Asal Usul Kaum Bugis Di Sabah

Bincang tentang bahasa & kebudayaan kaum Bajau, Suluk, Lundayeh, Cocos dan sebagainya.

Moderator: Moderators

Asal Usul Kaum Bugis Di Sabah

Postby bugisabah » Mon Jan 07, 2008 2:09 pm

P/S: Ini cumalah pendapat pribadi ok bkn la atas kajian mana2 pihak.

Ok la sbb di suruh utk buka 1 tread ni aku kasi taw la ckit2 pasal aku punya bangsa ini.

Mcm semua sedia maklum. Bugis ni dtg ke Sabah adalah utk dijadikan boneka kerajaan BERJAYA pada ketika itu utk menang dalam pilihan raya dan mengimbangi kaum di Sabah (dalam 30 tahun sahaja islam meningkat sebanyak 18-20%).

Sungguh pun Bugis ini boneka. Tp, well bukan mau puji kaun sendiri. Tp, atas kerajinan dan usaha org2 Bugis. Iya seperti anda lihat skrang ni. Sehingga menimbulkan ketidakpuasan hati org2 pribumi Sabah.

Tp y menjadi masalah skrang ni kami PTI generasi ke-2. Kami bukan lagi org2 y menerima IC Projek. Ttp kami ini y lahir di bumi Sabah dan menerimah IC secara sah. Kami pun di suruh utk tidak menulis bangsa Bugis pada surat beranak dan IC. Ttp Melayu.

So, baru2 ni aku mendegar manifesto PKR dan mana2 parti pembangkang. Jika menang mahu membuat 1 suruhanjaya d raja utk mengesan mereka2 y memegang ic projek. So, bagaimana dgn nasib kami PTI generasi ke-2?
User avatar
bugisabah
 
Posts: 76
Joined: Sun Jan 06, 2008 7:04 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Tawau Bandaraya Bugis

Advertisement

Postby KiCkOutPTI » Mon Jan 07, 2008 2:28 pm

Ini sebenarnya masalah assurance. Mana yang ko pilih, bangsa Sabah itu sendiri atau PTI. Ini persoalan yang slalu menghantui suma bangsa yang ada di Sabah. Orang KDM bukan anti sama orang Bugis tapi yang kami anti adalah PTI. Kalau ko ingat zaman PBS dulu, timbalan ketua menteri adalah Ahmad Bahrom Titingan, orang Tawau sendiri. Even dia kalah election, Pairin tetap bagi dia jadi timbalan ketua menteri. So kalau kami bole percaya bangsa kamu, kamu harus percaya bangsa kami juga.

PS: Ko Bugis Bone kah Bugis Andrikan?
KiCkOutPTI
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 653
Joined: Thu Sep 14, 2006 2:55 am
Credit in hand: 0.00
Location: Detroit

Re: Asal Usul Kaum Bugis Di Sabah

Postby puntih » Mon Jan 07, 2008 3:55 pm

bugisabah wrote:P/S: Ini cumalah pendapat pribadi ok bkn la atas kajian mana2 pihak.

Ok la sbb di suruh utk buka 1 tread ni aku kasi taw la ckit2 pasal aku punya bangsa ini.

Mcm semua sedia maklum. Bugis ni dtg ke Sabah adalah utk dijadikan boneka kerajaan BERJAYA pada ketika itu utk menang dalam pilihan raya dan mengimbangi kaum di Sabah (dalam 30 tahun sahaja islam meningkat sebanyak 18-20%).

Sungguh pun Bugis ini boneka. Tp, well bukan mau puji kaun sendiri. Tp, atas kerajinan dan usaha org2 Bugis. Iya seperti anda lihat skrang ni. Sehingga menimbulkan ketidakpuasan hati org2 pribumi Sabah.

Tp y menjadi masalah skrang ni kami PTI generasi ke-2. Kami bukan lagi org2 y menerima IC Projek. Ttp kami ini y lahir di bumi Sabah dan menerimah IC secara sah. Kami pun di suruh utk tidak menulis bangsa Bugis pada surat beranak dan IC. Ttp Melayu.

So, baru2 ni aku mendegar manifesto PKR dan mana2 parti pembangkang. Jika menang mahu membuat 1 suruhanjaya d raja utk mengesan mereka2 y memegang ic projek. So, bagaimana dgn nasib kami PTI generasi ke-2?


