Lundayeh culture pula

Bincang tentang bahasa & kebudayaan kaum Bajau, Suluk, Lundayeh, Cocos dan sebagainya.

Moderator: Moderators

Postby alphawaves » Mon Jan 07, 2008 10:32 pm

aiiii kamu bilang amoi lundayeh lawa lawa kah? bah nanti aku memugai perempuan lundayeh lah...awas kamu sumandak lundayeh!
Image
User avatar
alphawaves
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 692
Joined: Thu Jun 28, 2007 8:30 pm
Credit in hand: 0.00
Location: -Somewhere-

Advertisement

Postby neblenget » Tue Jan 08, 2008 8:56 am

alphawaves wrote:aiiii kamu bilang amoi lundayeh lawa lawa kah? bah nanti aku memugai perempuan lundayeh lah...awas kamu sumandak lundayeh!


bah kalau kau dapat sumandak Lundayeh, jgn lupa member2 yang kegersangan hihihihi...
Show Me The Money!!!
User avatar
neblenget
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 229
Joined: Thu Oct 04, 2007 11:08 am
Credit in hand: 0.00

Postby bushido » Tue Jan 08, 2008 1:56 pm

keluarga saya pun beberapa diantara mereka kawin lundayeh..ehh..
User avatar
bushido
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2459
Joined: Thu Nov 02, 2006 3:35 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Kudat - KL

Postby SoLaTa » Tue Jan 08, 2008 5:20 pm

neblenget wrote:
alphawaves wrote:aiiii kamu bilang amoi lundayeh lawa lawa kah? bah nanti aku memugai perempuan lundayeh lah...awas kamu sumandak lundayeh!


bah kalau kau dapat sumandak Lundayeh, jgn lupa member2 yang kegersangan hihihihi...


na' kamuh pem ba' dat anak lundayeh ka ! na' ngalap niat neblenget. He he
SoLaTa
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 523
Joined: Tue Jan 08, 2008 5:03 pm
Credit in hand: 0.00

Postby bushido » Tue Jan 08, 2008 5:24 pm

SoLaTa wrote:
neblenget wrote:
alphawaves wrote:aiiii kamu bilang amoi lundayeh lawa lawa kah? bah nanti aku memugai perempuan lundayeh lah...awas kamu sumandak lundayeh!


bah kalau kau dapat sumandak Lundayeh, jgn lupa member2 yang kegersangan hihihihi...


na' kamuh pem ba' dat anak lundayeh ka ! na' ngalap niat neblenget. He he


hai solata..
anum bala? kuman neh? he he saya tak pandai cakap lundayeh
User avatar
bushido
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2459
Joined: Thu Nov 02, 2006 3:35 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Kudat - KL

Postby alphawaves » Tue Jan 08, 2008 9:00 pm

SoLaTa wrote:
neblenget wrote:
alphawaves wrote:aiiii kamu bilang amoi lundayeh lawa lawa kah? bah nanti aku memugai perempuan lundayeh lah...awas kamu sumandak lundayeh!


bah kalau kau dapat sumandak Lundayeh, jgn lupa member2 yang kegersangan hihihihi...


na' kamuh pem ba' dat anak lundayeh ka ! na' ngalap niat neblenget. He he

kamu ini bugis kah atau lundayeh ni?
Image
User avatar
alphawaves
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 692
Joined: Thu Jun 28, 2007 8:30 pm
Credit in hand: 0.00
Location: -Somewhere-

Postby SoLaTa » Tue Jan 08, 2008 11:42 pm

bushido wrote:
SoLaTa wrote:
neblenget wrote:
alphawaves wrote:aiiii kamu bilang amoi lundayeh lawa lawa kah? bah nanti aku memugai perempuan lundayeh lah...awas kamu sumandak lundayeh!


bah kalau kau dapat sumandak Lundayeh, jgn lupa member2 yang kegersangan hihihihi...


na' kamuh pem ba' dat anak lundayeh ka ! na' ngalap niat neblenget. He he


hai solata..
anum bala? kuman neh? he he saya tak pandai cakap lundayeh


bala do', bushido. kuman anun ? bukan kuman neh.
SoLaTa
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 523
Joined: Tue Jan 08, 2008 5:03 pm
Credit in hand: 0.00

Postby SoLaTa » Tue Jan 08, 2008 11:46 pm

alphawaves wrote:
SoLaTa wrote:
neblenget wrote:
alphawaves wrote:aiiii kamu bilang amoi lundayeh lawa lawa kah? bah nanti aku memugai perempuan lundayeh lah...awas kamu sumandak lundayeh!


bah kalau kau dapat sumandak Lundayeh, jgn lupa member2 yang kegersangan hihihihi...


na' kamuh pem ba' dat anak lundayeh ka ! na' ngalap niat neblenget. He he

kamu ini bugis kah atau lundayeh ni?


kau peduli apa, saya bugis kah atau lundayeh kah, warganegara Malaysia. Saya bukan bugis indon, bukan lundayeh atau dusun witu indon. kalau yah pun kenapa pula bugis atau lundayeh, kenapa lah. Sabah negeri rojak bah.
SoLaTa
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 523
Joined: Tue Jan 08, 2008 5:03 pm
Credit in hand: 0.00

Postby neblenget » Wed Jan 09, 2008 4:11 pm

SoLaTa wrote:
na' kamuh pem ba' dat anak lundayeh ka ! na' ngalap niat neblenget. He he


kau bulih faham bahasa kelabit la ni kan? bahasa kau guna tu Lundayeh ka? apa maksud dia tu?
Show Me The Money!!!
User avatar
neblenget
Orang Baru
Orang Baru
 
Posts: 229
Joined: Thu Oct 04, 2007 11:08 am
Credit in hand: 0.00

Postby SoLaTa » Wed Jan 09, 2008 7:02 pm

neblenget wrote:
SoLaTa wrote:
na' kamuh pem ba' dat anak lundayeh ka ! na' ngalap niat neblenget. He he


kau bulih faham bahasa kelabit la ni kan? bahasa kau guna tu Lundayeh ka? apa maksud dia tu?


