbangsa Bajau tetapi tidaklah seego macam kau?.. :lol2:
User avatar
yyookkuu
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 11451
Joined: Sat Dec 20, 2008 4:15 pm
Credit in hand: 40.56
Bank: 20,064.43

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby Suffian » Mon Apr 20, 2009 4:46 pm

"Da ha kam mag atu-atu ba"
Easy, miss. I've got you.

Image
User avatar
Suffian
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 9931
Joined: Sun Mar 15, 2009 5:34 pm
Credit in hand: 642.17
Bank: 10,073.37
Location: Krypton

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby sino-bajau » Tue Apr 21, 2009 12:53 am

Suffian wrote:"Da ha kam mag atu-atu ba"


Tandahtabina jo...bang a'ah bellod tattapdu bellod...sitta'ah ai ma utuk siga ti...so' parulun disigana ya panting hinangtabi ai patut nihinang... :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Siapa Cepat Dia Dapat,
Siapa Cenderung Dia Untung
Image
Daahkam hal parohong pahondong
Bangkam bilahi magsasong pasong
sino-bajau
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 106
Joined: Sun Oct 26, 2008 1:06 am
Credit in hand: 1.63

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby sino-bajau » Tue Apr 21, 2009 1:33 am

Rungkud wrote:Hai sino-bajau..saya Rungkud.

Sebenarnya saya tdk seberapa berminat dgn topik yg seumpama ini untuk dibincang sesama kita sabahan krn ia menandakan kita masih khusyuk perihal sukukaum yg menggambarkn mentaliti kita terpelesok ke ruang yg sempit. Ada perkara lbh besar yg patut dan perlu kita fikirkan bagaimana kita memperjuangkannya, sprt bgmana Sabah akan lbh maju termasuk usaha menukar pemerintah atau setidak2nya Sabah diberi perhatian wajar. Saya lbh 90% point atau fakta yg anda nyatakan ini betul cuma ada 1 iaitu perkara yg saya hint itu. Dusun ini atau KDMlah, di peringkat antarabangsa adalah dikenali sebagi Dayak dimana mereka melapurkan " Dayak yang tinggal di Sabah, dikenali sbg Kadazandusun". Ini bermakna, apabila menyebut Dayak, mereka juga menghuni negeri Sarawak dan Kalimantan di Indonesia. Ini bermakna sudah jatuh peringkat Nusantara.

Dipercayai juga KDM ini berasal dr Negeri China samada berhijrah atau Pulau Borneo ini terpisah disebabkan pergerakan benua. Bukti adanya persamaan KDM dan Dayak samada di Sarawak atau Indonesia ialah dr segi persamaan bahasa. Begitu juga di tanah besar China, ada kawasan yg penduduknya boleh bekomunikasi dgn org KDM krn bahasa hampir sama. Kita tahu bahawa orang China berada di serata dunia dan di China sendiri, 1/5 penduduk dunia berada di sana dgn populasi yg hampir 1 bilion org. Kalau kita ambil kira statistik ini dgn mengandaikan induk sukukaum bagi KDM aadalah China, maka itu bukan setakat suku yg terbesar di Sabah atau Malaysia atau Nusantara atau Asia tetapi terbesar di dunia.

Inilah sebabnya kenapa saya kurang berminat dgn perbincangan seumpama ini krn terlalu luas skopnya. Bagaimanapun, sekiranya perbincangan itu membawa manfaat dikalangan kita Sabahan, kenapa tdk diteruskan. Memang ada sedikit kekeliruan tentang PTI khususnya istilah PTI itu sendiri yang pada bacaan panjang adalah " Pendatang Tanpa Izin". Kekeliruan datangnya daripada cara mereka menjadi warganegara; asalnya mereka memang datang tanpa dokumen (izin) dan apabila bermastautin di Sabah dlm tempoh yg lama, maka proses pengwarganegaraan mereka terbentuk secara evolusi dengan sedikit bantuan daripada agenda tersembunyi pihak pemerintah sendiri. Ini yang mengundang rasa ketidakpuasan hati etnik KDM sbg suku yang paling senior di Sabah dan diberi pengiktirafan sebagai Bumiputera Sabah yang tulen. Menyebut soal bumiputera, kaum China dan India tdk diberi taraf bumiputera krn dianggap kaum yg mendatang di era pra-kemerdekaan Malaysia pada tahun 1957. Ini menyerupai senario kedatangan sukukaum dari Filipin dan Indonesia, bezanya cuma agama. Kalau kita teliti berkali-kali, cara pemberian taraf Bumiputera di Malaysia oleh pihak pemerintah boleh dipertikai. Pd saya, lebih baik kita berhenti berdebat akan perkara ini, kita cuba memperkukuhkan perpaduan sesama Sabahan yg rasanya lbh banyak manfaatnya. Dgn rasa penuh hormat, izinkan saya minta diri dulu. Terima kasih.


