asal usul bajau

Bincang tentang bahasa & kebudayaan kaum Bajau, Suluk, Lundayeh, Cocos dan sebagainya.

Moderator: Moderators

Re: asal usul bajau

Postby Suffian » Wed May 27, 2009 4:15 pm

Ramai pula org bajau pki nama yg sama kan :lol2:
Easy, miss. I've got you.

Image
User avatar
Suffian
Veteran SF
Veteran SF
 
Posts: 9931
Joined: Sun Mar 15, 2009 5:34 pm
Credit in hand: 642.17
Bank: 10,063.37
Location: Krypton

Advertisement

Re: asal usul bajau

Postby pejuang sabah » Wed May 27, 2009 5:52 pm

dendo sama pan wrote:'pejuang sabah':....caya la se'...minggo ko tu...ta' selangor ka?..aku pun selangor pan tu se'..baei nu ko open cuber cafe ka?..alap2....heheheeh :biggrin:

p/s: ancur bahasa bajau aku ging..but atleast i try my besh to speak in my own language ba... :slaugh:

IDUP BAJAU!!! :lol2:


assalammualaikum dendakan"saudari",Saya sebenarnya berkerja di K.Kinabalu dan berasal dari Kg.Taun Gusi,K.Belud.Ian abar nu?"apa kabar kau?"Beta no kau kerjo ta selangor?"lama sudah kau kerja di selangor?"bah,palap-palap kau may ah"k.baik-baik kau di sana k"
assalammualaikum..
pejuang sabah
 
Posts: 22
Joined: Fri May 22, 2009 5:35 pm
Credit in hand: 0.00

Re: ASAL USUL BAJAU

Postby encik kacang » Thu Sep 24, 2009 3:15 pm

bajausuluk wrote:Saya rasa soalan tu sukar untuk dijawab...Kerana Bangsa Bajau ni .... berada di Nusantara Sebelum
Kerajaan MEJAPAHIT, ...............
Kerajaan MELAYU CHAMPA, ......
KESULTANAN MELAYU Melaka,...
KESULTANAN BRUNEI , ............
KESULTANAN SULU .................. bahkan mengikut Kajian Saya mereka Medahului KETEMADUNAN kesultanan Kesultanan yang ada di Nusantara.

Tidak Keterlaluan kalau saya kata Mereka lah yang Melantik dan memberi pengitirapan Kepada Kesultanan kesultanan di Nusa Tanggara.

DALAM SEJARAH ..... mereka tak pernah di Perintah oleh mana mana SULTAN Kerana mereka ni Tak BERSULTAN pada zaman itu.
mereka cuma jadi Rakan dan PARTNER SULTAN.

Dalam Bahasa sekarang rakan Kongsilah. ( SMARTHPARTNERSHIP )

1.Perhubungan Mereka dengan Kesultanan Brunei RAKAN KONGSI PERANG. ( War Parnership )...
Bacalah Peperangan Saudara Kesultana Brunei yang di Bantu oleh Mesyarakat Bajau sehingga Sultan Brunei yang di Tabalkan itu ( Raja Sakam ) terpaksa Kahwin dengan Puteri Bajau.

2.Dengan Sultan Sulu RAKAN KONGSI PENGHAMBAAN dan PEMERINTAHAN ( SLAVE PARTNERSHIP and THE RULER ) ... kERANA MEREKA melanun hingga Ke KELANTAN, Selat Melaka ( Hari ini dikenanli orang BATAK ) untuk mengambil hamba ABDI di Jual di Maimbong Jolo.

3.Dengan Kesultana MELAYU MELAKA ... Rakan Kongsi KETENTRAAN.
Bukankah HANG TUAH itu LAKSAMANA ( JENERAL lAUT ATAU orang laut )
Jadi Hang Tuah Tu Sebenarnya Orang Bajau.

4.Dengan Daeng Daeng Bugis Rakan KONGSI PELAYARAN...( Shipping Partnership ).
Tapi Daeng Daeng nie..Mati Kutu dengan Orang orang Bajau... mereka tak boleh lawan orang Bajau Dari Dulu hingga sekarang.........
Lihat sajalah di sabah nie... di Kawasan dan Daerah Bajau ... Seperti KUDAT, KOTA BELUD dan SEMPORNA mana boleh Daeng Daeng boleh Masuk Kawasan Bajau atau Saing dengan Bajau dalam Politik DAN Perniagaan.
Walaupun Sejarah Melayu Kata ( Daeng Daeng Gagah Perkasa )
Dikawasan Bajau tiada buku pulak yang ditulis mengenai mereka.

Tapi rupanya orang orang Bajau Lebih GAH, lihat saja PULAU SIPADAN kita Menangkan... Pasal Orang Bajau ada di Sana.

Jangan Susah Pasal Pulau Batu Putih yang kita lawan dengan singapore... kalau Bajau Campur pasti Kita Menang.

Tapi Dikawasan KDMR dan CINA Daeng Daeng Kontrol Business........

Jadi Pasal Asal Usul nie janganlah soal sangat...KERANA BANGSA BAJAU nie rakan kongsi yang baik...
RAKAN SEPERNIAGAAN PUN BAIK....
RAKAN PERAMPOK DAN MEROMPAK PUN BAIK
RAKAN MEMERINTAH PUN BAIK.
RAKAN PERSAUDARAAN DAN PERKAHWINAN PUN BAIK.
RAKAN POLITIK PUN BAIK........

CUMA yang tidak baik kalau mereka ditipu SEUMUR HIDUPLAH KAU tidak dipercayai.