Bugis...bugis, kesianya kau....Beginilah, biar sia terus terang. Kalau ko mau duduk di Sabah...bagus-bagus perangai kamu ah...mositi..kena jujur & ikhlas & jangan berani-berani pijak kepala orang asli Sabahan ok...BUGIS...sbb...banyak sudah kami bagi muka sama kamu sampai lah sekarang kamu mengecapi segala-galanya di bumi bertuah ini (Sabah) jadi, faham-faham lah, kalau masuk kandang rimau mengaum & kalau masuk kandang kambing menggembek....ya...BUGIS....apa2 pun jangan ambil hati :evil:
User avatar
puntih
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1435
Joined: Thu Oct 04, 2007 10:34 pm
Credit in hand: 2.17

Postby bugisabah » Mon Jan 07, 2008 4:17 pm

:twisted: <--- muka ganas. Nda la begini la yg baiknya. Mmg aku akui yg org Bugis sudah meresap ke seluruh muka bumi Sabah y bertuah ini. Tp klu mau ckp Bugis takbir ini Sabah itu mmg tak logik la. Even tidak mustahil (jgn kecil ati ok)

Sebenarnya klu kau ckp yg org Bugis ni tidak bule berkawan dgn kaum pribumi Sabah. Itu bagi aku 1 fakta yg salah. Sbb org Bugis selalu akan menanam kecercayaan terhadap masyarakat Sabahan. Klu tidak buat begini mmg org Bugis akan untuk jangka pindik. Itu palui namanya. Dan mustahil org Bugis bule sampai ke tahap mcm ni klu tidak ada kejujuran dalam hidup (ada juga la yg tidak jujur) :twisted:

Aku nda taw la y kaum pribumi ni anti Bugis or anti PTI. Dulu waktu aku abis SPM sebelum pi Kolej Matrikulasi Johor. Sempat la juga aku kereja kontrak sama itu MPOC. Key in, key in data kereja aku. Memula tu aku ok jak ba kereja sama durang. Tp lama2 pas urg2 di Lembaga itu taw aku urg Bugis. Nah! Mula menyindir lagi tu. Siap pernah sekali org Lembaga itu ckp "aku nda mau beli sanggar di pasar, Bugis tu semua". Nda kau tekezut. Di opis lagi tu.

Masuk UMS lagi la. Ada ni sorang pribumi dia pertikakaikan aku masuk Matrikulasi. Sbb dia ckp matrik utk urg2 Bumiputra saja. Tp aku lawan, aku ckp urg2 y SPM dia nda bagus mmg la nda layak masuk matrik. Bah! Trus berhantam. Sama2 la juga seri. Aku lebam 1 biji, dia lebam 1 biji juga.

Aku masuk ini forum juga, tekezut juga sbb banyak btul posting y menghentam org2 bugis. Itu y aku punya fist2 post nampak kurang ajar. sori k

Apa aku simpulkan d cni ialah. Klu mau dpt sesuatu itu usaha lebih penting dr ckp2 aku urg ini aku urg itu. Bagi aku, d zaman y serba penuh persaingan ini, usaha lebih penting :wink: :roll:
User avatar
bugisabah
 
Posts: 76
Joined: Sun Jan 06, 2008 7:04 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Tawau Bandaraya Bugis

Postby William_D'Conqueror » Mon Jan 07, 2008 4:24 pm

Bugis, memang wajar anda membuka satu thread baru ttg Bugis di Sabah. Saya memang tidak menafikan kaum bugis memang rajin tetapi jgan lupa kaum ini juga terkenal sikapnya yang tidak jujur dan tamak. Bukan kata apa, kalo korang datang Sabah mencari suaka, pihak pribumi Sabahan tidak la halang kalo korang jujur dan tidak tamak.

Kaum cina ini pun benci dengan kaum bugis ini bukan la sebab persaingan, tapi taktik kotor yang menyebabkan "Market Spoil" malah Consumer spoil... anda paham ka? ok, Secara ringkas, sikap tidak jujur dan ketamakan kelompok ini merosak quality pemasaran dan pengunaan....

Contohnya pemandu teksi cina dan bugis, ini dua jenis kes.
Kes pertama: ada penumpang yang mengejar masa yang sanggup bayar lebih dan minta pemandu teksi turunkannya di simpang yang memang haram atau salah di sisi undang-undang. si Penumpang tanya:"kalo berhenti sini boleh kena saman ka? sa kejar masa...." Kalo si pemandu teksi cina dia akan ckap:"Hayo...memang mana boleh. Nanti kena saman. lesen susah apply" tetapi kalo si pemandu teksi bugis:"Boleh bha...kalo kena saman kasi suap saja RM10 bha....semua selesai."

kes kedua: Memang selalunya pemandu bugis PTI ini tiada lesen pengangkutan sah, dia nampak ada orang tunggu kereta di tempat simpang haram atau salah sisi undang2 berhenti, mereka ini akan degil jua dan berhenti mengangkut penumpang dengan sedia buka pintu kereta dan menawar harga. Misalnya kalo harga market sejajar dan berpatutan ialah RM7.00, mereka ni kasi RM5.00....