Rungkud, saya suka cara anda berfikir...anda berfikiran terbuka dan dapat melihat dari luar kotak yang sempit...cuma 'proses pewarganegaraan' itu, hak kerajaan untuk memberi kewarganegaraan kepada siapa yang mereka fikirkan sesuai setelah memenuhi kelayakan yang diperuntukkan oleh undang-undang...jadi pada saya, tiada agenda tersembunyi di sana...dan seandainya kita dapat memahami bahawa tanah borneo ini adalah milik sama ada waris kesultanan Brunei atau kesultanan Sulu itu adalah sejarah. Harus diingat bahawa 'proses pewarganegaraan' adalah dikurniakan oleh Yang Dipertuan Agong, bukan oleh mana-mana parti politik. Jadi kalau Yang Dipertuan Agong berkenan memberi kewargangeraan kepada (secara kebetulan) orang Bajau atau Suluk yang sudah layak mengikut peruntukan undang-undang, itu kerana mereka (Sultan yang menjawat Yang Dipertuan Agong, Sultan Brunei dan Waris Kesultanan Sulu) mempunyai hubungan kekeluargaan dan persaudaraan sejak dahulu kala...

Saya setuju dengan saran RUngkud untuk kita bincangkan bagaimana kita boleh memacu pembangunan di Sabah untuk kelangsungan hidup generasi kita yang akan datang....sebenarnya saya wujudkan topik ini supaya kita dapat membincangkan seperti yang rungkud katakan itu, iaitu, oleh kerana BSI adalah bumiputera terbesar di Sabah, maka sepatutnya mereka harus dapat memberi sumbangan yang lebih besar dalam kontek membangunkan negeri Sabah....bukan seperti hari ini....walaupun ramai kalangan mereka ini yang berjaya dalam pendidikan, politik dan ekonomi, tetapi golongan ini juga yang ramai duduk di kawasan setinggan sedangkan setinggan telah dikenal pasti sebagai sarang budak-budak nakal yang cenderung kepada perlakuan jenayah. Oleh itu, masyarakat BSI ini perlu disedarkan bahawa mereka adalah golongan bumi yang majoriti dan mereka sepatutnya dapat menentukan corak masa depan negeri sabah yang kita cintai ini...

Terus terang saya katakan, saya juga berdarah Bajau dan saya tidak puas hati jika keluarga saya dari kalangan BSI ini hanya duduk diam-diam tanpa memikirkan peranan dan tanggungjawab mereka kepada negara seterusnya melaksanakan tanggungjawab itu. Saya tidak rela bangsa saya menjadi parasit....alangkah elok jika semua suku bangsa 'sabahan' ini dapat hidup secara 'simbiosis' sehingga setiap orang duduk sama rendah berdiri sama tinggi dan berat sama dipikul ringan sama dijinjing?

Ok, teruskan memberi idea-idea yang bernas untuk kebaikan bersama...Sdr Don Khalifa, mungkin formula sdr lebih ajaib jika dapat dikongsikan...

tkasih
Siapa Cepat Dia Dapat,
Siapa Cenderung Dia Untung
Image
Daahkam hal parohong pahondong
Bangkam bilahi magsasong pasong
sino-bajau
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 106
Joined: Sun Oct 26, 2008 1:06 am
Credit in hand: 1.63

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby sino-bajau » Tue Apr 21, 2009 1:40 am

yyookkuu wrote:.... saya pun banyak kengkawan barbangsa Bajau tetapi tidaklah seego macam kau?.. :lol2: [/color]


Perasaanmu sadja bah itu...sebab engkau tidak pernah mau melihat kebaikan di sebalik kata BSI itu...semua orang harmoni bah...
Siapa Cepat Dia Dapat,
Siapa Cenderung Dia Untung
Image
Daahkam hal parohong pahondong
Bangkam bilahi magsasong pasong
sino-bajau
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 106
Joined: Sun Oct 26, 2008 1:06 am
Credit in hand: 1.63

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby sino-bajau » Tue Apr 21, 2009 1:47 am

DonKhalifa wrote:
Syabas utk saudara Sino-Bajau.......anda memang jenis org yg berpelajaran....tahu membezakan apa yg berbeza.... hehehehe.........jgn emosi sgt sbb mungkin ada rakan2 forumer yg kurang bijak dan tdk tahu beza antara Bajau & Suluk......begitu jga dgn PTI mereka masih kabur2...biarlah mrk dgn si labu-labunya.....