Pasal Politik di Sabah... Tak usah Tanyalah.

1. Si Mat Salleh Tu... Bajau Suluk - Pahlawan Sabah
2. Si Tun Mustapha ... Bajau Suluk - Bapa Kemerdekaan Sabah.
3. ADUN Paling Banyak Di Bajau suluk 25 kerusi.
4. Menteri Penuh Persekutuan Hari ini- Bajau Suluk.

Soal Tun Mustapha pilipin..... Tak jadi Apa apa pun...dan tak ada masalah saya rasa...pasal DULU pun Sabah nie wilayah sulu.



Yang jadi masalah kalau Macam ORANG AUSTRALIA ke , ORANG GUJARATI ke, ORANG ....memerintah sabah.

Bagi orang orang Bajau.... ORANG ORANG KADAZAN , DUSUN , RUNGUS, MURUT dan IBAN dikenali oleh orang Bajau ..... sebagai SAMA TALON....
Atau ORANG HUTAN.

Jadi Bajau ORIGINAL hari ini saya rasa sudah PUPUS yang ada BAJAUSULUK ( Tau Higad ) , BAJAU DARAT ( Orang Bukit ) dan SAMATALON ( orang hutan ).

Saya rasa MENGENAI POLITIK SABAH......
Kita Tunggu SOKONGAN BAJAU...............
Siapa yang mereka RESTU itulah jadi KERAJAAN walaupun KALAH.

Ingat Masa Orang BAJAU TAK restu PHILIPPINE dan INDONESIA kedua dua negara itu tak boleh buat apa terhadapap kemerdekaan kita MENUBUHKAN MALAYSIA.

MASA orang Bajau Tak Restu KERAJAAN BERJAYA ...TUMBANG JUGA..
MASA orang BAJAU tak RESTU kerajaan PBS .... TUMBANG JUGA...
Orang BAJAU tak restu KEPIMPINAN umno nEGERI sABAH HARI ini.... huru hara juga jadinya..... Cuma belum Tumbang Pasal orang Bajau Masih SOKONG BN.....

KITA TUNGGULAH........

lain kali saya sambung yah....


mana bukti mana saksi yang kau laungkan wo hohoo

kau ingat hang tuah orang bajau ka :slaugh:
orang bugis baitu
kau ndak baca ka sulalatus salatin " sejarah kesultanan melayu melaka"

kau ingat orang bugis takut sama bajau?
:slaugh:
kau indak ingat ka bugis ni dulu "lanun paling mashyur di asia tenggara" sebab mereka kawal kawasan laut
sebab itu ramai orang panggil bugis tu lanun sampai sikarang :shakehead:
kau jgn tambirang sana kalu bercakap bah! :alright:
sa urang tawau bah! :lolrf:

kalau ndak tau sejarah bugis jangan kau bilang sembarangan :lolrf:
User avatar
encik kacang
Respected SF Veteran
Respected SF Veteran
 
Posts: 25708
Joined: Sun Sep 06, 2009 5:47 am
Credit in hand: 308.79
Bank: 10,248.04
Location: jalan kebun dalam kebun sebelah kilang

Re: asal usul bajau

Postby khazrullah » Sat Nov 21, 2009 4:12 am

assalamualaikum dan salam satu malaysia .......ok sebenar sy dh baca semua kt topic ni ......apa yg sy hairan kenapa kita mesti bergaduh soal bangsa kita nk tinggikn bangsa kita...klu anda seorang islam anda mesti tau yg nabi kita benci dengan sifat ke sukuan ini...sy sendiri berbangsa bajau...asal mmg dr pilipin....tapi tok makluman kowg....sebelum I/C 2 wujud atau sebelum sabah ini masuk malaysia mmg keluarga sy brada d sabah so sy leh mengelar diri sy sebagai anak jati sabah sbb mmg nenek moyang sy ada yang lahir di sabah.....psl asal usul bangsa bajau.....ok apa yg sy tau dowg ni mmg berasal di kepulauan riau .....jika kita teliti betul2 maksud temasik(tummasik) yg bermaksud percikan dlm bahasa bajau....dan bila kita balik baca buku sejarah adik kita tingkatan 1 klu tak silap sy laaa..dlm buku 2 ada menyebut...sebelum pembukaan kota melaka ini telah banyak wujudnya banyak perkampungan orang laut...atau kita lebih kenali sebagai bajau...jd adakah hang tuah e 2 berketurunan bajau? mungkin juak ya sebab sy perna baca buku tentang hang tuah ini berasal dr orang laut kenapa bajau boleh wujud ke sampai ke pelusuk nusantara kerna bangsa bajau ini mmg suka belayar...jd tidak hairan laaa kalau mereka ini ada d mana2.....mungkin juak mereka ini berada sampai ke selatan afrika......cuma 1 je sj nk tanya klu ada sapa2 yg tau......sy berasal dr pilipin dan sy pernah g sana dekat negeri yg bernama tawi-tawi saya jumpa 1 nama daerah d sana yang bernama malaka...tlog plz sy tgh wt kajian tentang ni laaa...sapa2 yg tau laaaa :roll:
khazrullah
 