Nah...anda paham sudah sikap kelompok bugis PTI tidak jujur dan ketamakannya bukan di dalam perniagaan saja malah hak-hak anak peribumi....anda lebih jelas dari sa.... :roll:

Pikirkan, kalo anda di pihak kami Sabahan, apa perasaan kamu?
User avatar
William_D'Conqueror
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1144
Joined: Tue Mar 20, 2007 12:00 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Labuan F.T

Re: Asal Usul Kaum Bugis Di Sabah

Postby William_D'Conqueror » Mon Jan 07, 2008 4:50 pm

bugisabah wrote:P/S: Ini cumalah pendapat pribadi ok bkn la atas kajian mana2 pihak.

Ok la sbb di suruh utk buka 1 tread ni aku kasi taw la ckit2 pasal aku punya bangsa ini.

Mcm semua sedia maklum. Bugis ni dtg ke Sabah adalah utk dijadikan boneka kerajaan BERJAYA pada ketika itu utk menang dalam pilihan raya dan mengimbangi kaum di Sabah (dalam 30 tahun sahaja islam meningkat sebanyak 18-20%).

Sungguh pun Bugis ini boneka. Tp, well bukan mau puji kaun sendiri. Tp, atas kerajinan dan usaha org2 Bugis. Iya seperti anda lihat skrang ni. Sehingga menimbulkan ketidakpuasan hati org2 pribumi Sabah.

Memang la orang Bugis ini kaum yang rajin tetapi kelompok ini jua terkenal yang tidak jujur dan ketamakannya....

Tp y menjadi masalah skrang ni kami PTI generasi ke-2. Kami bukan lagi org2 y menerima IC Projek. Ttp kami ini y lahir di bumi Sabah dan menerimah IC secara sah. Kami pun di suruh utk tidak menulis bangsa Bugis pada surat beranak dan IC. Ttp Melayu.

Tahu kah anda,hasrat kerajaan Malaysia memperkasakan Kaum Melayu yang membuat penyataan bahawa kaum peribumi di Nusantara sebenarnya bole didominasi sebagai kelompok kaum Melayu. Ini makna nya bukan bugis saja malah dimaksudkan kaum peribumi Sabah dan Sarawak juga. Akan tetapi, UMNO tahu memang sukar mereka mo me"melayu"kan kaum peribumi Sabah dan Sarawak sebab mempunyai personality yang tersendiri dan kuat. Tambah lagi, mereka ini kebanyakan bukan Islam. Sedangkan kaum Dusun Ranau yang Islam pun inda perna mengaku mereka ini Melayu, mereka tetap ckap Dusun, Budaya Dusun, dalam surat beranak pun tulis Kadazan dll. Tambah lagi dalam mentality UMNO, Melayu=kaum peribumi islam=islam.

Kalo ko ckap bugis hebat ini itu. Mana kejatian bangsa ko? Walau kaum KDM masi mundur tapi mereka ini tidak hina macam kaum bugis PTI ini sanggup tikam belakang bangsa sendiri. Ini la tidak jujur dan ketamakan orang bugis PTI...


So, baru2 ni aku mendegar manifesto PKR dan mana2 parti pembangkang. Jika menang mahu membuat 1 suruhanjaya d raja utk mengesan mereka2 y memegang ic projek. So, bagaimana dgn nasib kami PTI generasi ke-2?

Mereka berhak bersedemikian untuk tegak kedaulatan Sabah dan hak Sabahan!
User avatar
William_D'Conqueror
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1144
Joined: Tue Mar 20, 2007 12:00 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Labuan F.T