Tidak faham banyak, tapi bahasa Lunbawang sarawak dan krayan kalimantan saya faham. Cuma lagu lain sikit.
Itu adalah yang bermaksud "awak fikir budak suku kami murah kah (harga diri). Jangan marah ah neblenget"
SoLaTa
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 523
Joined: Tue Jan 08, 2008 5:03 pm
Credit in hand: 0.00

Postby bushido » Wed Jan 09, 2008 11:13 pm

SoLaTa wrote:
bushido wrote:
SoLaTa wrote:
neblenget wrote:
alphawaves wrote:aiiii kamu bilang amoi lundayeh lawa lawa kah? bah nanti aku memugai perempuan lundayeh lah...awas kamu sumandak lundayeh!


bah kalau kau dapat sumandak Lundayeh, jgn lupa member2 yang kegersangan hihihihi...


na' kamuh pem ba' dat anak lundayeh ka ! na' ngalap niat neblenget. He he


hai solata..
anum bala? kuman neh? he he saya tak pandai cakap lundayeh


bala do', bushido. kuman anun ? bukan kuman neh.


he he aku maC belajar bahasa lundayeh bah ni.. tetapi ngakk ada yang mengajarin nya.. bisa ehh ajarin sama saya? ha ha ha
User avatar
bushido
Teman Setia SF
Teman Setia SF
 
Posts: 2459
Joined: Thu Nov 02, 2006 3:35 pm
Credit in hand: 0.00
Location: Kudat - KL

Re:

Postby tingau » Tue Jul 22, 2008 10:17 pm

na' kamuh pem ba' dat anak lundayeh ka ! na' ngalap niat neblenget. He he[/quote]

hai solata..
anum bala? kuman neh? he he saya tak pandai cakap lundayeh[/quote]

bala do', bushido. kuman anun ? bukan kuman neh.[/quote]




meyo pengeh forum idi na nalan.yapeh muyuh peh...ali ali...ude na inan balah :lol2: :lol2:
Meeeooowww...
User avatar
tingau
Respected SF Veteran
Respected SF Veteran
 
Posts: 27964
Joined: Mon Jun 30, 2008 12:44 am
Credit in hand: 4,559.16
Bank: 174,070.50
Location: Sabah

Re: Lundayeh culture pula

Postby Aku Jua » Thu Jun 25, 2009 9:07 pm

Anun bala anakade? knpa kurang menyerlah ni. .mari kita ramai2 anakade dejur anakade delai. .ramai2 c meriah ni kita punya ruang. .nda tau betul ka tidak aku punya bahasa ni. .kalau salh habis la aku kana marah mama aku(ina'). .aku paling suka makan nasi bungkus yg makcik aku buat. .ish2. .lebih2 lagi kalau makan sama kuah sate. .mak oi sampai tiga bungkus aku makan. .tapi mau buat susah ba. .ari tu aku try ikut makcik aku buat. .punya lah macam hangus ba tapak tangan aku. .panas ndak alang2.
Aku Jua
 
Posts: 98
Joined: Mon Mar 09, 2009 1:18 pm
Credit in hand: 3.95

Re: Lundayeh culture pula

Postby MERDEKA » Thu Jun 25, 2009 9:43 pm

lundayeh.....

sorry kalau silap...lundayeh -(murut )..
kalau di serawak ramai di kawasan utara (long...)
Kalimatan.....ada juga ka...
saya pernah juga ke kalimatan....
pernah dengar suku kenyah...rasa nya di serawak pun ada.
kenyah termasuk ....suku (lundayeh juga ka ).

kalau tak silap org lundayeh...berkulit putih kuning..dan tinggi
hidung pun macung....rasa macam org sungai ..kinabatangan/segama.
MERDEKA
Peminat Setia SF
Peminat Setia SF
 
Posts: 694
Joined: Sun Feb 08, 2009 7:34 pm
Credit in hand: 61.93
Bank: 0.00

Re: Lundayeh culture pula

Postby Aku Jua » Fri Jun 26, 2009 7:03 pm

selamat petang semua warga lundayeh. .mari la kita ramai2 meriah kan forum ini. .sy barharap sangat agar semua mau bertukar2 pendapat tentang adat istiadat kaum lundayeh agar anak2 baru tidak lupa pada bangsa dan suku kaumnya. .kalau boleh kita adakan sekali belajar bahasa lundayeh di sini. .macam mana setuju tak?
Aku Jua
 
Posts: 98
Joined: Mon Mar 09, 2009 1:18 pm
Credit in hand: 3.95

PreviousNext

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to Bajau & Other Races

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there are 3 users online :: 0 registered, 0 hidden and 3 guests (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.