Posts: 24
Joined: Fri Jul 11, 2008 3:46 pm
Credit in hand: 0.00

Re: asal usul bajau

Postby encik kacang » Sat Nov 21, 2009 4:53 am

khazrullah wrote:assalamualaikum dan salam satu malaysia .......ok sebenar sy dh baca semua kt topic ni ......apa yg sy hairan kenapa kita mesti bergaduh soal bangsa kita nk tinggikn bangsa kita...klu anda seorang islam anda mesti tau yg nabi kita benci dengan sifat ke sukuan ini...sy sendiri berbangsa bajau...asal mmg dr pilipin....tapi tok makluman kowg....sebelum I/C 2 wujud atau sebelum sabah ini masuk malaysia mmg keluarga sy brada d sabah so sy leh mengelar diri sy sebagai anak jati sabah sbb mmg nenek moyang sy ada yang lahir di sabah.....psl asal usul bangsa bajau.....ok apa yg sy tau dowg ni mmg berasal di kepulauan riau .....jika kita teliti betul2 maksud temasik(tummasik) yg bermaksud percikan dlm bahasa bajau....dan bila kita balik baca buku sejarah adik kita tingkatan 1 klu tak silap sy laaa..dlm buku 2 ada menyebut...sebelum pembukaan kota melaka ini telah banyak wujudnya banyak perkampungan orang laut...atau kita lebih kenali sebagai bajau...jd adakah hang tuah e 2 berketurunan bajau? mungkin juak ya sebab sy perna baca buku tentang hang tuah ini berasal dr orang laut kenapa bajau boleh wujud ke sampai ke pelusuk nusantara kerna bangsa bajau ini mmg suka belayar...jd tidak hairan laaa kalau mereka ini ada d mana2.....mungkin juak mereka ini berada sampai ke selatan afrika......cuma 1 je sj nk tanya klu ada sapa2 yg tau......sy berasal dr pilipin dan sy pernah g sana dekat negeri yg bernama tawi-tawi saya jumpa 1 nama daerah d sana yang bernama malaka...tlog plz sy tgh wt kajian tentang ni laaa...sapa2 yg tau laaaa :roll:


sa tegaskan di sini bahawa hang tuah lima bersaudara adalah dari keturunan daeng bugis :thumbup1: kerana mengikut sulalatus sulalatin..nama hang tuah adalah daeng mempawah..jika anda keliru dengan salasilah hang tuah.. sila rujuk buku sulalatus salatin...bugis juga di gelar pelaut ulung oleh belanda kerana mereka di katakan raja laut...iaitu penguasa laut....meskipun..orang laut itu adalah bajau.sa tegaskan bahawa..hang tuah bukan berbangsa bajau..kerana.. bugis adalah pelaut ulung...jika anda tidak percaya sila rujuk cerita arung palakka..raja haji..dan lain2...anda tidak boleh membuat kesimpulan awal tanpa merujuk buku sejarah yang sudah ada di muzium negara :thumbup1:
User avatar
encik kacang
Respected SF Veteran
Respected SF Veteran
 
Posts: 25708
Joined: Sun Sep 06, 2009 5:47 am
Credit in hand: 308.79
Bank: 10,248.04
Location: jalan kebun dalam kebun sebelah kilang

Re: asal usul bajau

Postby khazrullah » Sat Nov 21, 2009 6:43 pm

satsuma wrote:
khazrullah wrote:assalamualaikum dan salam satu malaysia .......ok sebenar sy dh baca semua kt topic ni ......apa yg sy hairan kenapa kita mesti bergaduh soal bangsa kita nk tinggikn bangsa kita...klu anda seorang islam anda mesti tau yg nabi kita benci dengan sifat ke sukuan ini...sy sendiri berbangsa bajau...asal mmg dr pilipin....tapi tok makluman kowg....sebelum I/C 2 wujud atau sebelum sabah ini masuk malaysia mmg keluarga sy brada d sabah so sy leh mengelar diri sy sebagai anak jati sabah sbb mmg nenek moyang sy ada yang lahir di sabah.....psl asal usul bangsa bajau.....ok apa yg sy tau dowg ni mmg berasal di kepulauan riau .....jika kita teliti betul2 maksud temasik(tummasik) yg bermaksud percikan dlm bahasa bajau....dan bila kita balik baca buku sejarah adik kita tingkatan 1 klu tak silap sy laaa..dlm buku 2 ada menyebut...sebelum pembukaan kota melaka ini telah banyak wujudnya banyak perkampungan orang laut...atau kita lebih kenali sebagai bajau...jd adakah hang tuah e 2 berketurunan bajau? mungkin juak ya sebab sy perna baca buku tentang hang tuah ini berasal dr orang laut kenapa bajau boleh wujud ke sampai ke pelusuk nusantara kerna bangsa bajau ini mmg suka belayar...jd tidak hairan laaa kalau mereka ini ada d mana2.....mungkin juak mereka ini berada sampai ke selatan afrika......cuma 1 je sj nk tanya klu ada sapa2 yg tau......sy berasal dr pilipin dan sy pernah g sana dekat negeri yg bernama tawi-tawi saya jumpa 1 nama daerah d sana yang bernama malaka...tlog plz sy tgh wt kajian tentang ni laaa...sapa2 yg tau laaaa :roll:


sa tegaskan di sini bahawa hang tuah lima bersaudara adalah dari keturunan daeng bugis :thumbup1: kerana mengikut sulalatus sulalatin..nama hang tuah adalah daeng mempawah..jika anda keliru dengan salasilah hang tuah.. sila rujuk buku sulalatus salatin...bugis juga di gelar pelaut ulung oleh belanda kerana mereka di katakan raja laut...iaitu penguasa laut....meskipun..orang laut itu adalah bajau.sa tegaskan bahawa..hang tuah bukan berbangsa bajau..kerana.. bugis adalah pelaut ulung...jika anda tidak percaya sila rujuk cerita arung palakka..raja haji..dan lain2...anda tidak boleh membuat kesimpulan awal tanpa merujuk buku sejarah yang sudah ada di muzium negara :thumbup1:




sy tidak mengatah ia benar cuma kemungkinan besar.....sy nak anda berikn tajuk buku atau bahan yang mengatah kn bangsa bugis e 2 pelaut atau raja laut.....bru sy tidak keliru sapa yang selalu di katakan owg laut dalam sumber sejarah nusantara ini......tapi sy telah bnyk dengar pendapat dari rakan2 dan kami telah mengkaji yang di katakan orang laut yg disebut dalam sumber sejarah nusantara ini ialah bangsa bajau.....jadi anda ingin mengatah kan bahawa hang tuah e 2 berbangsa bugis.....mungkin juga ya....cuma sy perlu tau bku atau bahan yang boleh sy percaya bahawa belanda mengelar bugis pelaut ulung.....ssy bukan hendak menaikan atau membanggakan bangsa sy.....setau sy mmg bangsa bajau laaa yang arif tentang kehidupan di laut......
khazrullah
 
Posts: 24
Joined: Fri Jul 11, 2008 3:46 pm
Credit in hand: 0.00

Re: ASAL USUL BAJAU

Postby khazrullah » Sat Nov 21, 2009 7:25 pm

satsuma wrote:
bajausuluk wrote:Saya rasa soalan tu sukar untuk dijawab...Kerana Bangsa Bajau ni .... berada di Nusantara Sebelum
Kerajaan MEJAPAHIT, ...............
Kerajaan MELAYU CHAMPA, ......
KESULTANAN MELAYU Melaka,...
KESULTANAN BRUNEI , ............
KESULTANAN SULU .................. bahkan mengikut Kajian Saya mereka Medahului KETEMADUNAN kesultanan Kesultanan yang ada di Nusantara.

Tidak Keterlaluan kalau saya kata Mereka lah yang Melantik dan memberi pengitirapan Kepada Kesultanan kesultanan di Nusa Tanggara.

DALAM SEJARAH ..... mereka tak pernah di Perintah oleh mana mana SULTAN Kerana mereka ni Tak BERSULTAN pada zaman itu.
mereka cuma jadi Rakan dan PARTNER SULTAN.

Dalam Bahasa sekarang rakan Kongsilah. ( SMARTHPARTNERSHIP )

1.Perhubungan Mereka dengan Kesultanan Brunei RAKAN KONGSI PERANG. ( War Parnership )...
Bacalah Peperangan Saudara Kesultana Brunei yang di Bantu oleh Mesyarakat Bajau sehingga Sultan Brunei yang di Tabalkan itu ( Raja Sakam ) terpaksa Kahwin dengan Puteri Bajau.

2.Dengan Sultan Sulu RAKAN KONGSI PENGHAMBAAN dan PEMERINTAHAN ( SLAVE PARTNERSHIP and THE RULER ) ... kERANA MEREKA melanun hingga Ke KELANTAN, Selat Melaka ( Hari ini dikenanli orang BATAK ) untuk mengambil hamba ABDI di Jual di Maimbong Jolo.

3.Dengan Kesultana MELAYU MELAKA ... Rakan Kongsi KETENTRAAN.
Bukankah HANG TUAH itu LAKSAMANA ( JENERAL lAUT ATAU orang laut )
Jadi Hang Tuah Tu Sebenarnya Orang Bajau.

4.Dengan Daeng Daeng Bugis Rakan KONGSI PELAYARAN...( Shipping Partnership ).
Tapi Daeng Daeng nie..Mati Kutu dengan Orang orang Bajau... mereka tak boleh lawan orang Bajau Dari Dulu hingga sekarang.........
Lihat sajalah di sabah nie... di Kawasan dan Daerah Bajau ... Seperti KUDAT, KOTA BELUD dan SEMPORNA mana boleh Daeng Daeng boleh Masuk Kawasan Bajau atau Saing dengan Bajau dalam Politik DAN Perniagaan.
Walaupun Sejarah Melayu Kata ( Daeng Daeng Gagah Perkasa )
Dikawasan Bajau tiada buku pulak yang ditulis mengenai mereka.

Tapi rupanya orang orang Bajau Lebih GAH, lihat saja PULAU SIPADAN kita Menangkan... Pasal Orang Bajau ada di Sana.

Jangan Susah Pasal Pulau Batu Putih yang kita lawan dengan singapore... kalau Bajau Campur pasti Kita Menang.

Tapi Dikawasan KDMR dan CINA Daeng Daeng Kontrol Business........

Jadi Pasal Asal Usul nie janganlah soal sangat...KERANA BANGSA BAJAU nie rakan kongsi yang baik...
RAKAN SEPERNIAGAAN PUN BAIK....
RAKAN PERAMPOK DAN MEROMPAK PUN BAIK
RAKAN MEMERINTAH PUN BAIK.
RAKAN PERSAUDARAAN DAN PERKAHWINAN PUN BAIK.
RAKAN POLITIK PUN BAIK........

CUMA yang tidak baik kalau mereka ditipu SEUMUR HIDUPLAH KAU tidak dipercayai.


Pasal Politik di Sabah... Tak usah Tanyalah.

1. Si Mat Salleh Tu... Bajau Suluk - Pahlawan Sabah
2. Si Tun Mustapha ... Bajau Suluk - Bapa Kemerdekaan Sabah.
3. ADUN Paling Banyak Di Bajau suluk 25 kerusi.
4. Menteri Penuh Persekutuan Hari ini- Bajau Suluk.