Postby puntih » Mon Jan 07, 2008 7:34 pm

Sebelum sia mo buat komen tentang BUGIS sorry dulu ah BUGISABAH, yang sia mo cerita ni pengelaman sia sendiri berkawan dengan orang BUGIS. Saya sudah lama berkawan dengan orang tu, dan beliau saya anggap sebagai sifu saya lah pasal bussines ni, kami selalu menyertai anjuran2 MLM,Peleburan dlm internet seperti Swisscash dan mcm2 lagi lah peleburan time tu. Jadi nak dijadikan cerita, apabila saya dapat ja orang yang sepatutnya saya dapat komisennya, semua dia kasi ander bawah dia. time tu sia inda berapa pandai lagi lah selok-belok yang begitu2 kan. Lama-lama sia mula hairan? abis banyak sudah orang yang sia cari tapi inda juga dapat2 komisen dia, jadi sia pun tanya lah sama itu kawan2 sia yang lain, apabila diorang sudah terangkan perkara sebenarnya..aya..sia bilang,punyalah main :evil: sia time tu. Tapi bila :evil: sia dah reda, sia fikir2 balik sia mau juga belajar tentang hal2 macam tu (bukan menipu tau, selok-belok bussines cm tu lah) Sampai lah sekarang perangai & sikap beliau tetap sama mcm tu dengan sia, tapi walaupun sia tau sia diam ja pasal sia mo menuntut ilmu perniagaan (yg baik2 lah sia ambil) Kawan sia tu memang pintar, sekarang ni dia dah beralih ke bermain FOREX pula (kami sama2 lah) sekarang ni kawan sia tu sudah pun memiliki duit sebanyak 35 juta, USD tau, bukan RM. Tapi adui...inda berubah-rubah juga perangai dia. Sekarang ni ramai orang cari dia,pasal dia kasi main duit orang sampai sekarang belum dibayar lagi sbb cek yang last dia dapat untuk mo bayar pelabur beliau 2 ratus ribu, USD tau, bukan RM. alasan dia, bank tidak mo tukar duit USD banyak2 sekarang abis mo dekat sudah pilihan raya, kerajaan banyak mo guna duit dia bilang. jadi inilah pengajaran dan pengelaman yang pahit selama saya berkawan dengan orang BUGIS. Sia harap2 orang bugis yang baca artikel ini sedar2 lah...
User avatar
puntih
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1435
Joined: Thu Oct 04, 2007 10:34 pm
Credit in hand: 2.17

Postby puntih » Mon Jan 07, 2008 7:41 pm

Sorry lah BUGISABAH mungkin keterlaluan posting sia, tapi itulah yang saya laluai samasa saya berkawan dengan orang Bugis. Sia tidak bermaksud mo anggap ko sebagai binatang ka apa ka, tapi baik ko tingu betul2 diri kamu dan buat pengajaran. ok Bugisabah :idea:
User avatar
puntih
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1435
Joined: Thu Oct 04, 2007 10:34 pm
Credit in hand: 2.17

Re: Asal Usul Kaum Bugis Di Sabah

Postby bushido » Mon Jan 07, 2008 8:02 pm

bugisabah wrote:P/S: Ini cumalah pendapat pribadi ok bkn la atas kajian mana2 pihak.

Ok la sbb di suruh utk buka 1 tread ni aku kasi taw la ckit2 pasal aku punya bangsa ini.

Mcm semua sedia maklum. Bugis ni dtg ke Sabah adalah utk dijadikan boneka kerajaan BERJAYA pada ketika itu utk menang dalam pilihan raya dan mengimbangi kaum di Sabah (dalam 30 tahun sahaja islam meningkat sebanyak 18-20%).

Sungguh pun Bugis ini boneka. Tp, well bukan mau puji kaun sendiri. Tp, atas kerajinan dan usaha org2 Bugis. Iya seperti anda lihat skrang ni. Sehingga menimbulkan ketidakpuasan hati org2 pribumi Sabah.

Tp y menjadi masalah skrang ni kami PTI generasi ke-2. Kami bukan lagi org2 y menerima IC Projek. Ttp kami ini y lahir di bumi Sabah dan menerimah IC secara sah. Kami pun di suruh utk tidak menulis bangsa Bugis pada surat beranak dan IC. Ttp Melayu.

So, baru2 ni aku mendegar manifesto PKR dan mana2 parti pembangkang. Jika menang mahu membuat 1 suruhanjaya d raja utk mengesan mereka2 y memegang ic projek. So, bagaimana dgn nasib kami PTI generasi ke-2?


ha ha saudara bugisabah.. ic-ic masa berjaya itu sebenarnya seumpamanya royalti kepada parti berjaya kerana memberikan labuan kepada tanah melayu...

buat masa ini saya punya kawan2 bugis yg ada ic memang tak puas hati dengan penipuan kerajaan tanah melayu.

ada ramai juga bugis yg kawin dusun dan mereka berjuang untuk orang tempatan sabah dan bukannya memihak kepada tanah melayu. untuk ini saya berterima kasih kepada orang2 yang tahu kepentingan sabahan di negeri sendiri.
User avatar
bushido
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2459
Joined: Thu Nov 02, 2006 3:35 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Kudat - KL