Walau mcm mana pun Tahniah saya ucapkan sbb anda mempunyai 2 darah keturunan bangsa yg bertamadun iaitu Cina + Bajau.......no wonder anda seorg yg bijak..... :thumbup1:

Kalau kta nak mengukur kemajuan bangsa kita...biarlah kta bandingkan dgn bangsa yg jauh lebih maju & bertamadun.....bukan dgn bangsa yg jauh lebih rendah dan baru mengenal huruf.....sbb ini akan merugikan kita sendiri. Cuba kita lihat bangsa2 di dunia ni yg sudah explore angkasa lepas....mrka Low profile jak.....so..tdk payah la kta kecoh2 kalo org ckp pasal suku/bangsa mrk yg hebat.....kita buat jak apa yg patut.

Peace........... :clap2:


Terima kasih...benarlah 'hanya jauhari yang mengenal manikam'. Perenggan akhir kata-kata saudara tu mengingatkan saya kepada inti pati pemikiran selari Edward de Bono...tahniah juga kepada saudara....
Siapa Cepat Dia Dapat,
Siapa Cenderung Dia Untung
Image
Daahkam hal parohong pahondong
Bangkam bilahi magsasong pasong
sino-bajau
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 106
Joined: Sun Oct 26, 2008 1:06 am
Credit in hand: 1.63

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby Tengku Mahkota Sulu » Tue Apr 21, 2009 12:19 pm

Don Khalifah, hanya Johari kenal Maniam.

Di sini diumumkan keberangkatan tiba Tengku Mahkota Sulu* ke bumi Borneo setelah beberapa purnama di rantau orang.

*tidak ada kena-mengena dgn pemerintah Sabah
Tengku Mahkota Sulu
 
Posts: 73
Joined: Wed Nov 26, 2008 2:27 pm
Credit in hand: 0.00

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby yyookkuu » Tue Apr 21, 2009 12:53 pm

sino-bajau wrote:
yyookkuu wrote:.... saya pun banyak kengkawan barbangsa Bajau tetapi tidaklah seego macam kau?.. :lol2: [/color]


Perasaanmu sadja bah itu...sebab engkau tidak pernah mau melihat kebaikan di sebalik kata BSI itu...semua orang harmoni bah...


Saya memang berperasaan yg baik kepada semua, Cuma cara kau melemparkan kata2 dan topik mu yg seakan2 cuba memecah-belahkan kaum yg ada di Sabah memang tidak boleh digunapakai lagi zaman sekarang…macam kau telah mengungkitkan kembali prilaku parti umno terhadap kaum di Sabah ..dipeacah kemudian diperintah oleh mereka. Adakah engkau salah seorang lagi yg akan muncul sebagai dalang pemisah yg kali kedua? Apakah engkau sanggup berbuat demikian supaya bangsa2 yg ada di Sabah sering bercakaran di antara satu sama lain kemudian tidak ada kemajuan dan keharmonian yg berlaku? Adakah engkau sanggup meletakkan perilaku kejahatan lagi kepda kaum yg ada di Sabah? Cukuplah kita sudah lama merasai peritnya dan saya harap saudara harus berhati-hati dengan isu2 yg berbangkit dan tidak perlu dijelaskan. Kalau boleh kita buang sahaja ke dalam sampah supaya perpecahan ini dapat dielakkan dan muncullah keharmonian tanpa ada penindasan kaum berlaku di negeri Sabah…terpulang pada anda, mahu atau tidak itu sahaja…

Kalau betul ada kebaikan di sebalik kata BSI itu teruskan… apakah kebaikannya..?
..atau di dalam kebaikan itu ada agenda2 kejahatan yg cuba engkau semaikan ?.... :lol2:
User avatar
yyookkuu
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 11451
Joined: Sat Dec 20, 2008 4:15 pm
Credit in hand: 40.56
Bank: 20,064.43

Re: Bajau-Suluk Bumiputera Terbesar Di Sabah

Postby DonKhalifa » Tue Apr 21, 2009 3:33 pm

Tengku Mahkota Sulu wrote:Don Khalifah, hanya Johari kenal Maniam.

Di sini diumumkan keberangkatan tiba Tengku Mahkota Sulu* ke bumi Borneo setelah beberapa purnama di rantau orang.

*tidak ada kena-mengena dgn pemerintah Sabah




Selamat kembali ke Bumi Sabah yg tercinta ini saudara TMS, :welcome:

Mudah2 han perantauan saudara mendatangkan hasil utk kita kongsi bersama, tidak kiralah ianya dlm bentuk pengalaman ataupun berupa pengamatan......"Jauh berjalan luas pandangan"

Ba kalo singgah2 d KK tu jgn lupa kita bole landing di Starbuck ka, Coffee Bean ka,......kadai kaling pun ok jga janji happy..... :lol2: ............
DonKhalifa
Peminat SF
Peminat SF
 
Posts: 398
Joined: Thu Nov 06, 2008 10:31 am
Credit in hand: 7.35

PreviousNext

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to Bajau & Other Races

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there is 1 user online :: 0 registered, 0 hidden and 1 guest (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.