Soal Tun Mustapha pilipin..... Tak jadi Apa apa pun...dan tak ada masalah saya rasa...pasal DULU pun Sabah nie wilayah sulu.



Yang jadi masalah kalau Macam ORANG AUSTRALIA ke , ORANG GUJARATI ke, ORANG ....memerintah sabah.

Bagi orang orang Bajau.... ORANG ORANG KADAZAN , DUSUN , RUNGUS, MURUT dan IBAN dikenali oleh orang Bajau ..... sebagai SAMA TALON....
Atau ORANG HUTAN.

Jadi Bajau ORIGINAL hari ini saya rasa sudah PUPUS yang ada BAJAUSULUK ( Tau Higad ) , BAJAU DARAT ( Orang Bukit ) dan SAMATALON ( orang hutan ).

Saya rasa MENGENAI POLITIK SABAH......
Kita Tunggu SOKONGAN BAJAU...............
Siapa yang mereka RESTU itulah jadi KERAJAAN walaupun KALAH.

Ingat Masa Orang BAJAU TAK restu PHILIPPINE dan INDONESIA kedua dua negara itu tak boleh buat apa terhadapap kemerdekaan kita MENUBUHKAN MALAYSIA.

MASA orang Bajau Tak Restu KERAJAAN BERJAYA ...TUMBANG JUGA..
MASA orang BAJAU tak RESTU kerajaan PBS .... TUMBANG JUGA...
Orang BAJAU tak restu KEPIMPINAN umno nEGERI sABAH HARI ini.... huru hara juga jadinya..... Cuma belum Tumbang Pasal orang Bajau Masih SOKONG BN.....

KITA TUNGGULAH........

lain kali saya sambung yah....


mana bukti mana saksi yang kau laungkan wo hohoo

kau ingat hang tuah orang bajau ka :slaugh:
orang bugis baitu
kau ndak baca ka sulalatus salatin " sejarah kesultanan melayu melaka"

kau ingat orang bugis takut sama bajau?
:slaugh:
kau indak ingat ka bugis ni dulu "lanun paling mashyur di asia tenggara" sebab mereka kawal kawasan laut
sebab itu ramai orang panggil bugis tu lanun sampai sikarang :shakehead:
kau jgn tambirang sana kalu bercakap bah! :alright:
sa urang tawau bah! :lolrf:

kalau ndak tau sejarah bugis jangan kau bilang sembarangan :lolrf:




satsuma ini menampakkn ko betul2 taksub dgn bangsa bugis mu 2......bajau, bugis...sama syak bh....kita islam bh kn....sama syak kita ni dr nabi adam juak so kita bincangkn soal asal usul bajau....bukan pasal bugis lanun hebat di asia tenggara....klu betul2 laaa bangsa q dan bangsa mu ni hebat knpa kita buli djajah oleh kuasa asing satu masa dulu.....klu betul2 laaaa bugis 2 hebat.....jgn kata bugis semua bangsa di nusantara ni bh...bakas juak kena jajah....jd ndak laaa hebat klu mcm 2..bh......so kita sama syak cuma hati kita yang len.....aq tak tau pula bugis 2 lanun hebat.....setau aq bajau dan suluk laaa yang di katan lanun sampai sekarang...ko tau kaa mundu 2 bangsa apa....bangsa suluk...ko mesti kenal abu sayaf kn...na yg bakas keluar d berita 2 bh....ndak perna pon aq dengar owg bugis ni bamundu....ko ndak malu ka ko bilang bangsa mu lanun....aq malu bh tapi nk wt mcm mana klu sudah e 2 kenyataanya....ko hina bangsa mu lanun. :lolrf: ..aq pon menyesal kenapa laaa abu sayaf bangsa suluk....malu aq mengelar bangsa q lanun tapi nk wt mcm mana sudah takdir bangsa q mencari hasil dengan melanun....tapi bangsa q juak perjuangkan hak orang islam di pilipin sana e 2 laaa yang mengembirkan aq. :biggrin: ..e 2 laaa baru q katakn bangsa q hebat tapi klu melanun 2 laa yg wt aq sedih :sad: ...tidak mcm ko....ko tambah gembira bg tau dgn org bangsa mu 2 lanun....aduh malu laaaa sikit bh.... :alright:
khazrullah
 
Posts: 24
Joined: Fri Jul 11, 2008 3:46 pm
Credit in hand: 0.00

Re: asal usul bajau

Postby encik kacang » Sat Nov 21, 2009 7:39 pm

yeah lanun pun lanun..lah..janji bangsa ku orang kaya raya.. :slaugh:
User avatar
encik kacang
Respected SF Veteran
Respected SF Veteran
 
Posts: 25708
Joined: Sun Sep 06, 2009 5:47 am
Credit in hand: 308.79
Bank: 10,248.04
Location: jalan kebun dalam kebun sebelah kilang

Re: asal usul bajau

Postby khazrullah » Sun Nov 22, 2009 3:17 am

satsuma wrote:yeah lanun pun lanun..lah..janji bangsa ku orang kaya raya.. :slaugh:

ia ka tapi aq ndak pernah pon dengar dalam senarai owg terkaya dunia berbangsa bugis jangankn bugis bangsa yang mengusai sabah skg ni atau melayu pon tiada....ko ni brad... aq pon d tawau juak dekat masjid sana 2 kg batu 2....ko dmana klu ko dr tawau....
khazrullah
 
Posts: 24
Joined: Fri Jul 11, 2008 3:46 pm
Credit in hand: 0.00

Re: asal usul bajau

Postby encik kacang » Sun Nov 22, 2009 9:04 pm

khazrullah wrote:
satsuma wrote:yeah lanun pun lanun..lah..janji bangsa ku orang kaya raya.. :slaugh:

ia ka tapi aq ndak pernah pon dengar dalam senarai owg terkaya dunia berbangsa bugis jangankn bugis bangsa yang mengusai sabah skg ni atau melayu pon tiada....ko ni brad... aq pon d tawau juak dekat masjid sana 2 kg batu 2....ko dmana klu ko dr tawau....