Postby bushido » Mon Jan 07, 2008 8:18 pm

Oh ya pasal bugis dalam bisnis ini.. memang banyak bugis sesama bugis ini saling menipu... pasal forex ini ada ramai kawan2 bugis yang di tipu oleh bugis sendiri.
ada sekali kawang bugis ini penjual kereta... ada pak cik mau beli lori 4 tan lebih.. dia tipu pak cik bugis dengan di suruh bayar hampir RM10 ribu sebagai deposit dan selepas itu menghilang diri. Apalagi itu pak cik berabislah marah kena tipu pemuda bugis...

anak muda bugis itu pula pindah ke semenanjung.... memang kalau pusing2 wang ini saya hairanlah kalau tipu wang ini bugis memang pandai..
User avatar
bushido
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2459
Joined: Thu Nov 02, 2006 3:35 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Kudat - KL

Postby bushido » Mon Jan 07, 2008 8:44 pm

Melayu Sebenar
http://nuhairi.net/wordpress/?p=12


Rinus Says:
July 16th, 2007 at 8:50 pm
Perkataan Melayu berasal dari “Melayur” iaitu istilah suku Malayalam atau Malabar dari India Selatan yang bermakna bukit atau permatang.

Orang-orang Melayur adalah masyarakat asli Nusantara Sumatera (yang berasal dari Pulau Borneo berhizrah ke Sumatera yang menggunakan bahasa asal atau asli Melayu) berkahwin dengan orang-orang Indian Malabar atau Malayalam. Hasil pertembungan dua bangsa dan budaya menghasilkan bangsa Melayur sempena tempat yang dinamakan Melayur dan juga menghasilkan Indianized Kingdom (kerajaan dipengauhi India) yang memerintah ribuan tahun di kepulauan Nusantara.

Dunia Melayu mulai dikenali dengan kewujudan pemerintahan raja-raja kacukan India dan penduduk asli kepulauan nusantara termasuk Sumatera, Jawa, Borneo, Filipina, dan Champa di Vietnam. Kedatangan pengaruh Arab Islam telah menjadikan kerajaan Melayur kerajaan Islam setelah raja-raja orang Melayur memeluk agama Islam.

Bangsa dan pemerintahan raja-raja Melayur akhirnya dikenali sebagai Melayu dan berkembang pesat melalui perkahwinan antara kerabat di raja, perdagangan, peperangan atau penaklukan, dan juga diplomasi atau politik.

Bahasa Melayu yang kita kini kenali berkembang menjadi bahasa perdagangan, diplomasi dan keagamaan di seluruh kepulauan nusantara di mana kerajaan Melayu telah diwujudkan.

Bahasa Melayu asal mempunyai persamaan dengan bahasa asli Borneo khusunya Dusun dan Iban. Bahasa Melayu modern adalah 70% bahasa India (Sanskrit) yang digunakan oleh suku kacukan Melayu yang dipengarugi kemudian oleh bahasa Arab, Cina dan Portugis disebabkan pertembungan budaya antara benua melalui perdagangan di bumi Melayu.

Hari ini istilah Melayu bukan istilah bangsa (race) tetapi etnik (dari segi agama) kerana tidak ada bangsa yang dikenali sebagai Melayu menurut Perlembagaan Malaysia. Seorang Melayu adalah sesiapa yang biasanya mengunakan bahasa Melayu, beraga Islam dan mengamalkan budaya Melayu. Bahasa dan Budaya Melayu adalah termasuk bahasa Sanskrit dan budaya masyarakat India Selatan.
Dalam bahasa Melayu modern, perkataan asala Melayu hanya 30% yang hampir kesemuanya dapat dikesan berasal dari Pulau Borneo.

Hampir kesemua raja-raja Melayu di zaman dahulu adalah kacukan India dan tempatan (Sumatera dan Borneo)yang menggunakan bahasa tempatan sebagai bahasa asal diperkayakan dengan bahasa asing. Pada hakikatnya bahasa Melayu sekarang adalah bahasa yang diperkayakan oleh bahasa asing khususnya bahasa Sanskrit sesuai dengan kedudukan sejarah dimana selama 2,000 tahun kepulauan nusantara dipengaruhi oleh India dan Arab.

Istilah masuka Melayu bermakna menjadi sebahagian masyarakat berbudaya tinggi berasaskan budaya India dan Arab. Manusia Pagan atau Kafir dikecualikan dari defininasi ini.