'kongsi 10... itulah... :slaugh: ..

memang la... :lol2: ..apapun siapa2 mesti bangga dengan bangsa dia..cuma fakta kana butul :lol2: ..
User avatar
encik kacang
Respected SF Veteran
Respected SF Veteran
 
Posts: 25708
Joined: Sun Sep 06, 2009 5:47 am
Credit in hand: 308.79
Bank: 10,248.04
Location: jalan kebun dalam kebun sebelah kilang

Re: ASAL USUL BAJAU

Postby encik kacang » Sun Nov 22, 2009 9:20 pm

khazrullah wrote:


satsuma ini menampakkn ko betul2 taksub dgn bangsa bugis mu 2......bajau, bugis...sama syak bh....kita islam bh kn....sama syak kita ni dr nabi adam juak so kita bincangkn soal asal usul bajau....bukan pasal bugis lanun hebat di asia tenggara....klu betul2 laaa bangsa q dan bangsa mu ni hebat knpa kita buli djajah oleh kuasa asing satu masa dulu.....klu betul2 laaaa bugis 2 hebat.....jgn kata bugis semua bangsa di nusantara ni bh...bakas juak kena jajah....jd ndak laaa hebat klu mcm 2..bh......so kita sama syak cuma hati kita yang len.....aq tak tau pula bugis 2 lanun hebat.....setau aq bajau dan suluk laaa yang di katan lanun sampai sekarang...ko tau kaa mundu 2 bangsa apa....bangsa suluk...ko mesti kenal abu sayaf kn...na yg bakas keluar d berita 2 bh....ndak perna pon aq dengar owg bugis ni bamundu....ko ndak malu ka ko bilang bangsa mu lanun....aq malu bh tapi nk wt mcm mana klu sudah e 2 kenyataanya....ko hina bangsa mu lanun. :lolrf: ..aq pon menyesal kenapa laaa abu sayaf bangsa suluk....malu aq mengelar bangsa q lanun tapi nk wt mcm mana sudah takdir bangsa q mencari hasil dengan melanun....tapi bangsa q juak perjuangkan hak orang islam di pilipin sana e 2 laaa yang mengembirkan aq. :biggrin: ..e 2 laaa baru q katakn bangsa q hebat tapi klu melanun 2 laa yg wt aq sedih :sad: ...tidak mcm ko....ko tambah gembira bg tau dgn org bangsa mu 2 lanun....aduh malu laaaa sikit bh.... :alright:



maaf la kalau sa talampau eksyen.. :slaugh: .. sa bukan pa..tapi orang yang bercakap tu eksyen sampai fakta lari.. :lol2: . sa belajar sejarah jadi sa tau sumbangan bugis pada nusantara... :lol2: .. sa mungkin taksub juak sebab sa membaca tulisan2 orang perancis tentang sejarah bugis..malahan ada rakyat belanda di kalangannya pandai cakap bugis... :lol2: ..apa pun walau apa pun sumbangan bangsa kita jangan sampai lari fakta...sa bukan pa,buat pa sa malu kalau bangsa di panggil lanun... dulu bangsa sa bukan parnah jadi lanun pun...
sejarahnya nama lanun sejak sebelum datang kedatangan barat lagi suah ada tapi kenapa bugis di panggil lanun sebab kejaguhan dia mengalahkan musuh2 dia di lautan...

kalau ndak silap aku, masa zaman Sultan Mahmud,bugis ngan bangsa Minangkabau nak
memperbesarkan pengaruh mereka di kepulauan melayu dan bugis plak lebih kepada
kepulauan riau.

Pada masa tu di zaman 2 tgh kemuncak Perang Tiga Segi.Perang antara Jambi-Johor dan Aceh.waktu 2 panglima apa ntah upahaskar bugis serang jambi..Bila Sultan Mahmud dah mangkat..baginda takda waris dan mulai dari situ lah org bugis
melancarkan pengaruhnya....

Ada seorang laki2 dari Minangkabau mengaku dia waris Sultan Mahmud dan gelarkan diri
die sendiri Raja Kecil.dari situ mamat nih offer sama org bugis
yg kalau budak tu dapat takhta tue,dia akan kasi gelaran Yam Tuan Muda pada org
bugis...

Bila budak 2 dah naik takhta, org bugis tuntut janji tapi budak 2 nih tak
perkenankan.
Tuh yg buat orang
bugis marah betol...
Melalui pertolongan bendahara (si bendahara ni pun tak puas hati pasal Raja Kecik
naik takhta),Daeng Parani ketua Bugis pun tolong kawtim nak jatuhkan Raja Kecik
nih..