Penulis-penulis sejarah Melayu sebenarnya adalah Melayu kacukan tempatan dan Inda seperti Munsyi Abdullah. Raja-raja atau Sultan-Sultan Melayu zaman dahulu menganggap diri mereka keturunan Raja Iskandar Zulkarnain.

Tuntutan ini mempunyai kebenarannya kerana raja-raja Melayur adalah kacukan wanta tempatan dan pembesar-pembesar atau pedagang-pedagang kaya dari India yang seterusnya mungkin keturunan penjajah Greek di India di zaman sebelum masihi.

Hari ini, penulis-penulis Barat telah menjadikan istilah Melayu untuk mengtakrifkan penduduk asli di kepulauan Nusantara sebagai orang-orang Melayu. Ianya tidak lagi bermakna kacukan India dan orang-orang tempatan atau tertumpu kepada pembesar-pembesar negeri. Istilah ini juga dapat diterima sepenuhnya oleh masyarakat serumpun d kepulauan Asia Tenggara/nusantara.

Walau bagaimana pun, isitlah Melayu hanya digunakan setakat istilah akademik. Ianya digunakan secara meluas oleh penyelidik Barat untuk mengenali masyarakat penutur bahasa Austronesian Malayo Polynesian dari Pulau Madagascar Lautan India Afrika ke Pulau Easter lautan Pasifik Amerika Selatan.

Penulis-penulis tempatan juga menulis mengenai kehebatan pelayar-pelayar orang Melayu menjelajah dunia untuk menguasai maritim lautan Hindi dan lautan Pasifik di zaman kuno sebelum Cheng Ho atau Magellan menerokai pelayaran lautan merentasi benua.

Kita juga membaca bahawa terdapat 300 juta orang-orang Melayu di seluruh dunia dan pengaruh orang-orang Melayu menjadikan bangsa Melayu sebagai salah satu bangsa peneroka terbesar lautan luas.
Istilah rumpun melayu sering dikumandangkan seolah-olah ianya suatu kenyataan.

Namun hakikatnya, Perlembagaan Malaysia telah memberi pengertian sempit mengenai istilah Melayu. Berdasarkan tafsiran Perlembagaan Malaysia hanya terdapat 25 manusia di seluruh bumi yang dinamakan Melayu. Orang-orang Jawa di luar Malaysia bukan orang Melayu, orang-orang asli Borneo yang pada hakikatnya rumpun Melayu juga bukan Melayu kerana mereka masih bertutur dalam bahasa atau dialek suku masing-masing.

Menurut Perlembagaan Malaysia, bangsa Melayu bukan istilah bangsa tetapi istilah agama dan budaya atau cara hidup. Orang India dan Arab Islam boleh menjadi Melayu. Dalam duia hanya terdapat dua kumpulan besar yang mendefinasikan diri mereka melalui agama dan bukan bangsa. Salah satu ialah Melayu (berdasarkan Perlembagaan Mlaaysia dan yang kedua bangsa Yahudi yang mengelar diri mereka sebagai bangsa Yahudi bukan atas ras (racial classification) tetapi agama Yahudi mereka.

Di negara-negara Arab, suku atau bangsa Arab itu adalah itilah bangsa, bukan agama. Orang-orang Arab yang beragama Kristian akan tetap menjadi orang Arab. Malah sikap orang-orang Arab terhadap orang-orang Arab bukan Islam lebih mulia. Di Palestin, Syria, Iraq, Lebanon,dll terdapat masyarakat Arab Kristian yang menpunyai semangat nasionalisma Arab yang tinggi.

Tafsiran Perlembagaan Malaysia yang sempit menjadikan bangsa Melayu sutu bangsa yang kecil dan tertumpu kepada negara Malaysia. Bagi saya tafsiran Perlembagaan Malaysia meyakinkan saya bahawa Melayu tidak wujud sebelum wujudnya kerajaan pemerintahan India (Indianized Kingdom) di Nusantara. Sejarah Melayu bermula dengan Parameswara dari Palembang yang berhijrah ke Melaka.

SAebelum ini, tidak ada orang Melayu. Yang ada adalah suku-suku asli yang bertutur dalam dialek asli Borneo atau Sumatera atau Jawa, dan lain-lain. Di Borneo suku-suku asli in kini dikenali sebagai suku Dusun/Dayak. Masyarakat Melayu yang kita kenali di Pulau Boneo adalah masyarakat Dusun/Dayak yang memeluk agama Islam atau “masuk Melayu.”

Negara Brunei berasal dari Atak Batatar yang dieprcayai suku Murut atau Dusun Bisaya yang memeluk agama Islam dan memulakan kesultanan Brunei sehingga sekarang. Rakyat Brunei adalah suku-suku tempatan yang telah memeluk agama Islam dan mengubah cara hidup sebagai orang-orang Melayu Islam.

Demikian juga, Malaysia tidak boleh mengatakan bahawa masyarakat Malagasy di Madagascar adaalah orang-orang Melayu. Ii kerana meereka tidak memenuhi syarat-syarat perlembagaan Malaysia. Masyarakat Malagasy sebenarnya berasal dari Pulau Borneo dan bahasa mereka mirip kepada bahsa manyan yang seterusnya mirip kepada bahasa Dusun di Sabah.

Walaua bagaimana pun, tafsiran bahawa Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu sebenarnya ada kebenaran. Ini disebabkan ianya bukan isitilah untuk semua penduduk asli di kepulauan nusantara yang dikenali sebagai malayo polynesian. Ianya dalah istiah untuk masyarakat kacukan yang berasal dari Melayur India.

Penduduk asli yang dinamakan malayo polynesian memunyai ciri-ciri mongoloid bukan India walau pun kebanyakannya berkulit gelap sawong. Namun orang-orang Melayu di Malaysia hampir kesemuanya keturunan kacukan India atau Arab yang masih dapat diteliti dalam paras atau kulit penduduk Malaysia sekarang yang mirip India atau Arab - gelap, tinggi lampai, tinggi batang hidung dan bibir nipis dan bentuk kepala yang jelas bukan asli Nusantara.

Kumpulan ini adalah kumpulan cerdik, pintar dan merupakan kelas pemerintah selain menguasai bidang perdagangan negara.

Orang-orang Kelantan dan Kedah adalah di antara suku-suku tempatan yang paling asli, atau suku-suku pendatang seperti suku Bugis, Jawa, Acheh, dan lain-lain yang hampir kesemuanya masih mempunyai ciri-ciri Mongoliod yang jelas.

Kalau nak tahu, siapa melayu sebenar, inilah jawapannya.

Anak Borneo

*Tahukan anda bahasa Dusun/Iban adalah asal usul 30% dari bahasa Melayu modern. Bahasa melayu berasal dari Borneo, bukan Semenanjung Malaysia. Orang-orang Dusun/Dayak berhijrah ke Sumatera dan menjadikan Bumi tersebut tanah mereka. Berkahwin dengan orang India telah melahirkan suku bangsa Melayur atau Melayu. Kerajaan Melayur (Indianized Kingdom) telah memulakan sejarah Melayu.
User avatar
bushido
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2459
Joined: Thu Nov 02, 2006 3:35 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Kudat - KL

Postby bushido » Mon Jan 07, 2008 8:53 pm

Dari Utusan: ( http://www.utusan.com.my/utusan/content ... =po_02.htm )

Orang Kelantan Melayu sebenar?
http://nuhairi.net/wordpress/?p=12
Oleh ROZILAN SALLEH