Bila Raja Kecik dah jatuh, anak Bendahara naik takhta tapi gelaran dia hanya
sultan jak.Yang betul2 berkuasa adalah Daeng Merewah dari bangsa bugis.itulah sebabnya anak bendahara tu jadi boneka orang bugis...

orang yang cakap bugis tu lanun pun tak tahu sejarah..macam mana nak kata bugis ni lanun.. :slaugh:
User avatar
encik kacang
Respected SF Veteran
Respected SF Veteran
 
Posts: 25708
Joined: Sun Sep 06, 2009 5:47 am
Credit in hand: 308.79
Bank: 10,248.04
Location: jalan kebun dalam kebun sebelah kilang

Re: ASAL USUL BAJAU

Postby khazrullah » Sun Nov 22, 2009 11:48 pm

satsuma wrote:
khazrullah wrote:


satsuma ini menampakkn ko betul2 taksub dgn bangsa bugis mu 2......bajau, bugis...sama syak bh....kita islam bh kn....sama syak kita ni dr nabi adam juak so kita bincangkn soal asal usul bajau....bukan pasal bugis lanun hebat di asia tenggara....klu betul2 laaa bangsa q dan bangsa mu ni hebat knpa kita buli djajah oleh kuasa asing satu masa dulu.....klu betul2 laaaa bugis 2 hebat.....jgn kata bugis semua bangsa di nusantara ni bh...bakas juak kena jajah....jd ndak laaa hebat klu mcm 2..bh......so kita sama syak cuma hati kita yang len.....aq tak tau pula bugis 2 lanun hebat.....setau aq bajau dan suluk laaa yang di katan lanun sampai sekarang...ko tau kaa mundu 2 bangsa apa....bangsa suluk...ko mesti kenal abu sayaf kn...na yg bakas keluar d berita 2 bh....ndak perna pon aq dengar owg bugis ni bamundu....ko ndak malu ka ko bilang bangsa mu lanun....aq malu bh tapi nk wt mcm mana klu sudah e 2 kenyataanya....ko hina bangsa mu lanun. :lolrf: ..aq pon menyesal kenapa laaa abu sayaf bangsa suluk....malu aq mengelar bangsa q lanun tapi nk wt mcm mana sudah takdir bangsa q mencari hasil dengan melanun....tapi bangsa q juak perjuangkan hak orang islam di pilipin sana e 2 laaa yang mengembirkan aq. :biggrin: ..e 2 laaa baru q katakn bangsa q hebat tapi klu melanun 2 laa yg wt aq sedih :sad: ...tidak mcm ko....ko tambah gembira bg tau dgn org bangsa mu 2 lanun....aduh malu laaaa sikit bh.... :alright:





maaf la kalau sa talampau eksyen.. :slaugh: .. sa bukan pa..tapi orang yang bercakap tu eksyen sampai fakta lari.. :lol2: . sa belajar sejarah jadi sa tau sumbangan bugis pada nusantara... :lol2: .. sa mungkin taksub juak sebab sa membaca tulisan2 orang perancis tentang sejarah bugis..malahan ada rakyat belanda di kalangannya pandai cakap bugis... :lol2: ..apa pun walau apa pun sumbangan bangsa kita jangan sampai lari fakta...sa bukan pa,buat pa sa malu kalau bangsa di panggil lanun... dulu bangsa sa bukan parnah jadi lanun pun...
sejarahnya nama lanun sejak sebelum datang kedatangan barat lagi suah ada tapi kenapa bugis di panggil lanun sebab kejaguhan dia mengalahkan musuh2 dia di lautan...

kalau ndak silap aku, masa zaman Sultan Mahmud,bugis ngan bangsa Minangkabau nak
memperbesarkan pengaruh mereka di kepulauan melayu dan bugis plak lebih kepada
kepulauan riau.

Pada masa tu di zaman 2 tgh kemuncak Perang Tiga Segi.Perang antara Jambi-Johor dan Aceh.waktu 2 panglima apa ntah upahaskar bugis serang jambi..Bila Sultan Mahmud dah mangkat..baginda takda waris dan mulai dari situ lah org bugis
melancarkan pengaruhnya....

Ada seorang laki2 dari Minangkabau mengaku dia waris Sultan Mahmud dan gelarkan diri
die sendiri Raja Kecil.dari situ mamat nih offer sama org bugis
yg kalau budak tu dapat takhta tue,dia akan kasi gelaran Yam Tuan Muda pada org
bugis...

Bila budak 2 dah naik takhta, org bugis tuntut janji tapi budak 2 nih tak
perkenankan.
Tuh yg buat orang
bugis marah betol...
Melalui pertolongan bendahara (si bendahara ni pun tak puas hati pasal Raja Kecik
naik takhta),Daeng Parani ketua Bugis pun tolong kawtim nak jatuhkan Raja Kecik
nih..

Bila Raja Kecik dah jatuh, anak Bendahara naik takhta tapi gelaran dia hanya
sultan jak.Yang betul2 berkuasa adalah Daeng Merewah dari bangsa bugis.itulah sebabnya anak bendahara tu jadi boneka orang bugis...

orang yang cakap bugis tu lanun pun tak tahu sejarah..macam mana nak kata bugis ni lanun.. :slaugh:



aii hairan jauk aq dgn ko nii bkn ke ko mula2 ckp bugis 2 lanun.......na klu betul bugis 2 hebat knapa dia ndak masuk kawasan owg suluk dan bajau..mcm dekat batu dua dan ice boox sbb takut kena tatak....ko bg tau aq apa yang lari dari fakta yang q bg dekat atas 2...betul laaa aq ckp..sampai skg owg bajau dan suluk terkenal dengan kerja melanun......ko tau kaaa sejarah lapu-lapu....na aq bg tau dgn ko. klu ko leh taksub dgn bangsa mu knpa aq ndak buli...lapu-lapu ni sowg ketua kg dekat 1 pulau di cibu city skg nama pulau 2 lapu2.......masa 2 leh dikatakan owg sepanyol berjaya tawan setiap pulau di pilipin cuma 1 pulau je ..pulau 2 je jg belum di miliki sepanyol iaitu pulau yang di perinta oleh lapu2.....kerna owg sepanyol kta kepakaran yang di miliki oleh lapu2 mengawal laut buat owg sepanyol takut tok menyerang.....tapi atas keangkuhan yang dimiliki oleh ketua sepanyol iaitu magelan ingin menyerang habis2 pulau e 2 dengan menggunakan semua meriam...tetapi pd masa e 2 lapu2 hnya mengunakan parang dan lembing.....dan ahkirnya magelan pon kalah dan telah mati dangan menggunakn parang lapu2 sendiri.....na perna kaaa owg bugis menang lawan parang dengan meriam....aq mmg enda mau tau psl sejarah bugis..sebab bangsa ni memang terkenal dengan sifat kedekut dan penipu......aq mau tau tentang sejarah bajau je yg ko g cite psl bangsa ko ni wat apa....e 2 laaaa aq meyimpang dari bab ni......klu ko nk tau lagi tentag sejarah lapu ko leh tgok kt youtube type je lapu2....psl buku lapu2 aq tak tau lak kalau ada kt malaysia tapi aq perna baca versi tagalog atau pilipin.........ko pon tau yang terkenal paling alim di sabah mmg dr owg suluk juak dan paling berani pon owg suluk juak....klu ko mau tau bajau dan suluk mmg 1 kepala......jd jagan ko ingat bajau tkt degan bugis...bukan bangsa mu syak hebat ......klu hebat baks juak kalah d jajah....tapi lapu2 bangsa tausug atau suluk parang berjaya membunuh magelan......hebat nya tausug ne........jumpa kita bh aq dekat batu dua syak 2 dtg laaa ko klu ko mau kena baling dengan lempeder...hahahahaha aq ingat lagi masa bagaduh dagan bdk bugis pandai syak bawa samurai tapi..kami kasi keluar lempeder lari jauk......hahahahahahahah :lolrf: ingat tau jgn ko lupa cari buku tentang lapu2 versi bugis klu ko jumpa laaa hahahahah jgn laaa ko bangga dengan bangsa mu bh......
khazrullah
 
Posts: 24
Joined: Fri Jul 11, 2008 3:46 pm
Credit in hand: 0.00

Re: asal usul bajau

Postby encik kacang » Mon Nov 23, 2009 12:09 am

eya manang la kaw..di esbok tu banyak bugis dulu....contoh blok 9..alalala..kalau berani pigi tanjung batu lah :slaugh: ....sa gurau jak..

anyway nice to meet you.. :slaugh: ..lucu gia ko ni.. :slaugh:
User avatar
encik kacang
Respected SF Veteran
Respected SF Veteran
 
Posts: 25708
Joined: Sun Sep 06, 2009 5:47 am
Credit in hand: 308.79
Bank: 10,248.04
Location: jalan kebun dalam kebun sebelah kilang

Re: asal usul bajau

Postby dkk78 » Mon Nov 23, 2009 12:33 am

mcam kamu2 sja betatak nih...

dkk<---- nih baru lanun

dkk<--- konpius apa beza BAJAU/SAMAH/BADJAU

KHAZ: aku macam perna dengar jugak tuh... asal orang bajau(samah) dari sulawesi(tidak tau bagian mana?)
dari mana kou dapat sumber?

bah jangan lah kamu betatak sesama sendiri... pilipins/indon dari satu rumpun itu... 1 keturunan...
manusia ni pun dari satu bibit jugak......kankan
jangan kamu pecaya CAKAP SAINS..adaka manusia nih dari MUNYIT...palui btul orang barat nih

dulu2 bulihlaa bilang ...parang nda makan di kulit.... skarang zaman sains sudah... kdapatan sudah trik ilmu kebal tuh... :slaugh:

bah~!...apa2 pun.... kasik xplain tuh bajau-SAMAH-badjau
..apakah bangsa SAMAH = BAJAU .. sperti ini North borneo / Sabah --- Jesselton/kota kinabalu ---- Sapangar / sepangar ---gantisan / gentisan

maksud saya... sebutan dalam english dan local.... tapi maksud/point yang sama....
nih kamu pengkaji sejarah... memang handal ini matter... crita2 bah sikit....
back to zero:) (:bah beporum kita
User avatar
dkk78
Teman SF
Teman SF
 
Posts: 1284
Joined: Tue Oct 27, 2009 3:17 pm
Credit in hand: 0.00
Location: North Borneo

Re: asal usul bajau

Postby encik kacang » Mon Nov 23, 2009 12:41 am

:lol2: ada juak bajau di sulawesi tapi di pulau kicik jak....tengok peta...ada tue.. :lol2:
User avatar
encik kacang
Respected SF Veteran
Respected SF Veteran
 
Posts: 25708
Joined: Sun Sep 06, 2009 5:47 am
Credit in hand: 308.79
Bank: 10,248.04
Location: jalan kebun dalam kebun sebelah kilang

PreviousNext

  • Similar topics
    Replies
    Views
    Author

Return to Bajau & Other Races

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


cron

Ads

User Menu

Login Form

Style switcher

Who is online

In total there is 1 user online :: 0 registered, 0 hidden and 1 guest (based on users active over the past 5 minutes)
Most users ever online was 210 on Thu Jul 12, 2012 11:58 pm

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
Copyright © 2004-2012 SabahForum.com. All Rights Reserved.