PULAU PINANG 13 Julai - Benarkan Melayu Kelantan merupakan orang Melayu yang paling asal di negara ini berbanding dengan orang Melayu di tempat lain?
Hipotesis mengenainya mungkin berasas berdasarkan kajian pensyarah Sains Forensik di Pusat Pengajian Sains Perubatan, Univerisiti Sains Malaysia (USM) Kubang Kerian di Kelantan, Dr. Zafarina Zainuddin.
Menurutnya, hipotesis itu juga berdasarkan kajian awal terhadap genetik Mithochondial-Ssid Deoksiribonukleik (Mithochondial-DNA) di kalangan beberapa penduduk di pedalaman Kelantan yang tidak pernah keluar dari kawasan mereka.
Bagaimanapun, katanya, hipotesis itu memerlukan kajian lebih mendalam mengenai Siapa Melayu Sebenarnya yang akan dijalankan menerusi Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) dan dijangka siap tiga tahun lagi.
Ketika ini, katanya, terdapat 12 etnik Melayu di negara ini termasuk mereka yang berasal dari Indonesia termasuk Jawa, Bugis, Minang, Champa dari Kemboja dan Yunan dari China.
“Bagaimanapun kajian ini bukannya untuk mengubah sejarah bahawa orang Melayu berasal dari tempat lain tetapi adalah untuk mencari fakta terbaru berdasarkan penyelidikan kita sendiri,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas majlis penyerahan tesis hasil penyelidikannya mengenai kajian genetik dan forensik pergigian oleh seorang lagi pensyarah Sains Forensik pusat pengajian yang sama, Dr. Mohd. Fadhil Khamis kepada Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) di sini hari ini.
Tesis itu diserahkan Naib Canselor USM, Prof. Datuk Dzulkifli Abdul Razak kepada Ketua Pengarah JHEOA, Datuk Fadzil Mahamud.
Pada masa yang sama, kata Dr. Zafarina, kajian itu juga bukan mahu menidakkan status Melayu di kalangan etnik-etnik Melayu yang lain tetapi lebih kepada untuk mengetahui etnik Melayu yang mana paling awal wujud.
Dalam pada itu, penyelidikan terulung beliau dan pertama di negara ini yang memberi tumpuan kepada perbandingan genetik Mithochondial-DNA mengesahkan perbezaan antara populasi Melayu Moden dengan Melayu Proto.
Pengesahan itu yang berdasarkan tempoh masa kewujudan dan kandungan Mithochondrial-DNAsekali gus mengenepikan anggapan bahawa generasi paling awal orang Melayu yang ada pada masa kini Melayu Proto.
Pada masa yang sama, hasil penyelidikan Dr. Zafarina itu membuktikan Melayu moden berasal daripada populasi ‘Mongoloid’ dari selatan China atau ‘Austranasian’ yang berhijrah ke kawasan lain di Asia antara 6,000 hingga 8,000 tahun dahulu.
“Ia berbeza dengan populasi Melayu Proto yang wujud lebih awal iaitu kira-kira 200,000 tahun dahulu dan berasal dari Afrika,” ujarnya.
Beliau yakin hasil kajian itu dapat digunakan dengan lebih meluas dan pihaknya berhasrat menghasilkan satu pengkalan data khusus sebagai rujukan bagi membangunkan masyarakat Orang Asli yang berjumlah kira-kira 150,000 orang di Semenanjung ketika ini.
Sementara itu, Dzulkifli berkata, kajian seumpama itu perlu ditingkatkan bagi mencari sebanyak mungkin maklumat agar menjadi hak milik negara.
User avatar
bushido
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2459
Joined: Thu Nov 02, 2006 3:35 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Kudat - KL

Postby bugisabah » Mon Jan 07, 2008 10:11 pm

Fullamak, ini Bugis juga masuk itu Melayu lor. Ehem2x kembali kepada topic. Iya, ada betulnya dan ada tipunya juga kata2x kamurang itu. Oklah, klu itu Bugis tidak jujur dalam perniagaan kita lihat dari sudut lain pulak. How about education?

Dulu masa aku sem 3 (time ni aku ada jawatan kat MPP UMS) kami ada bah pigi buat lawatan di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah. Nda la jauh mana pun. Kami ada menerima maklumat dari itu Politeknik bahawa 85% pelajar adalah dari berketurunan Bugis (ini di sokong oleh statistik).

So, aku bertanyalah adakah anak2x Bugisan ini masuk ke dalam dunia pendidikan dengan cari penipuan juga? :evil:
User avatar
bugisabah
 
Posts: 76
Joined: Sun Jan 06, 2008 7:04 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Tawau Bandaraya Bugis

Postby alphawaves » Mon Jan 07, 2008 10:18 pm

Bugis sabah kau ini saya macam kenal lah.. cara kau menulis ini macam pernah menjadi kawan kawan saya di forum ini juga dulu..kenapa kau tukar id? kan tidak pasal pasal kau sudah bergaduh sama saya...

macam ini bugis sabah.. nanti saya PM kau punya id lama..klu betul kau bagi tau saya.
Image
User avatar
alphawaves
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 692
Joined: Thu Jun 28, 2007 8:30 pm
Credit in hand: 0.00
Location: -Somewhere-

Postby bugisabah » Mon Jan 07, 2008 10:25 pm

alphawaves wrote:Bugis sabah kau ini saya macam kenal lah.. cara kau menulis ini macam pernah menjadi kawan kawan saya di forum ini juga dulu..kenapa kau tukar id? kan tidak pasal pasal kau sudah bergaduh sama saya...

macam ini bugis sabah.. nanti saya PM kau punya id lama..klu betul kau bagi tau saya.

Nope, aku urg baru di cni. Aleee bergaduh tu biasalah ba tu. Kan lelaki akan rapat setelah bergaduh :twisted:

Apa pun aku nda kacau sudah itu sub forum politik. Hope kamurang bule la berjaya dalam politik. Aku kacau ini sub sosio budaya ajak :twisted:
User avatar
bugisabah
 
Posts: 76
Joined: Sun Jan 06, 2008 7:04 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Tawau Bandaraya Bugis

Next

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to Bajau & Other Races

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there is 1 user online :: 0 registered, 0 hidden and 1 guest (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.